جمعه / ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۱:۲۶
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۸۸۵۲۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

نیازی به واردات گندم نداریم/کاهش خرید تضمینی ارتباطی به تولید ندارد

هاشمی گفت: براساس برآورد وزارت جهاد کشاورزی ، تولید گندم به اندازه کافی است و نیازی به واردات نداریم.

عطاءلله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران در واکنش به مباحث مطرح شده پیرامون واردات احتمالی گندم اظهار کرد: براساس برآورد وزارت جهاد کشاورزی ، تولید گندم به اندازه کافی است و نیازی به واردات نداریم.
او افزود: با توجه به آنکه تولید گندم بیش از نیاز داخل است، از این رو مسئولان امر خود باید عوارض جانبی واردات سه میلیون تن گندم را بپذیرند چرا که واردات به بهانه ذخایر استراتژیک تاثیر مستقیمی در کاهش تولید دارد.
هاشمی با اشاره به اینکه کاهش خرید تضمینی ارتباطی به تولید ندارد، بیان کرد: مسئولان ذی ربط ضعف خود در خرید تضمینی ناشی از پایین بودن نرخ را گردن تولید می‌اندازند، در حالی که میزان تولید گندم کشور به اندازه کافی است و حتی برای ذخایر استراتژیک نیازی به واردات نداریم.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران در واکنش به اعلام دولت مبنی بر مهلت پایانی خرید تضمینی تا پایان شهریور گفت: طبق روال همه ساله، خرید تضمینی گندم تا آبان و در برخی موارد آذر ادامه دارد، در حالی که امسال مهلت پایانی خرید را پایان شهریور اعلام کردند تا به سراغ واردات بروند.
او نسبت به تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم هشدار داد و افزود: همه ساله از ۲۰ شهریور کشت گندم در استان‌های شمال غرب و مناطق سردسیری آغاز می‌شود که به سبب تاخیر در اعلام نرخ نسبت به سال‌های قبل سطح زیر کشت اُفت محسوسی داشته است.
هاشمی ادامه داد: در صورت تاخیر در اعلام قیمت تضمینی، خودکفایی گندم به سبب کاهش سطح زیر کشت و نبود انگیزه برای استمرار تولید،  به خطر می‌افتد.
این مقام مسئول در پایان حداقل نرخ پیشنهادی خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید را ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: براساس هزینه‌های تولید پیشنهاد بنیاد ملی گندمکاران به شورای اقتصاد ۲ هزار و ۵۵۰ تومان است و چنانچه نرخ خرید تضمینی کمتر از این رقم باشد، خودکفایی در معرض خطر قرار می‌گیرد و مجدد باید دست به دامان واردات شویم.

(جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۹۸) ۱۱:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها