شنبه / ۶ مهر ۱۳۹۸ / ۱۷:۳۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۸۷۰۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

حلزون‌ها؛ تهدیدی جدید برای ماندگاری مرکبات مازندران

ترسالی و پوشش گیاهی مناسب در سال جاری برای همه نعمت بود، حتی حلزون‌هایی که این روزها با استفاده از همین پوشش گیاهی ماندگار در باغات، خود را مهمان ثمره درختان مرکبات کرده‌اند تا از این نعمت بی‌بهره نمانند.

مشکل هجوم حلزون ها به درختان مرکبات این روزها آن قدر جدی شده است که جهاد کشاورزی مازندران از باغداران استان خواست تا برای پیشگیری از خسارت آفت " لیسک " ، پاکسازی علف‌های هرز حاشیه و سایه انداز درختان مرکبات را جدی بگیرند.
حلزون‌ها به خاطر پوست نرم و لغزشی در زبان محلی مازندرانی ' لیسک ' نام دارند.
کارشناسان حفظ نبابتات اعلام می کنند که حلزون از طریق علف های هرز کنار درخت خود را به میوه درخت می رساند و با تغذیه از پوست میوه ، موجب زخمی شدن و در نتیجه پوسیدگی آن می شود و حتی اگر میوه را به این مرحله نرسانند ، قابلیت نگهداری در انبار ها را از آن سلب می کنند .
حلزون همچنین با سوراخ سوراخ کردن برگ درختان جوان ، بویژه نهال ها ، صدمه و خسارت جدی بر رشد درختان وارد می کند.
طبق آمار رسمی سازمان جهاد کشاورزی مازندران مجموع باغ های مرکبات استان ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار آن ارقام بارده هستند .
برداشت ارقام زودرس نارنگی در مازندران از ۱۵ شهریور ماه آغاز شد و اکنون نارنگی های دیر رس نیز به مرحله برداشت رسیده است. برداشت پرتقال که ۷۰ درصد سطح باغات مرکبات استان را تشکیل می دهد از نیمه دوم آبان ماه  شروع می شود.
به گزارش روز شنبه روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران، مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان بر ضرورت حذف و پاکسازی علف های هرز حاشیه و سایه انداز درختان مرکبات برای پیشگیری از خسارت آفت لیسک تاکید کرد و گفت که برای پیشگیری و کاهش خسارت این آفات باغداران باید نسبت به برداشت میوه های رسیده بخصوص میوه های روی شاخه های نزدیک سطح زمین برای کاهش خسارت آفت اقدام کنند.
عبدالرحمن زاغی گفت: با آغاز بارش‌های پاییزه و افزایش رطوبت خاک، شرایط محیطی مساعد برای تفریخ تخم لیسک ها و حلزون ها فراهم شده و علائم اولیه خسارت این آفت بر روی علف‌های هرز حاشیه درختان مشهود است.
وی استفاده از قیم( توک ) برای ایجاد فاصله حداقل نیم متری میوه ها و شاخه ها از سطح زمین، پاکسازی و حذف علف های هرز سایه انداز درختان، ریختن پوسته شالی یا خاکستر نرم در محدوده سایه انداز درختان، نهال ها  و درختان جوان را از روش های موثر پیشگیری از خسارت لیسک ها معرفی کرد.
زاغی با بیان اینکه در سطوح محدود مبارزه مکانیکی( جمع آوری شبانه لیسک ها ) و خارج کردن از باغ توصیه می‌شود، افزود: استفاده از ماکیان( غاز و اردک )در باغات برای تغذیه از علف های هرز و لیسک ها، استفاده از نوار مسی فعال شده در اطراف طوقه درختان جوان و باغچه ها به عنوان دورکننده لیسک ها برای پیشگیری از خسارت موثر است.
این کارشناس حفظ نباتات مازندران به باغداران پیشنهاد کرده است در صورت افزایش تراکم آفت و مشاهده اولین آثار خسارت با هماهنگی و مشاوره با کارشناسان گیاهپزشکی استفاده از طعمه مسموم، متالدهاید به میزان ۲۰-۱۵ کیلوگرم در هکتار، فریکول( فسفات آهن ) به میزان ۵ گرم در متر مربع هنگام غروب آفتاب در سایه انداز درختان استفاده کنند.
با توجه به  شرائط مناسب آب و هوایی و باردهی مناسب انواع درختان مرکبات، طبق پیش بینی سازمان جهاد کشاورزی مازندران  تولید امسال مرکبات به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن می رسد.


(شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸) ۱۷:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها