شنبه / ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۱:۵۷
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۸۵۴۵
گزارشگر : ۳۵۱۴
صدا و سیما
سرویس اقتصاد
هشدار رئیس صندوق بین المللی پول

رشد اقتصادی جهان "شکننده" است

رئیس صندوق بین المللی پول هشدار داد رشد اقتصادی جهان به ویژه به علت تنش‌های تجاری "شکننده" و "در معرض خطر" است

کریستین لاگارد رئیس صندوق بین المللی پول هشدار داد رشد اقتصادی جهان "شکننده" و "در معرض خطر" است.
وی هشدار داد رشد اقتصادی جهان به ویژه به علت تنش‌های تجاری "شکننده" و "در معرض خطر" است.
لاگارد توسعه اقتصادی در جهان را "متوسط" خواند و با اشاره به جنگ تجاری میان چین و آمریکا و مطرح کردن موضوع خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت)، از سران کشور‌ها خواست به منظور تلاش برای "حل و فصل ابهاماتی که جهان را احاطه کرده است"، گفتگو کنند.
 
برگزیت آینده اروپا را تیره و تار کرده است
به گفته رئیس صندوق بین المللی پول، جنگ تجاری میان آمریکا و چین تبادلات در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده و برگزیت نیز آینده اروپا را تیره و تار کرده است.
وی افزود: "روابط تجاری، برگزیت و تهدید‌های مرتبط با فناوری، مشکلاتی هستند که انسان به وجود آورده است و تنها به دست انسان هم می‌تواند حل و فصل شود؛ بنابراین اگر در این زمینه‌ها اندکی لطافت به خرج دهیم، مشکلی به وجود نخواهد آمد".
صندوق بین المللی پول اواخر ماه ژوئیه پیش بینی‌های خود در خصوص رشد اقتصادی جهان را ۳,۲ درصد کاهش داده بود. از آن زمان نیز این نهاد هشدار داد تنش‌های تجاری ممکن است باز هم موجب کندی فعالیت‌های اقتصادی شود.
سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OCDE) نیز انتظار داشت رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۹ "ضعیف‌ترین رشد اقتصادی از زمان بحران مالی" باشد. این نهاد در سال ۲۰۰۸ پیش بینی خود برای رشد اقتصادی جهان را ۲,۹ کاهش داد و یک سال بعد نیز رشد اقتصادی منفی پنج دهم درصد را برای جهان پیش بینی کرد.
کریستین لاگارد در پاسخ به این پرسش که آیا این احتمال وجود دارد که از ماه نوامبر که وی در سمت رئیس بانک مرکزی اروپا (BCE) آغاز به کار خواهد کرد، می‌تواند برای متقاعد کردن سران کشور‌ها برای کاهش تنش‌ها و گفتگو برای حل و فصل ابهامات اقدام بیشتری انجام دهد، گفت: "مسلماً من به قاطعیت خود برای اینکه اطمینان حاصل کنم که روی اشتغالزایی، بهره وری و ثبات متمرکز شده ایم، ادامه خواهم داد".
وی همچنین تأکید کرد نهاد‌های مالی لازم است "قابلیت پیشگویی" را داشته باشند و و "به واقعیت‌ها و داده‌های اقتصادی بسنده کنند".
لاگارد خاطرنشان کرد: "به قدر کافی ابهام در سراسر جهان وجود دارد تا دیگر در خصوص آنچه قرار است بانک مرکزی انجام دهد، ابهامی نیفزاییم".
در حالی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از انتقاد از بانک مرکزی آمریکا و جروم پاول رئیس آن دست بر نمی‌دارد، لاگارد یادآور شد "همواره" از استقلال بانکداران مرکزی دفاع کرده است.
وی در این باره گفت: "زمانی که رئیس صندوق بین المللی پول بودم، در کشور‌هایی که رئیس بانک مرکزی با خواسته‌ها یا الزامات سیاسی همسو بود، می‌دیدم کار‌ها به خوبی پیش نمی‌رود". لاگارد تصریح کرد منظورش آمریکا یا اروپا نیست بلکه در مورد کشور‌های کوچکتری صحبت می‌کند که استقلال رئیس بانک مرکزی در آن گاهی در معرض خطر است.
گفتنی است پارلمان اروپا روز سه شنبه انتخاب کریستین لاگارد را به عنوان رئیس بانک مرکزی اروپا تصویب کرد.
 
اگر کمک صندوق نبود آرژانتین ، بحران در این کشور وخیم‌تر می‌شد
وی همچنین گفت  اگر این صندوق با ارائه برنامه گسترده نجات مالی به کمک آرژانتین نمی‌آمد، بحران در این کشور وخیم‌تر می‌شد.
لاگارد در مصاحبه‌ای اختصاصی با این خبرگزاری افزود: وقتی آرژانتین با آن وضع دشوار به سراغ ما آمد و از صندوق بین المللی پول درخواست کمک کرد، ما تنها مرجع معتبر و توانمند برای کمک به این کشور بودیم.
لیکن وی از اینکه تخصیص وام ۵۷ میلیارد دلاری صندوق به آرژانتین موجب کاهش نرخ تورم در این کشور نشد ابراز تاسف کرد.
وی افزود: این صندوق وظیفه دارد حتی اگر درصد کوچکی شانس موفقیت وجود داشته باشد به کمک اعضا بیاید و این کاری است که ما انجام دادیم.
برخی از منتقدان از عملکرد صندوق بین المللی پول و لاگارد در تخصیص مقادیر زیادی منابع مالی به بوینوس آیرس با وجود ناکامی در تجربه الگوی مشابه در بحران‌های قبلی و کوتاهی در اجرای اصلاحات و افزایش نرخ تورم انتقاد می‌کنند.
دولت آرژانتین تاکنون در قالب وامی سه ساله که در ژوئن ۲۰۱۸ به تصویب رسید، حدود ۴۴ میلیارد دلار منابع مالی دریافت کرده است ,، ولی نرخ تورم فزاینده و تشدید فقر اعتراضات مردم این کشور را برانگیخته است.
(شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸) ۱۱:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها