دوشنبه / ۸ مهر ۱۳۹۸ / ۱۱:۲۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۸۷۵۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

بیمه کلونی‌های زنبور عسل در استان‌ تهران اجباری شد

مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان‌ تهران گفت: با تاکید وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش خسارت و افزایش تولید طرح بیمه کلونی‌های زنبور عسل امسال در این استان اجباری شده است.

احمد مینایی اظهارداشت: زنبورداران باید توجه داشته باشند که برای تحت پوشش قرار گرفتن بیمه، کلونی‌ها باید سالم و فاقد هر گونه بیماری و آفات باشند و زنبورداران نیز باید دارای دفترچه زنبورداری از اتحادیه باشند.
وی افزود: این بیمه یک ساله شامل کندوهای مدرن نیز می شود که این کندوها نیز باید فاقد شکستگی باشند و در برابر بیماری‌های نوپدید و بازپدید سالم و مورد تایید سازمان دامپزشکی قرار بگیرند.
مدیر امور طیور و زنبور عسل استان‌ تهران ادامه داد: در سال گذشته ۷ هزار و ۶۵ زنبورستان در شهرستان‌های دماوند، ورامین، شمیرانات و فیروزکوه تحت پوشش این بیمه بودند که امسال این بیمه اجباری شده و در صورت عدم بیمه زنبورداران از کلیه تسهیلات بانکی و توزیع نهاده محروم می شوند.
وی خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته کارمزد بیمه برای هر کندو ۲ هزار و ۶۰۰ تومان بود که امسال برای هر کندو ۳ هزار تومان و میزان غرامت نیز از ۲۰۰ هزار به ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.
مدیر امور طیور و زنبور عسل استان‌تهران یادآور شد: این بیمه خساراتی در حوادثی همچون صاعقه سیل، طوفان و زلزله شامل می شود و همچنین خود زنبورداران نیز در صورت تحت پوشش قرار گرفتن بیمه می توانند از طریق صندوق بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر اقدام کنند.
وی از زنبورداران خواست جهت استفاده از این تسهیلات بیمه ای به جهاد کشاورزی شهرستان‌های خود مراجعه کنند.
به گفته مینایی، در استان‌ تهران بیش از ۸۰۰ واحد زنبورستان با ۱۰۹ کلونی فعال هستند که این واحدهای تولیدی سالانه یک هزار تن عسل تولید می کنند.
وی همچنین از آغاز سرشماری زنبورستان‌های استان‌تهران خبر داد و گفت: این سرشماری از ۶ مهرماه آغاز و تا ۱۳ ماه جاری ادامه دارد.

مدیر امور طیور و زنبور عسل استان‌تهران، شهرستان‌های فیروزکوه، شمیرانات و دماوند را قطب تولید زنبور عسل در این استان اعلام کرد و گفت: بیشترین فعالیت زنبورداران نیز بدلیل آب و هوای مناسب و وجود انواع گونه‌های گیاهی در این شهرستان‌ها است.
یک کلونی زنبور عسل جمعیتی معادل ۲۰ هزار تا ۶۰ هزار زنبور کارگر و یک ملکه را شامل می‌شود.

(دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۸) ۱۱:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها