جمعه / ۵ مهر ۱۳۹۸ / ۲۱:۳۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۸۶۷۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

بررسی راه‌های توسعه همکاری‌های ایران و قزاقستان/پیشنهاد انجام معاملات از طریق پول ملی دو کشور

حجتی گفت: این امکان وجود دارد که معاملات ایران و قزاقستان از طریق پول ایران و پول کشورهای عضواتحادیه اورآسیا صورت پذیرد.

وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران که به قزاقستان سفر کرده است در نخستین روز حضور خود با ساپارخان عمراف وزیر کشاورزی قزاقستان دیدار و راه های توسعه همکاری دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.
در این دیدار، وزیر کشاورزی قزاقستان با اشاره به توانمندی های ایران در عرصه تولید گفت: بازار ایران نخستین بازار هدف برای تولید کنندگان خرد و کلان قزاقستان است.
وزیر کشاورزی قزاقستان با برشمردن ظرفیت ها و توانایی های دو کشور بر استفاده از دانش و تجربیات متخصصان ایرانی و انتقال تجربیات تاکید کرد.
وزیر جهاد کشاورزی هم گفت: تاکنون بین ایران و قزاقستان یکصد سند همکاری امضاء شده است که بسیاری از آنها اجرایی نشده و فقط مفاد آن در روی کاغذ باقی مانده است.
محمود حجتی با اشاره به موانع بانکی، خواستار معاملات از طریق پول ملی دو کشور شد و گفت: با پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراآسیا این امکان وجود دارد که معاملات از طریق پول ایران و پول کشورهای عضواتحادیه اورآسیا صورت پذیرد.
حجتی با اشاره به سرمایه گذاری در بخش زیرساخت ها و حمل و نقل پیشنهاد خواهرخواندگی بنادر آکتائو قزاقستان و بندر امیرآباد ایران ـ که به ترتیب در شمال و جنوب دریای خزر قراردارد ـ را مطرح و براستفاده از بنادر نوشهر و انزلی و اتصال به راه آهن سرخس و آب های گرم برای انتقال کالاهای قزاقستان از مسیر ایران اعلام آمادگی کرد.
تولید روغن، آبیاری و انتقال آب، پرورش ماهی و صادرات خرما و عرضه محصولات باغی از دیگر موضوعاتی مطرح بین وزرای کشاورزی ایران و قزاقستان بود.

(جمعه ۵ مهر ۱۳۹۸) ۲۱:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها