یکشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۸ / ۱۲:۱۶
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۸۸۷۲۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس فراورده های روغنی

کشاورزان همچنان چشم انتظار نرخ جدید خرید تضمینی

مهاجر گفت:با توجه به آنکه کشت کلزا در مناطق سردسیر از اواسط شهریور آغاز و تا ۸ مهر ادامه دارد، از این رو مسئولان امر هر چه سریع تر باید نرخ را اعلام کنند.

علیرضا مهاجر مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با انتقاد از تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی اظهار کرد: با توجه به آنکه کشت کلزا در مناطق سردسیر از اواسط شهریور آغاز و تا ۸ مهر ادامه دارد، کشاورزان منتظر اعلام نرخ‌های جدید هستند، درحالیکه افق روشنی پیش رو نیست.
وی افزود: اگرچه ۲ ماه دیگر تا پایان کشت گندم زمان باقی است، اما برای کشت کلزا زمان زیادی نمانده که اگر شورای اقتصاد هرچه سریع‌تر نرخ خرید را اعلام نکند، تولید محصول در سال آینده دچار مشکل می‌شود.
مهاجر با تاکید بر این مسئله که حداقل نرخ خرید تضمینی دانه‌های روغنی باید ۵ هزارتومان باشد، بیان کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و تورم، اگر نرخ خرید تضمینی کلزا کمتر از ۵ هزار تومان اعلام شود، کشاورزان رغبتی به کشت محصول نخواهند داشت.
مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: کشاورزان مناطق سردسیر از ۱۵ شهریور تا ۸ مهر و مابقی استان‌ها تا ۱۵ مهر وقت دارند که اقدام به کشت کلزا کنند، چنانچه نرخ در زمان مقرر اعلام نشود، کشاورزان رغبتی به تولید نخواهند داشت.
مهاجر با اشاره به اینکه گلرنگ و آفتابگردان در حال برداشت است، بیان کرد: با توجه به آنکه قسمتی از این دانه‌های روغنی نیاز آجیلی را تشکیل می‌دهد، کمتر به سمت استحصال روغن می‌رود چرا که هر کیلو آفتابگردان را با نرخ ۳ تا ۳ هزار و ۸۰۰ تومان از کشاورزان می‌خریم، در حالیکه در بازار آزاد بالای ۱۲ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین هر کیلو سویا و گلرنگ با نرخ ۳ هزارتومان از کشاورزان خریداری می‌شود، در حالیکه قیمت هر کیلو گلرنگ در بازار آزاد ۸ هزار و سویا ۴ هزار تومان است.
به گفته وی، با توجه به آنکه عمده روغن مصرفی از کلزا تامین می‌شود، از این رو بر کشت کلزا باید متمرکز شویم چرا که این محصول به سبب کشت در فصل پاییز نیاز کمتری به آب دارد.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: از مجموع ۳۸۰ هزارتن کلزا خریداری شده ۱۶۰ هزارتن روغن استحصال شده است که با توسعه کشت کلزا در نظر داریم این میزان را افزایش دهیم.
وی با اشاره به اینکه سالانه ۳.۵ میلیون تن کنجاله سویا از خارج وارد می‌شود، بیان کرد: با توسعه کشت کلزا و کنجاله سویا سالانه رقمی معادل ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی از محل واردات خواهیم داشت.
سطح زیر کشت کلزا را به ۵۰۰ هزار هکتار می رسد
به گفته مهاجر،برای سال زراعی آینده برنامه ریزی کرده ایم که سطح زیر کشت کلزا را به ۵۰۰ هزار هکتار افزایش دهیم که در صورت تحقق این امر تولید این محصول از ۶۰۰ هزار تن فراتر خواهد رفت.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امسال از مجموع تولید ۴۰۰ هزار تن کلزا حدود ۱۶۰ هزار تن روغن استحصال می‌شود، بیان کرد: با توجه به آنکه سایر دانه‌های روغنی برداشت نشده است، از این رو نمی‌توان پیش بینی دقیقی نسبت به استحصال روغن و صرفه جویی ارزی از این محل داشت.
مجری طرح دانه‌های روغنی درباره آخرین وضعیت دیگر دانه‌های روغنی گفت: امسال کشت سویا به دلیل اختصاص اراضی به برنج کاهش و کشت کنجد ۲ برابر و گلرنک به سبب اشتغال بالا در مناطق کم آب افزایش یافته است.
وی افزود: با توجه به افزایش قیمت برنج و ارزان بودن قیمت سویا، کشاورزان استان‌های مازندران و گلستان رغبت چندانی به تولید سویا ندارند، اما با وجود تمامی مشکلات پیش بینی می‌شود که تولید سویا به ۸۰ هزار تن برسد.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی تولید کنجد را ۶۰ تا ۷۰ هزار تن، گلرنگ را بیش از ۳۰ هزار تن و آفتابگردان روغنی را ۴۰ هزار تن پیش بینی کرد و گفت: برخی محصولات دانه‌های روغنی مثل آفتابگردان، گلرنگ و سویا به منظور مصرف‌های چندگانه جذب بازار می‌شود.
مطالبات کشاورزان به طور کامل پرداخت شد
مهاجر با بیان اینکه در حال حاضر دولت هیچ‌گونه بدهی از بابت خرید تضمینی دانه‌های روغنی به کشاورزان ندارد، گفت: در ۲ماه گذشته مطالبات کشاورزان علی رغم مشکلات دولت به‌صورت کامل پرداخت‌شده است و با توجه به قیمت کلزا این نوید را به کشاورزان می‌دهم که امسال درآمد خوبی خواهند داشت.
وی با اشاره به تأمین علوفه برای دام و طیور از کنجاله دانه‌های روغنی،افزود: از اهداف اصلی برنامه افزایش تولید دانه‌های روغنی بعد از تأمین روغن، تأمین کنجاله است که خوشبختانه کنجاله کلزا پروتین بالای ۴۰ درصد دارد و با استقبال دامداران مواجه شده است.
این مقام مسئول ادامه داد: در سال‌های گذشته حدود ۳.۵ میلیون تن علوفه وارد کشور می‌شده است و امیدواریم با اجرای برنامه توسعه یک میلیون هکتاری کشت کلزا در تناوب با گندم و جو بتوانیم ۲ میلیون تن کنجاله کلزا و سایر دانه‌های روغنی را در داخل تولید کنیم که می‌تواند تحول بزرگی را در صنعت دام و طیور ایجاد کند.
به گفته وی، در سال زراعی گذشته از ۴۰۰ هزار تن کلزا حدود ۲۳۰ هزار تن کنجاله استحصال شد.
پرداخت تسهیلات پنج میلیون تومانی به ازای هر هکتار کشت کلزا
مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به پرداخت تسهیلات به کشاورزان کلزاکار، گفت: تسهیلات ۵ میلیونی برای هر هکتار کشت کلزا، یارانه ۵ تا ۷ میلیونی برای کارنده، تسهیل بیمه محصولات کشاورزی با حداقل قیمت از جمله تسهیلاتی است که در اختیار کشاورزان دانه‌های روغنی قرارگرفته است.
مهاجر با بیان اینکه مشکلی در تامین بذر وجود ندارد، گفت: امسال جز سال‌هایی است که قبل از زمان کشت، بذر در اختیار کشاورزان قرار گرفته، برای بیش از ۵۰۰ هزار هکتار بذر تهیه‌شده است، ضمن آنکه امکانات و ادوات مورد نیاز را تأمین و یارانه برای خرید ادوات پرداخت می‌شود.
وی در پایان با اشاره به کشت مکانیزه دانه‌های روغنی به‌ویژه کلزا، تصریح کرد: با مهندسی معکوس دستگاه ریزدانه کار را توانستیم  در کشور تولید کنیم، به طوریکه سه هزار عدد از این دستگاه توسط وزارت جهاد کشاورزی با پرداخت یارانه در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

(یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۸) ۱۲:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها