شنبه / ۶ مهر ۱۳۹۸ / ۱۳:۲۸
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۸۶۸۹
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس اقتصاد
رییس کنفدراسیون صادرات ایران پیشنهاد کرد:

گمرک به وزارت بازرگانی جدید بپیوندد

چند روز پس از تصویب طرح تاسیس دوباره وزارت بازرگانی از سوی مجلس شورای اسلامی، به نظر می‌رسد در بخش خصوصی نیز نگاه جامعی درباره مزیت‌های این تصمیم جدید وجود دارد و فعالان اقتصادی نسبت به این تغییر بعضا نگاه مثبت و بعضا نگاه منفی دارند.

هفته قبل مجلس شورای اسلامی سرانجام رای به تجدید حیات وزارت بازرگانی داد تا بار دیگر حوزه تجارت صاحب یک وزارتخانه تخصصی بشود.
 
بخشی از اعضای اتاق بازرگانی معتقدند بهترین گزینه موجود برای مدیریت تجارت در کشور، راه‌اندازی وزارت بازرگانی است. آنها معتقدند تجارت کشور نیاز به چابکی و نگاه تخصصی دارد؛ در سال‌های گذشته با توجه به ادغام صورت گرفته، تجارت رسما به زیرمجموعه‌ای از یک وزارتخانه بزرگ بدل شده و همین امر، پیگیری امور را دشوار کرده است. فعال شدن وزیری که تنها حوزه مسئولیتش پیگیری دغدغه‌های تجارت و بازرگانی باشد، از نظر موافقان می‌تواند از یک سو نظم را به بسیاری از بازارها باز گرداند و از سوی دیگر نماینده‌ای برای فعالان این حوزه در دولت باشد.
 
از سوی دیگر اما مخالفان معتقدند تفکیک دوباره وزارتخانه‌ها، مشکلات و اختلاف نظرها در تصمیم‌گیری را افزایش خواهد داد. اینکه وزیر بازرگانی از صدور مجوز برای واردات برخی کالاها دفاع کند و وزیر صنعت، موضع دیگری داشته باشد، نشان از آن دارد که در برخی مواقع، به جای چابکی در تصمیم‌گیری، اختلافات حکم فرما خواهند شد و این موضوع خود می‌تواند مشکل آفرین باشد.
 
با وجود تمام این گمانه‌زنی‌ها، فعلا با رای مجلس، وزارت بازرگانی بار دیگر تاسیس خواهد شد. مذاکرات و گمانه‌زنی‌ها در مسیر تقویت این نهاد حرکت می‌کند. یکی از گزینه‌های تقویت این وزارتخانه، تجمیع سازمان‌های مرتبط با تجارت در آن خواهد بود و محمد لاهوتی - رییس کنفدراسیون صادرات ایران - در گفت و گو با ایسنا، در این زمینه یک پیشنهاد جدید را مطرح می‌کند.
 
به اعتقاد وی "با توجه به اهمیت نقش گمرک در تجارت کشور، این انتظار وجود دارد که با تاسیس وزارت بازرگانی، تمام دستگاه‌های مربوط به این حوزه، در یک وزارتخانه تجمیع شوند و در این زمینه انتقال گمرک از وزارت اقتصاد به بازرگانی می‌تواند بخشی از ناهماهنگی‌ها و بی نظمی‌های سال‌های گذشته را کاهش دهد".
 
هرچند هنوز برنامه دقیق مجلس و دولت برای تاسیس دوباره وزارت بازرگانی مشخص نیست و احتمالا پس از قطعی شدن تاسیس دوباره این وزارتخانه از سوی شورای نگهبان، تصمیمات نهایی در این زمینه اتخاذ می‌شوند
(شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸) ۱۳:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها