دوشنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۸ / ۱۴:۱۷
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۸۸۹۴۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
مهر
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

ترخیص برنج‌های دپو شده به معنی عرضه در بازار نیست

معاون گمرک گفت: ترخیص برنج‌های دپو شده در گمرکات کشور به معنای مجوز مصرف نیست بلکه مقرر شده تا زمان اتخاذ سیاست از سوی دولت، محموله‌های برنج در انبارها بماند.

مهرداد جمال ارونقی در مورد ترخیص برنج های دپو شده، اظهار داشت: چندی پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت در ابلاغی به گمرک ایران، اعلام کرد که ممنوعیت فصلی برنج به قوت خود باقی است.
 
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران افزود: طی سال های گذشته این تاریخ ممنوعیت را خود وزارت جهادکشاورزی به گمرک ابلاغ می کرد و این زمانها مختلف بود؛ اما با توجه به اینکه مسئولیت تنظیم بازار به وزارت صمت واگذار شده، امسال گمرک نسبت به استعلام اینکه ممنوعیت از چه تاریخی است و تکلیف کالاهایی که در گمرک اظهار شده اند، تشریفات گمرکی آنها صورت گرفته، پروانه صادر شده و محموله ها درصدد خروج هستند کسب اطلاع کرد.
 
وی ادامه داد: در نهایت طی جلسات متعددی که در ستاد تنظیم بازار برگزار شد، این موضوع تعیین تکلیف و به گمرک ابلاغ شد.
 
ارونقی افزود: در این مصوبه ستاد تنظیم بازار، تکلیف کالاهایی که در گمرک بودند، تشریفات گمرکی انجام داده و به مرحله صدور پروانه رسیده و مجوز قانونی و حقوق ورودی را پرداخت کرده بودند مشخص شد؛ همچنین تکلیف کالاهایی که به گمرک اظهار شده بودند اما تامین ارز نشده بودند و کالاهایی که در گمرک و مبادی ورودی و بنادر کشور وجود دارند اما هنوز به گمرک اظهار نشده اند و در برخی موارد تامین ارز شده و در برخی موارد تامین ارز نشده اند، مشخص شد.
 
وی با بیان اینکه این مصوبه به گمرکات اجرایی ابلاغ شد، گفت: بر اساس این مصوبه، از هفته گذشته با نظارت و رصد خود سازمان متولی نسبت به ترخیص برنج های دپو شده اقدام شد.
 
ارونقی تصریح کرد: البته این مساله به معنای مجوز مصرف برنج های وارداتی نیست بلکه مقرر شده برنج ها در انبارهای تحت کلید سازمان مربوطه بماند و در زمانی غیر از فصل برداشت برنج داخلی و مطابق با سیاست های دولت نسبت به توزیع آنها اقدام شود.
 
گفتنی است؛ ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت سالها است که با نظر وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از تولید کنندگان داخلی اعمال می شود، ولی ستاد تنظیم بازار امسال ظاهرا بدون نظر وزارت جهادکشاورزی مجوز واردات برنج در فصل برداشت برنج داخلی را صادر کرد؛ این اقدام باعث شد که تجار و بازرگانان برای واردات این محصول اقدام کنند و محصول خود را به گمرک بیاورند اما امکان ترخیص آن را نداشته باشند.
کد خبر 
(دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸) ۱۴:۱۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها