یکشنبه / ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ / ۰۸:۰۶
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۸۸۵۵۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

رشد ۲۰ درصدی تولید خرما/قیمت هر کیلو خرما در مبدا ۱۸ هزار تومان است

رشید فرخی گفت: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی پیش بینی می‌شود که تولید خرما با رشد حداقل ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل به بیش از یک میلیون تن برسد.

محسن رشید فرخی دبیر انجمن خرما ، با اشاره به اینکه برداشت خرما روبه پایان است، اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی پیش بینی می‌شود که تولید خرما با رشد حداقل ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از یک میلیون تن برسد.
 
وی افزود: اگرچه در برخی مناطق به طور متوسط تولید نسبت به سال قبل ۵۰ درصد رشد داشته، اما در برخی مناطق وزش باد‌های گرم منجر به کاهش خوشه‌های خرما شده است.
 
رشید فرخی درباره آخرین وضعیت بازار خرما گفت: سال گذشته قیمت خرما به سبب نوسان نرخ ارز، رشد صادرات و ورد صادرکنندگان غیرحرفه‌ای با نوساناتی در بازار روبرو بود، اما امسال به سبب ساماندهی بازار صادراتی و واقعی شدن نرخ ارز، قیمت خرما در بازار متعادل شده است، هر چند به سبب اعمال تحریم‌های ظالمانه مشکلاتی در نقل و انتقال ارز و حمل و نقل وجود دارد.
 
دبیر انجمن خرما ادامه داد: با توجه به تقاضای بازار‌های هدف پیش بینی می‌شود امسال ۲۵ تا ۲۷ درصد کل محصول تولید با ارزآوری حدود ۴۰۰ میلیون دلار به بازار‌های هدف صادر شود.
 
به گفته وی، اگرچه بخشی از افزایش قیمت خرما متاثر از تورم بخش کشاورزی است، اما در مجموع به سبب کاهش نرخ دلار، قیمت محصول در مقایسه با مدت مشابه سال قبل متعادل شده و جای هیچ گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد. به عنوان مثال قیمت سم، کود، مواد بسته بندی و سایر عوامل تولید افزایش ۳ برابری در بازار داشته که با وجود افزایش هزینه داده‌های کشاورزی نسبت به سال‌های گذشته، بدیهی است که کشاورزان مطابق با تورم حاضر به عرضه محصولات خود در بازار هستند.
 
رشید فرخی در پایان عرضه بسته ۶۰۰ تا ۷۰۰ گرمی خرما با نرخ ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان در خرده فروشی را غیر متعارف دانست و گفت: با توجه به آنکه هر کیلو خرما در مبدا با نرخ ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان عرضه می‌شود، از این رو دستگاه‌های نظارتی باید نظارت دقیقی بر بازار داشته باشند تا چنین تخلفاتی اتفاق نیفتد.
(یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸) ۰۸:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها