چهارشنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۸ / ۱۳:۲۱
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۸۸۸۳۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

آیا غذایی‌ها مستحق رشدهای چندصد درصدی هستند؟

صنعت غذایی به جز قند در زمره پربازده‌ترین صنایع بورسی از ابتدای سال تاکنون بوده‌اند. شاخص این صنعت از ابتدای سال جاری تاکنون رشد بیش از ۲۰۳ درصدی را به ثبت رسانده‌است. در این گزارش ضمن بررسی وضعیت بازدهی تک تک نمادهای این گروه، وضعیت عملکرد شهریورماه آنها در زمینه تولید، نرخ و فروش در قیاس با متوسط فصل بهار و ماه مرداد به صورت کیفی ارائه می‌شود.

 صنعت غذایی در بورس تهران با 20 زیرمجموعه، یکی از صنایع شلوغ بازار سهام به شمار می‌آید. وضعیت عملکرد شرکت‌های این گروه نسبت به سال گذشته تحت تاثیر اهرم قدرتمند افزایش نرخ و تقاضای زیاد برای محصولات آنها به عنوان کالاهای مورد نیاز در سبد مصرفی، رشد قابل توجهی داشته‌است.
از سوی دیگر با توجه به ارزش بازار پایین و دارایی‌های قابل اعتنا، سهام این شرکت‌ها در زمره سهامی قرار گرفت که رشدهای اساسی قیمتی را در بورس تجربه کردند. گزارش عملکرد شهریورماه شرکت‌های غذایی در حالی منتشر شده‌است که حرکت در مسیر صعودی تولید و فروش این شرکت‌ها به هیچ وجه توجیه کننده رشدهای بعضا سرسام‌آور در قیمت سهام آنها نیست. برای روشن‌تر شدن هرچه بیشتر موضوع و با توجه به کثرت نمادهای موجود، جدول زیر ارائه می‌شود که می‌تواند ذهن مخاطب را نسبت به جایگاه فعلی سهام شرکت‌های غذایی بیش از پیش روشن سازد.

عملکرد بنگاههای تولیدی محصولات غذایی

 
در همین راستا و برای شناخت اولیه سهام پیش‌رو از منظر عملکردی، جداول مقایسه کیفی «دنیای بورس» با توضیحات زیر ارائه می‌شود.
وضعیت نرمال به شرایطی گفته می‌شود که اختلاف عملکردی در بازه 5- تا 5 درصد قرار گرفته باشد. در مرحله بعد در وضعیت کمی خوب و کمی ضعیف قرار می‌گیریم. این صفت کیفی به اختلاف عملکرد بین 5 تا 15 درصد در بازه مثبت و منفی اطلاق می‌شود. بازه 15 تا 30 درصد مثبت را با صفات خوب و بازه 15- تا 30- درصد را با صفت کیفی ضعیف مشخص کرده‌ایم و در نهایت بازه تغییر بیشتر از 30 درصد و کمتر از 30- درصد با توصیفات خیلی خوب و خیلی ضعیف مشخص شده‌است. در این جدول وضعیت عملکرد تولید، فروش و نرخ فروش محصولات به صورت کیفی با مدت مشابه ماه قبل (مرداد) و فصل اول سال 98 مورد مقایسه قرار گرفته‌است.
ذکر این نکته ضروریست که صرف عملکرد مناسب شرکت در یک ماه تضمین کننده تداوم این روند در ماه‌های آتی نخواهد بود و برای آشنایی هرچه بیشتر با روند تولید و فروش ماهانه، نیازمند مطالعه گزارش‌های کیفی در ماه‌های گذشته نیز هستیم.
(چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸) ۱۳:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها