چهارشنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۸ / ۰۹:۱۱
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۸۸۸۱۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس شیرینی و شکلات

پیش بینی صادرات ۸۰۰ میلیون دلار شکلات/مشکلات تامین مواد اولیه همچنان پابرجاست

مغازه‌ای گفت: در صورت تامین مواد اولیه پیش بینی می‌شود که ارزآوری حاصل از صادرات شکلات تا پایان سال به ۸۰۰ میلیون دلار برسد.

جمشید مغازه‌ای رئیس انجمن بیسکویت، شیرینی و شکلات، با اشاره به اینکه مشکلات تامین مواد اولیه کماکان پابرجاست، اظهار کرد: هم اکنون تولیدکنندگان با مشکلات متعددی در تامین مواد اولیه روبرو هستند که با استمرار این روند معلوم نیست چه بر سر این صنعت می‌آید.
 
وی افزود: با وجود آنکه طیف گسترده‌ای از مواد اولیه داخلی و خارجی در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد، از این رو تولیدکنندگان در مقاطع مختلف با مشکلات کمبود و نوسان قیمت در تامین روغن، آرد، شکر و ... در بازار روبه رو هستند.
 
دبیر انجمن بیسکویت، شیرینی و شکلات ادامه داد: علیرغم افزایش قیمت تمام شده محصول، اما امکان افزایش قیمت به سبب کاهش قدرت خرید و نقدینگی افراد و لوکس بودن محصول در سبد خانوار وجود ندارد.
 
مغازه ای از افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت شکلات از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: تولیدکنندگانی که تک‌محصولی هستند در فروش محصولاتشان متضرر شده اند، اما در مقابل تولیدکنندگانی که طیف گسترده‌ای از محصولات را تولید می‌کنند، سود خود را در سبد کالا می‌بینند.
 
وی درباره آخرین وضعیت صادرات شکلات و بیسکویت بیان کرد: با وجود امکان صادرات بالقوه به کشور‌های اطراف، در صورت تامین مواد اولیه با قیمت مناسب زمینه رقابت با سایر رقبا در بازار‌های هدف فراهم است.
 
این مقام مسئول مجموع ارزآوری حاصل از صادرات سال گذشته را ۸۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: امسال امیدواریم با تامین مواد اولیه این میزان شکلات بلکه بیشتر به بازار‌های هدف صادر شود.
 
مغازه ای با اشاره به مشکلات پیش روی صادرات گفت: نبود رقابت در تهیه مواد اولیه، مشکلات بازگشت پول ناشی از مسائل تحریم و عدم همکاری سیستم‌های بانکی از جمله چالش‌های پیش روی صادرات به شمار می‌رود.
 
رئیس انجمن بیسکویت، شیرینی و شکلات با اشاره به اینکه عمده ماده اولیه اعم از روغن، آرد و شیر خشک داخلی است، افزود: این مواد اولیه در انحصار دولت است و بخش خصوصی حق واردات را ندارد و اخیرا برای کاهش مشکلات در تامین مواد اولیه رایزنی‌هایی مبنی بر واردات عبور موقت کالا صورت گرفته که تا کنون مجوز آن را دریافت نکردیم.
 
وی در پایان نیاز سالانه صنعت شیرینی و شکلات به شکر را ۵۰۰ هزار تن و آرد را ۷۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: در اواخر سال که قیمت شکر با نوساناتی در بازار روبه رو شد دولت برای اسفند با ۴۰ هزار تن و اردیبهشت ۴۰ هزار تن شکر برای این صنعت در نظر گرفت و علی رغم آنکه تمامی وجه آن واریز شده، اما بخشی از آن به صنایع تخصیص داده نشده است ضمن آنکه ۸۰ هزار تن شکر تنها بخش کوچکی از نیاز صنایع است چرا که به طور متوسط ماهانه ۵۰ هزار تن شکر مورد استفاده صنعت شیرینی و شکلات است.
(چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸) ۰۹:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها