یکشنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۸ / ۱۶:۰۹
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۸۸۹۱۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس شیرینی و شکلات

بلایی که دولت برسر کارخانه های قندوشکر آورد/ یارانه کشاورزان ایرانی در جیب هندی‌ها

مدیرعامل کارخانه قند بیستون گفت: دولت در سال جاری اقدام به واردات بیش از یک میلیون تن شکر برای تنظیم بازار کرده است اما در صورتی که نیمی از یارانه واردات شکر را به حمایت از تولید داخلی و کشاورزان اختصاص می‌داد از واردات بی‌نیاز بودیم.

محسن علی‌حسینی با اشاره به کاهش ورود چغندرقند  به کارخانه‌های قند و شکر اظهار کرد: سیاست‌های  وزارت جهاد کشاورزی و شورای اقتصاد برای تعیین نرخ خرید تضمینی چغندرقند، باعث شد که کشاورزان در سال زراعی گذشته به جای کشت این محصول اقدام به کشت گوجه و سایر صیفی جات کنند تا در سال جاری با کمبود چغندر قند و تولید بیش‌ از اندازه گوجه‌فرنگی روبه‌رو باشیم.
وی افزود: در سال جاری تولید چغندرقند در کرمانشاه نصف شد، به طوری که تولید این محصول از 650 هزار تن به 350 هزار تن کاهش‌ یافته است.
مدیرعامل کارخانه قند بیستون  ادامه داد: سیل اخیر نیز بخشی از تولید چغندرقند را از بین برد اما به حدی نبود که باعث از بین رفتن  نیمی از محصول کشاورزان در سال زراعی گذشته شود.
وی تصریح کرد: با توجه به کاهش تولید شکر در کشور، شرکت بازرگانی دولتی ایران، اقدام به واردات یک میلیون تن شکر کرده درحالی‌که کل نیاز کشور به شکر یک میلیون و 800 هزار تن تا 2 میلیون تن است.
تعدیل نیروهای کار کارخانه های قند و شکر
علی حسینی اظهار داشت: میزان تولید در کارخانه ما نیز به یک سوم کاهش‌یافته و از 30  هزار تن به 10 هزار تن رسیده و ناچار شده‌ایم 90 نفر از 300 نفر کارکنان خود را تعدیل کنیم که این امر مشکلات بعدی را ایجاد کرده است.
وی گفت: در سال گذشته در نامه به مسئولان محلی و ملی هشدار داده شده بود که با کاهش تمایل کشاورزان به کشت چغندر و افت تولید شکر مواجه می‌شویم اما توجهی به این هشدارها صورت نگرفت.
علی حسینی اظهار داشت: دولت به جای واردات با ارز 4200 تومانی می‌توانست از کشاورزان  برای کاشت این محصول در کشور حمایت کند و قیمت خرید تضمینی چغندرقند را بالا ببرد، بذر رایگان در اختیار کشاورزان قرار بدهد و هزینه حمل‌ونقل چغندر تولیدشده به کارخانه را برعهده‌ بگیرد تا کشاورزان رغبت  بیشتری برای تولید داشته باشند.
وی گفت: گوجه‌فرنگی که در سال گذشته به‌جای چغندرقند تولیدشده بود امسال روی دست کشاورزان باقی‌مانده است  و کارخانه رب نیز نمی‌توانند تمام محصول تولیدشده را خریداری کنند.
نصف یارانه واردات شکر برای خودکفای کافی است
مدیرعامل کارخانه قند بیستون ادامه داد: اگر نصف یارانه‌ واردات شکر با ارز 4200 تومان به تولید این محصول اختصاص می‌یافت برای کنترل قیمت نیازی به واردات بیش از یک میلیون تن شکر نداشته‌ایم.
علی حسینی گفت: در حال حاضر دولت به خاطر یارانه شکر به کارخانه بدهکار است به‌طوری‌که کارخانه قند بیستون 12 میلیارد تومان از سال 96 طلب کار است؛ دولت درحالی‌ می‌گوید امکان پرداخت مطالبات کارخانه‌ها را ندارد که به راحی اقدام به واردات نقدی شکر از هند می‌کند.
وی اظهار داشت: دولت اعلام کرده است که کارخانه های قند و شکر برای دریافت طلب خود در سیستم بانکی، بدهی ایجاد کنند تا با بدهی دولت به آنها تهاتر شود.

(یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸) ۱۶:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها