پنج شنبه / ۱۱ مهر ۱۳۹۸ / ۱۵:۵۶
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۸۸۸۵۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

آمار دقیقی از سطح زیر کشت گندم در مناطق سردسیری نیست

ایمانی گفت: با وجود آغاز کشت گندم از اواسط شهریور در مناطق سردسیری، اما میزان کشت در مقایسه با سال قبل شتابی ندارد.

علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران درباره آخرین وضعیت سطح زیرکشت درسال زراعی جدید اظهار کرد: باتوجه به تاخیر در اعلام قیمت تضمینی گندم، کشاورزان رغبتی به کشت گندم ندارند.
وی افزود: هم اکنون هر کیلو بذر در مناطق دیم ۲ هزار و ۴۵۰ و مناطق آبی ۲ هزار و ۶۵۰ تومان قیمت گذاری شده است که با توجه به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی، کشاورزان انگیزه‌ای به کشت ندارند.
ایمانی ادامه داد: با توجه به آنکه هر کیلو گندم با نرخ یک هزار و ۷۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌شد، از این رو ممکن است بسیاری از تولیدکنندگان گندم تولیدی خود را به عنوان بذر مصرف کنند که این امر در کاهش عملکرد، شیوع علف هرز و بروز برخی بیماری‌ها همچون سیاهک در مزارع تاثیر گذار است.
نایب رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران با بیان اینکه کشت گندم در مناطق سردسیری از اواسط شهریور آغاز شده است، افزود: با وجود آغاز کشت گندم در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، کردستان و همدان از اواسط شهریور، اما کشاورزان رغبتی به تولید ندارند و مناطق صحرایی چشم امید به درگاه خداوند دارند.
به گفته وی، اگرچه آمار دقیقی در خصوص سطح زیر کشت مناطق سردسیری ندارم، اما در مناطق سردسیری میزان کشت نسبت به سال قبل شتاب ندارد.
ایمانی با تاکید بر اعلام هر چه سریع‌تر نرخ خرید تضمینی گندم گفت: با توجه به آنکه تا اواسط مهر فرصت برای کشت باقی است، از مسئولان  انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر جلسات کارشناسی را برگزار کنند چرا که بی توجهی به قانون خرید تضمینی می‌تواند منجر به کاهش سطح زیر کشت گندم شود.
نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اظهار نگرانی نسبت به آینده خودکفایی گندم افزود: با وجود پیگیری‌های متعدد، سال گذشته مسئولان شورای اقتصاد حاضر به افزایش نرخ خرید تضمینی گندم نشدند که این امر موجب شد کشاورزان رغبتی به تحویل گندم به مراکز دولتی نداشته باشند و ترجیح دادند گندم تولیدی را صرف خوراک دام کنند.
ایمانی در پایان تصریح کرد: با وجود امتناع کشاورزان از تحویل گندم تولیدی به مراکز دولتی، مسئولان امر باید متوجه این قصه شوند که تکرار روند سال‌های قبل، واردات گندم را به دنبال خواهد داشت چرا که کشاورزان رغبتی به کشت این محصول ندارند.

(پنج شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸) ۱۵:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها