سه شنبه / ۲ مهر ۱۳۹۸ / ۱۰:۴۸
سرویس : اخبار شرکتهای غذایی بورس
کد خبر : ۸۸۵۹۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
تسنیم
سرویس اخبار شرکتهای غذایی بورس

استفاده از تجربه موفق عرضه زعفران در بورس کالا برای پسته

یک فعال بازار پسته با تاکید بر لزوم استفاده از تجربه موفق عرضه زعفران در بورس کالا برای پسته گفت: امیدواریم در مهرماه امسال بتوانیم با پذیرش در بورس در آغاز معاملات پسته مشارکت داشته باشیم و از تجربه عرضه زعفران، برای شروع معاملات پسته استفاده کنیم.

 چهل و دومین جلسه میز تخصصی کالایی با موضوع هم‌اندیشی در خصوص راه اندازی معاملات گواهی سپرده و قرارداد آتی پسته روز گذشته در بورس کالای ایران برگزار شد.
 
در این جلسه که با حضور علیرضا ناصرپور سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی، جواد فلاح مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک و اکبر میرزاپور سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران، مهدی زمانی کارشناس مسئول اداره بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار، جلال ناصری مدیرعامل شرکت دیبا پسته مه ولات، حسن زنگی آبادی عضو شورای شهر زنگی آباد و کارشناسان و نمایندگانی از شرکت های فعال در حوزه پسته و انبارها و شرکت های تامین سرمایه برگزار شد، راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی پسته مورد بررسی قرار گرفت.
 
هدف‌گذاری برای سال نخست معاملات
 
در ابتدای جلسه میرزاپور سابقه ای از معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران ارایه کرد و به بررسی وضعیت تولید این محصول در ایران و جهان طی سال های اخیر، شرایط صادرات پسته ایران طی دو سال گذشته و مقایسه کیفیت انواع پسته ایران با پسته دیگر کشورها پرداخت.
 
سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران ضمن ارایه آمارهای احتمالی از میزان برداشت محصول در سال جاری اظهار کرد: با راه اندازی معاملات پسته از طریق گواهی سپرده کالایی، با پیش بینی تولید حدود 200 هزار تنی در کشور، در صورتی که حدود 10 درصد پسته تولیدی کشور در بورس معامله شود، شاهد معاملات حدود 20 هزار تنی این محصول در بورس خواهیم بود و این هدف گذاری بورس برای آغاز معاملات گواهی سپرده پسته طی سال اول راه اندازی این معاملات است.
 
وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در بورس کالا گفت: پذیرش دو انبار در شهرستان زرند و سیرجان، مذاکره با سایر انبارهای بخش خصوصی و تعاونی در شهرستان های کرمان، زنگی آباد و فیض آباد از جمله این اقدامات است. همچنین انجام اقدامات لازم جهت راه اندازی قراردادهای آتی پسته و برگزاری دوره های آموزشی و توجیهی در شهرستان های مربوطه و شرکت های کارگزاری از دیگر اقداماتی است که در بورس کالا انجام شده است.
 
این مقام مسئول در خصوص زمینه های گسترش همکاری میان انبارداران و بورس کالا تصریح کرد: همکاری در جهت ارایه آموزش های مقتضی برای فعالان بازار پسته و باغداران محصول، انجام فعالیت بازارگردانی غیر رسمی توسط انباردار جهت توسعه معاملات و هدایت بخشی از معاملات فیزیکی پسته به بازار گواهی سپرده کالایی از مواردی است که می تواند با همکاری بورس کالا و انبارداران صورت گیرد.
 
میرزاپور گفت: همچنین انبارداران می توانند در زمینه هایی همچون ترغیب صادرکنندگان به خرید از بازار گواهی سپرده کالایی و انجام صادرات، تبلیغ در میان باغداران برای مشارکت در سپردن محصول به انبارها، افزایش ظرفیت انبارها جهت توسعه بازار و بهبود کشف نرخ، ایجاد بسترهای لازم برای نظارت های مستمر بر فعالیت انبارها و همکاری با شرکت‌های کارگزاری دارای مجوز جهت ارتباط بهتر با مشتریان با بورس، مشارکت و تعامل کنند.
 
صندوق کالایی پس از گواهی سپرده و آتی پسته
 
در ادامه این نشست، سرپرست مطالعات اقتصادی و توسعه بازار بورس کالای ایران در خصوص زمان احتمالی راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی پسته اظهار داشت: چندمین نشست هماهنگی در حوزه راه اندازی معاملات گواهی سپرده پسته در حالی امروز برگزار شد که امیدواریم با هماهنگی و تبادل نظر بتوانیم به زودی معاملات گواهی سپرده پسته را آغاز و همزمان و یا با یک هفته تاخیر، قراردادهای آتی این محصول را راه اندازی کنیم.
 
ناصرپور در خصوص توسعه نظام انبارداری در حوزه پسته گفت: تاکنون دو انبار در بورس پذیرش شده و انبار دیباپسته مه ولات نیز در مرحله ثبت شرکت و ارایه مدارک جهت پذیرش انبار در بورس است. همچنین انبارهای دیگری درخواست‌های خود را ارایه کرده اند و انتظار داریم به مرور ظرفیت انبارهای بورسی در حوزه معاملات پسته افزایش یابد اما در شروع معاملات حداقل با دو انبار پذیرفته شده معاملات را آغاز خواهیم کرد.
 
وی در خصوص برنامه های آموزشی و اقدامات بورس کالا در حوزه فرهنگ سازی گفت: در این راستا تاکنون برنامه هایی از جمله برگزاری جلسه توجیهی با کارگزاران و معامله گران انجام شده و بورس کالا برنامه هایی از جمله ساخت برنامه‌های آموزشی تلویزیونی در سطح استان کرمان و برگزاری دوره های آموزشی نیز در نظر گرفته است.
 
ناصرپور در خصوص ضرورت حضور بازارگردان در معاملات گواهی سپرده پسته اظهار داشت: بازار پسته بازاری بزرگ و با عمقی به مراتب بیشتر از زعفران است و حضور بازارگردانان رسمی می تواند در آن بسیار مفید و موثر باشد.
 
وی به برنامه راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری کالایی نیز اشاره و تاکید کرد: بورس کالا با جدیت پیگیر راه اندازی این ابزار مالی است و امیدواریم با راه اندازی معاملات گواهی سپرده و قراردادهای آتی پسته، صندوق های سرمایه گذاری کالایی بر پایه سه محصول زعفران، زیره سبز و پسته راه اندازی شود که در این زمینه منتظر اعلام نظر و موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار هستیم.
 
استفاده از تجربه موفق زعفران برای پسته
 
ناصری فعال بازار پسته نیز در این جلسه از پیگیری برای ثبت شرکت دیبا پسته مه ولات و پذیرش انبار پسته آن در بورس با ظرفیت 6000 تن سخن گفت و تصریح کرد: امیدواریم تا مهر ماه جاری بتوانیم با پذیرش در بورس در آغاز معاملات پسته مشارکت داشته باشیم و از تجربه عرضه زعفران، برای شروع معاملات پسته استفاده کنیم.
 
زنگی آبادی عضو شورای شهر زنگی آباد نیز از انجام پیگیری ها برای پذیرش انباری در زنگی آباد سخن گفت و افزود: درخواست های لازم به بورس ارایه شده و بازدید نماینده بورس نیز انجام شده است. در حال حاضر در مرحله تکمیل مستندات و مدارک درخواستی هستیم.
 
در پایان این نشست نیز نمایندگان دو تامین سرمایه سپهر و لوتوس پارسیان آمادگی خود را به منظور بازارگردانی معاملات گواهی سپرده پسته در بورس کالا اعلام کردند.
 
براساس این گزارش، معاملات گواهی سپرده پسته پس از معاملات موفق گواهی سپرده و قرارداد آتی زعفران و زیره سبز به زودی در بورس کالای ایران راه اندازی می شود و پس از آن قرارداد آتی پسته نیز بر تابلوی بورس کالا نقش می بندد.
(سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸) ۱۰:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها