شنبه / ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۴:۱۰
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۸۸۵۴۶
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

طلای سبز اساس اقتصاد تویسرکان

گردو این طلای سبز با سفره خانواده های تویسرکانی عجین شده و حاصل سالها تلاش، عرق و پینه دست کشاورزان این منطقه است، دستان زنان این سرزمین هم در فصل پاییز رنگین می شوند بی تماس با هیچ رنگی، گویا کندن پوست گردو بر دستانشان نقش می زند، نقشی از زحمت و تلاش شیر زنان این منطقه و چه زیباست این طرح و نقش.

غیرت کشاورزان پینه دست این دیار ستودنی است و چه دیدنی است آرامش نهفته در لبخندشان از به ثمر رسیدن زحمتشان که آبادانی و رونق را میهمان خانه های ساده و جمع مهربانشان کرده و از چوب، برگ ، میوه و پوست سبز درخت گردو در صنایع غذایی، دارویی، فرش و مبل منبت استفاده می شود.  
 
منطقه همدان، همین امر مسئولان این شهرستان را از سالهای نه چندان دور به فکر برگزاری همایشی چندمنظوره که مهمترین هدف آن معرفی گردو، فرش دستباف و صنعت مبل منبت تویسرکان به کشور و جهان بود، انداخت و در پیشبرد این امر با تلاش و همفکری موفق شدند نشان جغرافیایی گردو را برای تویسرکان ثبت کنند.
 
امسال نیز همچون سالهای گذشته دهمین همایش گردو، منبت و فرش دستباف تویسرکان برگزار شد اما پای کار آمدن بخش خصوصی رنگ و لعابی دیگر به این همایش داد و می توان گفت بخش خصوصی مسیر نتیجه بخشی این همایش را هموار می کند و تا حدودی پاسخگوی انتظار مردم تویسرکان پس از 9 سال برگزاری است. شجاعت بخش خصوصی در برداشتن گام اول این مسیر پر پیچ و خم ستودنی است.
 
بی تردید برگزاری هر برنامه ای خالی از  نقص نیست و البته باید دستاوردهای جشنواره را تقویت و نقاط ضعف آن را هم شناسایی کرد تا در سال های آینده بهتر برگزار شود.
دهمین همایش گردوی تویسرکان در سالجاری به گفته کارشناسان اصولی تر از 9 جشنواره قبلی برگزار شد و این در حالیست که همایش سال های گذشته از دو ویژگی منحصربفرد به دور بود، دو ویژگی بزرگی که همایش گردوی امسال را نسبت به سال های گذشته برتری بخشید؛ یکی حضور میهمانان داخلی و به ویژه میهمانان و کارشناسان خارجی حوزه کشاورزی در این جشنواره که در شناساندن گردو، منبت گلریز و فرش دستباف و دیگر محصولات تویسرکان بسیار حائز اهمیت است و دیگری در دست گرفتن اجرای تمام کار همایش توسط بخش خصوصی بود که تجربه نشان داده هر جا بخش خصوصی و مردم پای کار آمدند، نتیجه بهتری حاصل شده است.
 
فرماندار شهرستان تویسرکان در همین راستا به خبرنگار ایسنا گفت: تویسرکان دارای 5 هزار و 500 هکتار باغ گردو است که سالانه 17 هزار و 500 تن گردو از باغات این شهر برداشت می شود و این امر در کشور و استان بسیار چشمگیر است و کیفیت گردوی تویسرکان بسیار حائز اهمیت تر از کمیت این محصول است.
 
سیدرسول حسینی با بیان این مطلب که پایلوت پیوند و سرشاخه کاری و تولید نهال اصلاح شده برا پیوند درختان گردو، تویسرکان است و طی سالهای اخیر افراد مهارت دیده توسط جهادکشاورزی به نقاط مختلف کشور برای پیوند و سرشاخه کاری اعزام می شوند، افزود: با دانشگاه جامع علمی کاربردی در حال رایزنی هستیم تا پژوهشکده گردو را در تویسرکان راه اندازی کنیم و به محض اینکه‌ سرفصل دروس و کتب و مطالب مربوط به این بخش تعیین و تدوین شود آماده احداث این پژوهشکده در آینده ای نزدیک هستیم.
 
وی ادامه داد: تویسرکان با داشتن 4 هزار و 753 کارگاه تولید مبل و 7 هزار و 700 نفر مشغول و فعال در این صنعت به طور حتم خاستگاه صنعت مبل منبت گلریز بوده که در کشور بی نظیر است و امیدواریم شهرتی بین المللی یافته و بتواند به بهترین نحو در عرصه بین الملل عرض اندام کند.
 
حسینی در ادامه اعلام کرد: تویسرکان مهد فرش دستباف اصیل ایرانی نیز به شمار می آید که طی سالها به دست فراموشی سپرده شده و درصدد احیای این صنعت هستیم که خوشبختانه در حال حاضر سالیانه 8 هزار مترمربع فرش دستباف در این شهرستان بافته و عرضه می شود.
 
مسعود اکبری -مدیر جهادکشاورزی شهرستان تویسرکان- ‌نیز به خبرنگار ایسنا گفت: زنجیره نهالستان گردوی تویسرکان ظرفیت تأمین نهال گردوی اصلاح شده و بسیار مطمئن برای عرضه به باغداران سراسر کشور را  دارد تا جایی که می تواند سالانه با تولید 150 هزار نهال پیوندی و دو میلیون پیوندک نیاز کشور در این حوزه را برای سرشاخه کاری تأمین کند.
 
وی عنوان کرد: کارشناسان و باغداران این شهرستان که به صورت حرفه ای و تخصصی آموزش دیده، آمادگی کامل برای ارائه تجربه های کسب شده خود در حوزه پیوندزنی و سرشاخه کاری را به باغداران سایر نقاط کشور دارند.
 
اکبری‌ تأکید کرد: در طول برگزاری همایش گردوی تویسرکان دوره های آموزشی و علمی با محوریت پیوندزنی درختان گردو توسط کارشناسان ایرانی و ترکیه ای برگزار شد و یکی از غرفه های جانبی این همایش هم به طور خاص به این موضوع تخصیص داده شده است.
 
محمدمهدی مفتح -نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی- هم  با قدردانی از بخش خصوصی به عنوان بانیان اصلی برگزارکننده همایش ملی گردو در این شهرستان، گفت: حضور میهمانانی از ترکیه و نیز شهرهای تولیدکننده گردو در کشور، این همایش را نسبت به همایش های دیگر متفاوت کرده است و همانگونه که در کشور تویسرکان را با نام گردوی مرغوبش می شناسند، از این پس نیز در جهان تویسرکان و گردو کنار هم هستند.
 
وی اظهار کرد: این همایش نه تنها فرصت مناسبی برای شناساندن ظرفیت تویسرکان در حوزه باغداری و محصول ارزشمند و با کیفت گردوی تویسرکان است بلکه با معرفی بخش های دیگر از جمله منبت گلریز که ثبت ملی شده و احیای فرش دستباف جلوه ای خاص به خود گرفته است.
 
مفتح با تأکید بر اینکه از هر فرصتی باید برای معرفی ظرفیت های گردشگری این شهرستان استفاده کرد، افزود: بی تردید برگزاری چنین همایش هایی در این راه مؤثر است و البته لازمه آن توجه به زیرساخت هایی همچون توسعه راه ها است.
 
 اسحاق ترکاشوند -رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تویسرکان- نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا بیان کرد: همایش ملی گردو، منبت و فرش دستباف تویسرکان بعد از جشنواره مبل منبت روستایی کشور در اشترمل، دومین برنامه بزرگ و ارزشمند در سال 98 با رویکرد معرفی توانمندی ها و ظرفیت های صنایع دستی و محصولات باغی و کشاورزی است.
 
وی گفت: در نمایشگاه برپا شده به عنوان بخش جانبی این همایش ملی، 60 غرفه در حوزه های مختلف از جمله مبل منبت، صنایع دستی، عرضه محصولاتی چون سیر و سماق برپا شده و 15 غرفه به تولیدات صنایع دستی تویسرکان اختصاص یافته بود.
 
ترکاشوند از تلاش ها برای برندسازی میناکاری روی سفال و سبدبافی با مروار برای صادرات آن خبر داد و اظهار کرد: خوشبختانه برندسازی در حوزه مبل منبت انجام شده و این هنر دست تویسرکانی ها به کشورهای آسیای میانه و حوزه خلیج فارس و حتی سوئد صادر می شود.
 
گفتنی است؛ دهمین همایش گردوی تویسرکان از تاریخ 26 تا 29 شهریورماه در این شهرستان برگزار شد. در این همایش دو دستگاه پوست کنی و دستگاه جمع کننده گردو که توسط مهندسان تویسرکانی درست شده بود، به مردم شهرستان معرفی شد.
(شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸) ۱۴:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها