دوشنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۸ / ۱۷:۱۰
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۸۸۹۵۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

پیش بینی کاهش یک میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم

هاشمی گفت: با توجه به اعلام نرخ ۲ هزار و ۲۰۰ تومانی برای خرید تضمینی هر کیلو گندم، پیش بینی می‌شود که سطح زیر کشت تا یک میلیون هکتار کاهش یابد.

عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران در واکنش به حواشی نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید اظهار کرد: علی رغم درخواست‌های مکرر، حضور در جلسات و انعقاد نقطه نظرات بنیاد ملی گندمکاران، شورای اقتصاد برای سال زراعی جدید نرخ هر کیلو گندم را ۲ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد که از اولین ساعات پس از تعیین نرخ گندم، نارضایتی خود در این باره را به نهاد ریاست جمهوری، سازمان بازرسی کل کشور، نمایندگان مجلس و شورای اقتصاد مطرح کردیم.
وی افزود: با توجه به اهمیت خودکفایی گندم، سازمان بازرسی نسبت به نرخ پایین خرید تضمینی گندم ورود می‌کند تا خودکفایی گندم در معرض خطر قرار نگیرد.
هاشمی درباره آخرین وضعیت سطح زیر کشت گندم بیان کرد: با اعلام نرخ خرید تضمینی کشاورزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رغبتی به کشت گندم ندارند که با این وجود پیش بینی می‌شود سطح زیر کشت محصول حداقل ۲۰ درصد کاهش یابد.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: با کاهش ۷۰۰ هزار هکتار تا یک میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم دیم و آبی پیش بینی می‌شود که در سال زراعی ۹۹-۹۸ حداقل ۴۰ درصد میزان خرید تضمینی گندم کاهش یابد که بدین ترتیب خودکفایی این محصول استراتژیک در معرض خطر قرار می‌گیرد.
به گفته وی، با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، نرخ خرید تضمینی گندم نباید از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان کمتر باشد و چنانچه دولت نسبت به اصلاح قیمت اقدام نکند، برای تامین نیاز کشور چاره‌ای جز واردات وجود ندارد که این امر تنها موجب شده عده‌ای از سودجویان به اهداف شوم خود دست یابند.
هاشمی در پایان تصریح کرد: با وجود تجربیات سنوات گذشته و اصرار تولیدگنندگان مبنی بر آنکه وزارت بازرگانی همچنان در اختیار وزارت جهاد کشاورزی باشد، اما در نهایت مسئولان ذی ربط تصمیم به لغو قانون انتزاع و تشکیل وزارت بازرگانی گرفتند که با این وجود بحث شیرین واردات مجدد در دستور کار قرار خواهد گرفت.

(دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸) ۱۷:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها