پنج شنبه / ۱۱ مهر ۱۳۹۸ / ۰۷:۴۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۸۸۴۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

۱۰ نفر در اثر ابتلا به تب کریمه کنگو جان خود را از دست دادند/ افراد هشدار‌های دامپزشکی در ایام اربعین را جدی بگیرند

رفیعی پور گفت: بنابر آخرین آمار وزارت بهداشت ۱۰۴ نفر به تب کریمه کنگو مبتلا شدند که ۱۰ نفر از آن‌ها جان خود را از دست داده اند.

علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور  آخرین وضعیت تب کریمه کنگو در کشور اظهار کرد: بنابر آخرین آمار وزارت بهداشت ۱۰۴ نفر به تب کریمه کنگو مبتلا شدند که ۱۰ نفر از آن‌ها جان خود را از دست داده اند.
وی با اشاره به اینکه تعداد مبتلایان و فوتی‌های تب کریمه کنگو نسبت به روز‌های قبل تفاوتی نداشته است، افزود: با سرد شدن هوا و تغییر شرایط جوی، فعالیت کنه‌ها در کشور کاهش یافته است که با این وجود از نظر ابتلای انسانی در شرایط مطلوب تری قرار داریم.
رفیعی پور ادامه داد: مردم در ۱۲ ماهه سال باید هشدار‌های سازمان دامپزشکی را به سبب امکان انتقال بیماری تب کریمه کنگو جدی بگیرند چرا که کنه‌ها در استان‌های گرمسیری و معتدل در طول سال زندگی می‌کنند.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در توصیه‌ای به افراد گفت: با خرید دام و گوشت از مراکز مجاز جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر شیوع تب کریمه کنگو نیست و تنها برخی رفتار‌های پرخطر مبنی بر خرید گوشت از مراکز غیر مجاز زمینه را برای بروز بیماری در کشور فراهم می‌کند.
به گفته وی، در صورت آلودگی دام به تب کریمه کنگو، در هر زمانی حتی پاییز و زمستان امکان انتقال ویروس به افراد وجود دارد که به همین خاطر به افراد توصیه می‌شود که از اقدام مخاطره آمیزی همچون کشتار در خارج از کشتارگاه و خرید گوشت خارج از مراکز مجاز اجتناب کنند چرا که این امر احتمال به تب کریمه کنگو برای جمعیت انسانی در روز‌های سرد سال افزایش می‌دهد.
این مقام مسئول ادامه داد: با اقدامات پیشگیرانه، آموزش و ترویج که در حوزه سم پاشی اماکن دامی در اواخر زمستان و اوایل بهار سال آینده انجام می‌شود، امیدواریم سال آینده کاهش ابتلای انسانی به تب کریمه کنگو را شاهد باشیم.
رفیعی پور طی توصیه‌هایی به افراد در آستانه اربعین گفت: در مراسم اربعین مواد غذایی اعم از گوشت قرمز و مرغ که هیئت‌های مذهبی به عنوان مصرف در موکب‌ها با خود می‌برند، تحت نظارت سازمان دامپزشکی آماده و ارسال می‌شود و تنها مردم برای قربانی و نذورات خود در ایام اربعین کماکان سابق، کشتار را تحت نظارت سازمان دامپزشکی انجام دهند، ضمن آنکه افراد هنگام بازگشت زائران از ذبح دام در معابر اجتناب کنند تا به سبب عدم توصیه بهداشتی، شاهد انتقال بیماری مشترک انسان و دام نباشیم.
وی در پایان با اشاره به اینکه طی ۱۰ سال گذشته با رنج مبتلایان و تلفات انسانی تب کریمه کنگو در کشور مواجه هستیم، تصریح کرد: امسال همانند سال قبل عارضه شیوع تب کریمه کنگو در کشور داشتیم و به عبارت دیگر تغییر خاصی از لحاظ بروز بیماری و تعداد فوتی نسبت به سال‌های قبل نداشتیم.

(پنج شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸) ۰۷:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها