سه شنبه / ۹ مهر ۱۳۹۸ / ۱۸:۵۷
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۸۸۸۰۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

کاهش ۱۰ درصدی قیمت برنج در استان‌های شمالی

علی زاده شایق گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو برنج با کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی در استان‌های شمالی به ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان رسیده است.

جمیل علی زاده شایق دبیر انجمن برنج کشور با اشاره به اینکه برداشت برنج در حال انجام است، اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی، عملکرد و کیفیت برنج تولیدی طی ۱۰ سال اخیر بی سابقه بوده است.
وی از افزایش حداقل ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تنی تولید برنج نسبت به سال‌های قبل خبر داد و گفت: برآورد‌های اولیه حاکی از آن است که تولید برنج از مرز ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کمتر نخواهد بود چرا که اراضی شالیزاری که در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ به سبب خشکسالی و کم آبی برنج کاشت نشده بود، امسال به زیر کشت رفت.
علی زاده شایق با بیان اینکه امسال سطح زیر کشت برنج به سبب شرایط مساعد آبی از ۶۰۰ هزار هکتار فراتر رفت، افزود: ذخیره سازی مناسب آب پشت سد‌ها بیش از سال‌های گذشته بدان معناست که تولید از شرایط مساعدی برخوردار است.
دبیر انجمن برنج از کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی قیمت برنج در استان‌های شمالی خبر داد و گفت: علی رغم آنکه در سال‌های گذشته طبق روال معمول، قیمت برنج از دهه سوم شهریور و اول مهر با روند افزایشی روبرو می‌شد، اما با کاهش نسبی نسبت به سال قبل به حدود ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان در استان‌های شمالی رسیده است.
وی ادامه داد: با توجه به پایان فصل برداشت از آبان به بعد و استمرار مصرف و تقاضا، قیمت برنج با روند افزایشی در بازار روبرو خواهد شد.
به گفته علی زاده شایق، با وجود کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی قیمت برنج در استان‌های شمالی، اما متاسفانه قیمت برنج در بازار‌های بزرگ همچون تهران تغییری نداشته است.
این مقام مسئول در واکنش به اظهارنظرات واردکنندگان مبنی بر دلایل گرانی برنج داخلی در بازار تهران بیان کرد: علی رعم آنکه ممنوعیت واردات هیچ ارتباطی به گرانی برنج داخلی ندارد، اما واردکنندگان با بیان چنین اظهار نظراتی به دنبال واردات هستند، در حالیکه طبق قول معاون وزیر صمت انتظار می‌رود تا بعد از آبان مجوز ترخیص برنج‌های مانده در گمرک داده نشود.
وی ادامه داد: بنابر آمار از ابتدای سال یک میلیون تن برنج وارد کشور شده است، در حالیکه نیازی به این میزان واردات نبود. اما انجمن واردکنندگان به سبب کاهش قیمت جهانی برنج و سود شیرین واردات به دنبال این موضوع هستند.
دبیر انجمن برنج کشور در پایان درباره تاثیر احیای وزارت بازرگانی بر امر واردات گفت: اگرچه با احیای وزارت بازرگانی و استمرار واردات بی رویه، تولید داخل در ورطه نابودی قرار می‌گیرد، اما بنده به قول معاون وزیر صمت امیدوار هستم.

(سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸) ۱۸:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها