شنبه / ۶ مهر ۱۳۹۸ / ۱۳:۴۴
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۸۸۶۹۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس فرآورده های لبنی

سبوس هزار تومانی قیمت تمام شده شیر را افزایش می‌دهد

رئیس انجمن صنفی گاوداران ایران گفت: در پی افزایش نرخ سبوس به یک هزار تومان، قیمت تمام شده شیرخام دو هزار و ۴۱۰ تومان می شود که در افزایش دیگر هزینه‌های خوراک دام تاثیرگذار است.

«احمد مقدسی» با بیان اینکه تاکنون نرخ جدید سبوس به یک هزارتومان ابلاغ نشده است افزود: پیش از این ستاد تنظیم بازار قیمت هرکیلوگرم شیرخام را با محاسبه هرکیلو سبوس ۸۶۰ تومان، دو هزار و ۳۹۰ تومان تعیین و مصوب کرده بود.
 
وی اظهارداشت: با افزایش هزار تومانی قیمت هرکیلوگرم سبوس، دامداران روی هرکیلوگرم شیر خام تولیدی ۲۰ تومان و دامپروران روی هر کیلوگرم گوشت تولیدی ۱۰۰ تومان ضرر می دهند.
 
به گفته وی، با تعیین قیمت جدید سبوس هرکیلوگرم از این محصول با کرایه حمل و نقل با مبلغ هزار و ۲۵۰ تومان به دست دامداران می رسد.
 
وی تصریح کرد: البته این ضرر و زیان به همین جا ختم نمی‌شود زیرا با افزایش نرخ سبوس قیمت دیگر نهاده‌های مورد مصرف خوراک دام از جمله یونجه، ذرت علوفه‌ای، تفاله چغندرقند و کنجاله کلزا افزایش خواهد یافت.
 
رئیس انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه سبوس ارزش غذایی بالایی برای تامین ویتامین در خوراک دام دارد گفت: این افزایش قیمت می‌تواند منجر به این شود که دامداران به جای سبوس از دیگر نهاده‌های دامی استفاده کنند که این افزایش تقاضا می‌تواند در افزایش قیمت این نهاده ها نیز تاثیرگذار باشد.
 
به گفته وی، اکنون قیمت هرکیلوگرم یونجه حدود دو هزار و ۵۰۰ تومان، ذرت علوفه‌ای ۵۰۰ تومان، تفاله چغندرقند دو هزار و ۴۰۰ تومان و کنجاله کلزا دو هزارتومان است.
 
مقدسی درباره اینکه با افزایش نرخ سبوس ممکن است دامداران و دامپروران از نان خشک در تهیه خوراک دام بهره ببرند افزود: استفاده از نان خشک در خوراک دامداری های صنعتی شیری ممکن نیست زیرا با افزایش افلاتوکسین نه تنها کیفیت شیر کاهش می یابد بلکه سقط جنین دام ها را در پی دارد بنابراین این مواد در خوراک دام واحدهای تولیدی شیرخام استفاده نخواهد شد. اما احتمال مصرف نان خشک در تهیه خوراک دامپروری ها که تولید کننده گوشت قرمز هستند، وجود دارد.
 
به گزارش ایرنا، پیش از این قیمت هر کیلوگرم سبوس مورد نیاز واحدهای دامداری و دامپروری کشور حدود  ۸۶۰ تومان بود که در یکی دوماه اخیر با مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت این محصول به ۱۲۵۰ تومان افزایش یافت که با مخالفت وزیر جهاد کشاورزی و ریاست جمهوری قرار شد این قیمت به نرخ قبلی خود بازگردانده شود اما در نهایت طی یکی دو روز اخیر ستاد تنظیم بازار طی مصوبه‌ای نرخ این محصول را هزار تومان تعیین کرد.
 
طبق آمارها سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن شیرخام کیفی در کشور تولید می‌شود که بخش عمده آن به مصرف صنایع لبنی می‌رسد.
(شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸) ۱۳:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها