شنبه / ۶ مهر ۱۳۹۸ / ۱۷:۴۱
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۸۷۰۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس سرویس عمومی

صادرات ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تنی در ۵ ماه گذشته به عراق

حسینی از صادرات ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تنی در ۵ ماه گذشته به عراق خبر داد که در مقایسه با سال گذشته ۴ میلیون تن افزایش داشته است.

حمید حسینی دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق در همایش تجارت با عراق در افق ۲۰۲۰ تغییر شیوه تجارت سنتی یا پایاپای را از موارد مهم بیان کرد و افزود: باید اطلاعات مورد نیاز برای تجارت فعالان اقتصادی ۲ کشور فراهم شود.
او  با بیان اینکه اطلاعات می‌تواند باعث ایجاد ارتباطات شود، گفت: ارتباطات کلید تجارت با عراق است تا اعتماد لازم کسب شود.
دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق، پیگیری دائم در خصوص تجارت تا رسیدن به نتیجه مطلوب و نیز آموزش و تشویق تجار به ویژه در بخش‌های خدماتی و دانش بنیان را مهم ارزیابی کرد و افزود: عمده روابط اقتصادی با عراق، تجاری و صادراتی است، اما نمی‌تواند تا افق ۲۰۲۰ جوابگو باشد.
حسینی با بیان این که در سال ۲۰۱۸ هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کالا به عراق صادر کردیم، گفت: به همین علت رتبه نخست را در بازار عراق به دست آوردیم.
او ساختار سازی در عراق برای کار تجاری و حضور شرکت‌های بزرگ در این بازار را حائز اهمیت دانست و افزود: ۲۵ گروه کالایی صادراتی در کشور وجود دارد که در همه این گروه‌ها در بازار عراق حضور داریم.
دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق به صادرات ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تنی در ۵ ماه گذشته به عراق اشاره کرد و گفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴ میلیون تن افزایش داشته است.
 حسینی افزود: از نظر عدد نیز ۳ میلیارد و ۹۰۷ میلیون دلار در این مدت صادرات داشتیم که ۵۰۰ میلیون دلار نسبت به ۵ ماه سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.
او راه اندازی شهرک‌های صنعتی مشترک در اروند و پرویزخان و نیز بحث ترانزیت از عراق با صادرات مجدد از عراق به سایر کشور‌ها را به عنوان دو پیشنهاد مهم مطرح کرد و گفت: در این صورت می‌توانیم به هدف صادرات ۲۰ میلیارد دلاری عراق دست یابیم.
معاون اقتصادی وزارت امور خارجه بر تشکیل دفاتر مشاوره‌ای برای تجارت با عراق تاکید کرد و گفت: این دفاتر می‌توانند اطلاعات لازم را در اختیار تجار قرار دهند.
 غلامرضا انصاری در همایش تجارت با عراق در افق ۲۰۲۰ افزود: باید بازار عراق را در همه ابعاد بشناسیم و از تصمیم گیری‌ها در این خصوص آگاه باشیم.
او ایجاد تشکل‌های اقتصادی برای تجارت با عراق را بسیار ضروری خواند و گفت: زمینه‌های کار در عراق بسیار گسترده است و باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود.
معاون اقتصادی وزارت امور خارجه تشکیل اتاق بازرگانی ایران و عراق را ابتکار بسیار خوبی دانست و بر تقویت آن تاکید کرد.
 انصاری تبادل تجربیات برای حضور موفق در کشور عراق را ضروری دانست و افزود: نباید به جایگاه عراق در سیاست خارجه ایران تردید شود.
او به جایگاه عراق در سیاست خارجی ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر کشوری مهمتر از عراق در سیاست خارجه ایران چه در بعد سیاسی، چه در بعد فرهنگی و اقتصادی وجود ندارد.
معاون اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان این که تمام تلاش مسئولان جمهوری اسلامی ایران آن است که بتوانند رابطه‌ای گسترده در همه ابعاد با عراق داشته باشند، افزود: باید فعالان اقتصادی با توجه به زمینه‌های گسترده تجاری در عراق، حضور و کار با این کشور را در دستور کار خود قرار دهند.
انصاری بر برنامه ریزی درازمدت در خصوص همکاری با عراق تاکید کرد و گفت: بزرگترین ضربه‌ای که در روابط اقتصادی با کشور‌های همسایه خوردیم نگاه کوتاه مدت و سود کوتاه مدت است.
او افزود: حضور فعالان اقتصادی در عراق باید به سمت قانونمند شدن حرکت کند و همچنین همکاری‌ها باید براساس قرارداد‌های بسیار محکم و دقت در بند‌های حل اختلاف در قرارداد‌ها باشد.
معاون اقتصادی وزارت امور خارجه مطالعه اقتصادی درباره بازار عراق را حائز اهمیت دانست و گفت: مطالعه در بازار عراق بسیار کم است چرا که این بازار از تنوع خوبی برخوردار است و باید در این خصوص بررسی‌های لازم صورت گیرد.
 انصاری با بیان این که تجارت با عراق از تعادل منطقی برخوردار نیست، افزود: حجم صادرات ایران به عراق بسیار بالاست و صادرات عراق به ایران بسیار کم است.
او بر کمک تجار برای متعادل شدن مبادلات تجاری دو کشور تاکید کرد و گفت: این موضوع جز با مطالعه در این بازار میسر نیست.
معاون اقتصادی وزارت امور خارجه توجه به تنوع قومی در عراق را برای انجام امور تجاری مهم خواند و افزود: تجار باید در حوزه خدمات نیز بسیار فعالانه عمل کنند.
 انصاری صدور خدمات فنی و مهندسی به عراق را حائز اهمیت دانست و گفت: باید ساز و کار‌های تجارت خارجی از جمله صندوق ضمانت صادرات تقویت شود.

(شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸) ۱۷:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها