جمعه / ۵ مهر ۱۳۹۸ / ۰۹:۲۸
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۸۸۶۶۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

رکورد تولید برنج در مازندران شکسته شد

رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد امسال با تولید یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن شلتوک رکورد تولید این محصول راهبردی پس از ۲ دهه شکسته شد.

ابراهیم قربان نژاد بیشترین میزان شلتوک تولید شده در مازندران طی دو دهه گذشته را یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت که رکوردشکنی امسال با افزایش حدود ۱۰ درصدی میزان تولید شلتوک در استان همراه بوده است.
وی علت رکوردشکنی تولید برنج در سال جاری را هم وجود آب فراوان ، افزایش سطح زیر کشت ارقام پرمحصول ، اضافه شدن ۱۱ هزار هکتاری سطح زیر کشت نخست برنج و افزایش سطح زیر کشت دوباره اعلام کرد.
وی توضیح داد: امسال ۲۱۴ هزار و ۳۳۰ هکتار از زمین های شالیزاری استان زیر کشت اول رفت که نسبت به سال گذشته ۱۱هزار هکتار بیشتر شد.
قربان نژاد افزود: به دلیل فراوانی آب پس از یک دهه امسال کشاورزان بدون دغدغه تامین آب و روشن کردن موتورهای آبگیری و پمپ ،  برنجکاری کشت اول را به سرانجام رساندند و همین وضعیت نیز انگیزه شد تا کشت دوم هم رونق بگیرد.
بارش‌های سیل‌آسای اواخر سال گذشته و بارندگی‌های بهاری امسال سبب شد تا تمامی ۸۰۰ قطعه آببندان و هشت سد بزرگ و کوچک استان با ظرفیت کامل آبگیری شوند و بارش برف نیز در ارتفاعات البرز سبب شد تا روان‌آب‌های رودخانه‌های استان بویژه رودخانه هراز با دبی بیشتر همواره در جریان باشد. رودخانه هراز دشت ۱۱۰ هزار هکتار برنجکاری مازندران را آبیاری می کند.
رئیس اداره برنج  جهاد کشاورزی مازندران  با اعلام اینکه ۶۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان  امسال زیر کشت ارقام کیفی پرمحصول از جمله شیرودی و فجر رفته بود، ، گفت: با توجه به اینکه کشت ارقام پر محصول در دوره زمانی بیشتر به دست می آید و نیاز به آب بیشتری نسبت به ارقام محلی طارم دارد ، فراوانی آب شالیکاران را به کشت ارقام پرمحصول تشویق کرده است. 
وی با اشاره به اینکه تقریبا برداشت کشت اول برنج در مازندران به اتمام رسیده است و حدود نیمی از شالیکاران همچنان مشغول فعالیت کشاورزی برای کشت دوم شالی هستند، اظهار داشت: شالیکاران استقبال بی نظیری برای کشت دوم داشتند.
وی گفت که بر خلاف تصور و پیش بینی، به دلیل وجود آب  فراوان، سطح دوباره کشت هم به ۲ برابر یعنی ۱۰۵هزار هکتار رسیده است که هم اکنون فرایند رشد و به بار نشستن خوشه شالی شرایط مناسبی دارد.
کشت دوم برنج در مازندران امسال برخلاف سال‌های گذشته به دلیل افزایش روان آب در رودخانه‌ها و وجود آب پشت سدها و آببندان‌ها سبب استقبال کشاورزان حوزه آبریز ۱۱۰هزار هکتاری دشت هراز شده است.
بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران، سه سال پیش ۴۰ هزار هکتار، ۲ سال پیش  ۵۵ هزار هکتار و  پارسال نیز ۸۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان زیرکشت دوم رفت و پیش بینی  امسال مسئولان به رغم فراوانی آب و با توجه به منافع اقتصادی که شالیکاران در کشت دوم برخوردار می شوند ،حدود ۹۰ هزار هکتار بود که اکنون در واقعیت به ۱۰۵ هزار هکتار رسید.
کشت دوباره برنج در شالیزارهای مازندران به ۲ صورت نشای مجدد و پرورش ساقه شالی یا " دونوج " انجام می شود. در روش اول کشاورزان اقدام به آماده سازی دوباره شالیزار می کنند ولی در روش دوم ساقه های باقی مانده از کشت نخست دوباره جوانه زده و پرورش داده می شود .
مازندران با تولید متوسط یک میلیون ۵۰ هزار تن برنج سفید ۴۲درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.


(جمعه ۵ مهر ۱۳۹۸) ۰۹:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها