چهارشنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۸۸۲۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

چرا قیمت گوجه سقوط کرد؟

قیمت گوجه فرنگی که پیشتر در بازار داخلی کشورمان تا ۱۵ هزار تومان افزایش‌یافته بود، اکنون سقوط شدیدی کرده و ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌شود که موجب ضرر و زیان آنها شده است.

با گران شدن نرخ ارز، صیفی‌جات بازار مناسبی در کشورهای اطراف به‌ویژه عراق پیدا کرد و به یک‌باره حجم زیادی از این محصولات از کشورمان به عراق صادر شد، به‌طوری‌که این محصولات در بازار مصرف داخلی با قیمت‌های عجیب‌وغریبی به فروش رسید و حتی نرخ‌هایی بالاتر از میوه‌ها داشتند. هر کیلوگرم سیب‌زمینی، پیاز و گوجه  به قیمت‌هایی در محدوده 8 تا 15 هزار تومان نیز به فروش رسیدند، اما اکنون ورق برگشته است.
قیمت امروز هر کیلوگرم گوجه فرنگی برای کشاورزان به 800 تومان تا 1200 تومان رسیده است و در بازار مصرف نیز برای  مصرف‌کننده نهایی در تهران نیز 1200 تومان تا 2 هزار تومان به فروش می‌رسد.
قاسم عزتی رئیس اتحادیه  میوه و تره‌بار ارومیه اظهار کرد: عراق برای واردات  انواع  میوه‌های هسته‌دار  و بی هسته و صیفی‌جات، تعرفه گمرکی 380 دیناری برای هرکیلوگرم گذاشته و صادرات صیفی‌جات را به این کشور از صرفه اقتصادی انداخته است.
وی افزود: این امر باعث شده که کاشت گوجه‌فرنگی برای کشاورزان به‌صرفه نباشد، زیرا برای تولید هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی حدود 2 هزار تومان هزینه می‌شود اما  کشاورزان در زمان فروش نمی‌توانند محصول خود را بیشتر از 800 تا 1200 تومان به فروش برسانند.
بنابراین گزارش قیمت روز هر دینار حدود 10 تومان است که با در نظر گرفتن عوارض 380 دیناری عراق برای واردات این محصول، یعنی برای صادرات هر کیلوگرم گوجه به کشور عراق  باید 3800 تومان پرداخت کرد که این امر باعث شده که صادرات به این کشور دیگر برای صادرکنندگان صرفه اقتصادی کافی را نداشته باشد. 
سازمان تعاون روستایی از اواخر مرداد سال جاری خرید حمایتی محصول گوجه فرنگی در سطح کشور را  به قیمت هر کیلوگرم 1150 تومان برای حمایت از کشاورزان آغاز کرده است.

(چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸) ۱۲:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها