پنج شنبه / ۱۱ مهر ۱۳۹۸ / ۰۷:۲۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۸۸۴۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

پیش بینی ۳ ماهه هواشناسی برای کشاورزان/ زمان کشت دیم گندم، جو و کلزا اعلام شد

رئیس اداره شبکه پایش هواشناسی کشاورزی با پیش بینی وضعیت بارش‌ طی سه ماه آینده، زمان مناسب کشت غلات دیم از جمله گندم و جو را در مناطق مختلف کشور اعلام کرد.

مسعود حقیقت رئیس اداره شبکه پایش هواشناسی و مسئول تهک کشاورزی  اظهار کرد: بر اساس پیش بینی سه ماهه انجام شده، میزان بارش ها در نوار شمال کشور شامل استانهای گیلان، گلستان،خراسان شمالی و رضوی، آذربایجان های غربی و شرقی و اردبیل بیشتر از نرمال است و شرایط مناسبی برای کشت دیم غلات گندم و جو را فراهم کرده است.
وی افزود: برای استانهای دامنه زاگرس مانند زنجان، قزوین، کرمانشاه و کردستان نیز  پیش بینی شده که وضعیت بارش ها بهبود می یابد و شرایط مناسبی برای کشت محصولات دیم فراهم است.
دیم کاران نوار شمالی کشور برای کشت غلات تا 15 مهر دست نگه دارند
مدیر شبکه پایش هواشناسی و مسئول تهک کشاورزی ادامه داد: در آذر و دی ماه سال جاری هرچه به سمت زمستان برویم از میزان بارش ها در کشور به ویژه در مناطق جنوبی کشور مانند خوزستان، ایلام، کهکلویه و بویر احمد،غرب فارس و جنوب ایلام کاهش می‌یابد به طوری که  برآورد می‌شود که میزان بارش ها در این مناطق کمتر از نرمال باشد اما وضعیت بارش ها در مهر و آبان این مناطق نیز مناسب خواهد بود.
وی تصریح کرد: بر این اساس میزان بارش‌ها در کشور  از اوخر پاییز تا اولیل زمستان در کشور کمتر از نرمال خواهد بود.
حقیقت گفت:  توجه به این نکته  برای دیم کاران بسیار بااهمیت است که وضعیت بارش‌ها در مهر و آبان بیشتر از نرمال است و این حجم از باران، آب مورد نیاز آنها را کفایت می‌کند.
مدیر شبکه پایش هواشناسی و مسئول تهک کشاورزی اظهار داشت: پیشنهاد می‌شود که کشاورزان دیم کار نوار شمالی کشور برای کشت محصولات خود تا 15 مهر ماه صبر کنند و بعد از این تاریخ اقدام به کشت غلات گندم و جو کنند تا دچار کم بارشی نشوند.
دیم کاران جنوب کشور بعد از 10 آذر اقدام به کشت کنند
وی افزود: به کشاورزان جنوب کشور نیز پیشنهاد می‌شود که به دلیل کاهش بارندگی‌ها کشت دیم خود را تا 10 آذر ماه به تاخیر اندازند و هرچه کشت خود را به سمت زمستان ببرند بهتر است زیرا احتمال بهره بردن آنها از باران بیشتر است.
کلزا
مدیر شبکه پایش هواشناسی و مسئول تهک کشاورزی گفت: زمان کشت کلزا در نوار شمالی کشور به پایان رسیده است اما در مناطق جنوبی کشور کشاورزان می توانند تا 20 آبان به کشت این محصول اقدام کنند.

(پنج شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸) ۰۷:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها