سه شنبه / ۲ مهر ۱۳۹۸ / ۱۹:۱۸
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۸۸۶۰۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

برنج‌های وارداتی از هفته آینده ترخیص می‌شود/ توزیع پس از فصل برداشت داخلی

بنا بر اعلام مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، توزیع برنج وارداتی پس از پایان فصل برداشت خواهد بود.

محمدرضا کلامی در این خصوص گفته است: اواخر سال ۱۳۹۷، قیمت برنج با رشدی غیرمنطقی روبرو شد از این رو ضرورت کنترل بازار مطرح شد، از سویی همواره طرف هندی، که عمده‌ترین صادرکننده برنج به ایران محسوب می‌شود، از ممنوعیت فصل برداشت سوء استفاده کرده و قیمت‌ها را بالا می‌برد.
وی گفت: در جلسات ستاد تنظیم بازار ضرورت پیشگیری از سوء استفاده های احتمالی مطرح و مقرر شد تدابیری به منظور ممانعت از پرداخت ارز بیشتر و خرید برنج با هزینه بالاتر اتخاذ شود. این در حالی است که برخی بدون توجه به این موضوع، درصدد مخالفت با این مصوبه برآمدند. اوایل مرداد ماه بود که سازمان برنامه و بودجه درخواست برقراری ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت را ارائه کرد.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اتفاقات رخ داده سبب شد ستاد تنظیم بازار مجددا به موضوع واردات برنج ورود کند تا تکلیف برنج دپو شده در بنادر مشخص شود.
وی در خصوص تصمیمات اتخاذ شده توضیح داد: مقرر است برنج وارداتی که عملیات تامین ارز آن صورت گرفته، با ارائه تعهد مبنی بر نگهداری کالا در انبارهای تحت نظر دولت نسبت به ترخیص این کالا اقدام شود.
به گفته او، بر پایه مصوبه ستاد تنظیم بازار و کمیسیون واردات دفتر معاون اول رییس‌جمهوری در هفته آینده عملیات تعهدسپاری واردکنندگان و ترخیص برنج صورت خواهد گرفت.
از سوی دیگر عباس قبادی - دبیر ستاد تنظیم بازار - در جهت حمایت از تولید داخل و حمایت از کشاورزان آب پاکی را روی دست سودجویان ریخت.
او با اشاره به سال رونق تولید و حمایت از تولیدکننده داخلی، درباره واردات برنج گفت: ثبت سفارش و واردات برنج، تا پایان فصل برداشت محصول داخلی ممنوع است و این وزارتخانه نیز اجازه توزیع برنج وارداتی را تا پایان برداشت برنج داخلی نخواهد داد. برنج‌های وارداتی پس از برداشت و عرضه برنج داخلی، در سطح کشور توزیع می‌شود؛ بنابراین این اعمال ممنوعیت، برای کمک به تولید داخل و حمایت از شالیکاران در شمال کشور است.
وی درباره نامه نوشته شده به معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: این نامه در جهت حمایت از تولید داخل بوده است. برنج‌ها قبلا و براساس نیاز کشور و ثبت سفارش‌های فروردین ماه وارد بنادر شده است؛ اما از آنجا که برای تولیدکننده داخلی و کشاورزان مشکلی پیش نیاید، فعلا در انبارهای گمرک دپو شده تا پایان فصل برداشت برنج داخلی به اتمام برسد.
قبادی توضیح داد: آبان ماه زمان مناسبی است برای توزیع برنج های وارداتی چرا که برنج های داخلی توزیع آنها مشخص شده است.
او با اشاره به دپوی ۵۰۰۰ تن برنج در گمرک گفت: بلاتکلیفی برنج‌های وارداتی در گمرکات به هیچ وجه صحت ندارد؛ ضمن اینکه محموله‌های مزبور شاید با مشکلات دیگری همچون بروکراسی اداری، گمرکی، پرداخت ارز به فروشنده خارجی و نظیر آن مواجه باشند.
دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: برنجی که در کشور ما تولید می شود جزو برنج های خوب دنیا است و امکان صادرات آن هم وجود دارد و یکی از اهداف ما در سال ۹۸ این است که بخشی از تولید داخل را صادر کنیم، کمااینکه در بخش واردات در این مقطع حدود ۱۰ درصد نسبت به سال های گذشته کمتر ورودی داشته ایم.
وی عنوان کرد: تمام تلاش ما این است که در تولید داخل در بخش برنج همچون گندم به خودکفایی برسیم.

(سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸) ۱۹:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها