شنبه / ۶ مهر ۱۳۹۸ / ۱۷:۳۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۸۷۰۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ساماندهی نهالستان‌های مرکبات مازندران ضروری است

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری کشور مستقر در رامسر، ساماندهی نشدن نهالستان‌های مرکبات مازندران را به عنوان چالش جدی در این استان مطرح کرد.

دکتر مرتضی محمدی رزومه  گفت: طبق بررسی ها، در بسیاری از کشورهای برتر تولیدکننده مرکبات دنیا، تعداد نهالستان‌ها محدود بوده و قابلیت نظارت بر آن ها وجود دارد ولی در کشور ما به ویژه مازندران کمتر به این موضوع پرداخته شده است.
وی در مورد تعداد نهالستان‌های مرکبات مازندران اظهار بی‌اطلاعی کرد اما در عین حال افزود: در مازندران به شکل نامحدود کسانی در نهالستان‌ها فعالیت دارند و نهال‌های مختلف تولید و به بازار عرضه می‌کنند ضمن اینکه تولید نهال نیز بر اساس تقاضا بوده یعنی به عنوان مثال اگر امسال حدود ۲۰۰ هزار اصله نهال نارنگی بر اساس تقاضا تولید و عرضه شود سال دیگر این رقم مشتری ندارد.
او تاکید کرد : تولید نهال باید در اختیار تعداد محدودی از نهالستان‌ها قرار گیرد تا نهال سالم، اصیل و  برتر تولید و وارد باغ شود و امروز چنین فرآیندی در نهالستان‌های مازندران شکل پیدا نکرده است.
به گفته محمدی، وجود نهالستان های مختلف در سطح استان و دیگر مناطق کشور منجر به تولید و توزیع نهال هایی می شود که پس از چند سال نه تنها به بار نمی نشیند بلکه باغدار مجبور است با هزینه زیادی نسبت به جمع اوری آن اقدام کند و این عمل ضرر باغداران را مضاعف می کند.
رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری کشور در رامسر گفت : برای ساماندهی نهالستان های مرکبات مازندران اقداماتی مانند تولید هسته های اولیه سالم، اصیل تجاری و نیز تکثیر این ارقام با همکاری شرکت های خصوصی و دانش بنیان انجام گرفته است و علاوه بر آن نشست های مختلفی هم برای تحقق این مهم با مسئولان ذیربط و حتی تولیدکنندگان برتر نهال در مازندران برگزار و تصمیمات خوبی هم در این زمینه اتخاذ شده است.
محمدی رزومه به نشست تخصصی ساماندهی نهالستان ها در تیرماه امسال در سازمان جهادکشاورزی مازندران  اشاره کرد و ادامه داد: در این نشست که با حضور مسئولان ذیربط و تولیدکنندگان برتر نهال تشکیل شد با توجه به دانش و ظرفیت های تولید نهال در استان پیشنهاد شد اتحادیه یا تعاونی تولیدکنندگان نهال برای محقق شدن این مهم تشکیل شود تا بتوانند از ظرفیت های علمی و بخش خصوصی در زنجیره تولید نهال بهره مند شوند .
سالانه از ۱۶۰ هزار هکتار باغ های مازندران که حدود ۱۱۰ هزار هکتار آن فقط باغ مرکبات است ، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع مرکبات و از حدود هفت هزار هکتار باغ کیوی حدود ۱۹۰ هزار تن کیوی برداشت می شود.
رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری کشور در رامسر همچنین گفت: طی تحقیقاتی که یک دهه گذشته در این پژوهشکده انجام گرفته حدود ۱۶ رقم مرکبات جدید بومی و وارداتی که سازگاری لازم از نظر اقلیم و خاک دارد در کشور معرفی شده است که از این تعداد چهار رقم نارنگی به نام نارنگی زودرس زرین مناسب در شمال کشور و نارنگی های دیررس نارین مناسب کشت در مناطق خنک جنوب کشور بوده است.
محمدی رزومه تعداد طرح تحقیقاتی در دست اجرا در این پژوهشکده را حدود ۵۶ مورد اعلام کرد و گفت که از این تعداد طرح ها ، ۲۵ طرح در مورد مرکبات ، ۳ مورد کیوی ، ۱۱مورد زیتون ، ۲ مورد انجیر و ۵ مورد نیز خرمالو است.
به گفته او ، از آنجایی که از دیرباز تاکنون در مازندران تامسون ناول به عنوان تک رقم مرکبات در این استان تولید می شود و متاسفانه به علت ریزش برف بی موقع و در پی آن یخبندان سبب یخ زدگی این رقم می شود بنابراین با تحقیقات به عمل آمده سعی شده از  چهار سال گذشته برای فرار از یخبندان، تامسول ناول که زودرس بوده در این استان تولید شود.
رئیس پژوهشکده مرکبات کشور گفت که اکنون در بسیاری از باغ های مرکبات مازندران پرتقال تامسون ناول زودرس تولید می شود به گونه ای که سعی شده با پیوندک های سالم این رقم در اختیار نهالستان ها برای تولید و تکثیر این رقم قرار گیرد.
پژوهشکده مرکبات و میوه ¬های نیمه ¬گرمسیری کشور  به طور رسمی از سال ۱۳۷۶ با تصویب تشکیلات و چارت سازمانی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به مرکزیت شهرستان رامسر و زیر نظر سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی فعالیت خود را آغاز کرد.
این موسسه از سال ۱۳۳۹ با عناوین مختلف از جمله ایستگاه، بخش مستقل، مرکز و ... فعالیت تحقیقاتی داشت و  کم و بیش نظیر رفع  مسائل و معضلات جامعه باغداری مرکبات کشور خدماتی ارائه می داد .
شهرستان ۷۰ هزار نفری رامسر در غرب مازندران قرار دارد.

(شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸) ۱۷:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها