پنج شنبه / ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۴:۳۶
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۸۵۱۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس اقتصاد

مدیران برای مقابله با تحریم‌ها باید ریسک‌پذیر باشند

مشاور رئیس جمهور گفت: مدیران ما برای مقابله با تحریمها باید ریسک پذیر باشند اگرچه گاهی امکان اشتباه هم وجود داشته باشد.

امروز سی و یکمین گردهمایی فرماندهان جنگ جهاد با حضور مسئولان و فرماندهان دوره دفاع مقدس در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.
در این گردهمایی محمد فروزنده مشاوره رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه جنگ دوره دفاع مقدس، شجاعت صداقت و انسجام و یکپارچگی را برای ملت به ارمغان آورد،‌گفت:‌ ابتدا نتیجه جنگ غیرقابل پیش‌بینی بود اما کشور موفق شد با اعتمادی که به فرزندان این مرز و بوم کرد سرزمین، نظام و اعتقادات‌مان را حفظ و دستاوردهای خود را توسعه دهیم و به عنوان یک قدرت بزرگ در منطقه ظهور کنیم.
وی گفت: جنگ با همه خوبی‌هایش برای جوانان امروز همواره مورد سؤال است چرا این جنگ آغاز شد، ادامه یافت و چرا به پایان رسید و زمانی که کشور دچار مشکل و بحران می‌شود همه می‌گویند همانند دوره جنگ پیروز می‌شویم اما واقعیت این است برای این پیروزی باید همانند آن زمان بجنگیم.
مشاوره رئیس‌جمهور در ادامه به تحریم‌های امروزی اشاره کرد که بسیار شرایط سخت‌تری را نسبت به جنگ آن زمان ایجاد کرده است و گفت: پس از جنگ دوبار دچار تحریم‌های شدید شده‌ایم و اکنون در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم و به لحاظ فشاری که بر زندگی مردم ایجاد کرده بسیار شدیدتر از جنگ تحمیلی است چرا که آن زمان اقتصاد کشور جنگ را پشتیبانی می‌کرد اما امروز خود اقتصاد درگیر جنگ شده است. چرا که جنگ امروز علیه اقتصاد کشور است.
فروزنده با اشاره به اعتماد جوانان آن زمان به حفظ نظام، کشور گفت: جبهه‌های ما نمادی از صداقت بود و این ویژگی همواره بین فرماندهان موج می‌زد و آنها در ارائه گزارشات خود بسیار صادق بودند و این صداقت و اعتقاد زمینه ساز اعتماد به جوانان و توسعه شجاعت آنها شد و زمینه ایجاد نهادهای بزرگی مانند جهاد سازندگی در کشور شد.
وی افزود:‌بزرگترین اعتماد از سوی حضرت امام خمینی (ره) به رزمندگان و ارتش بود همان زمانی که برخی دنبال انحلال ارتش بودند اما حضرت امام با اعتماد ویژه به ارتش باعث شد از سطوح پایین آن فرماندهانی مانند صیاد شیرازی ظهور کند.
مشاوره رئیس‌جمهور ادامه داد: اعتماد به رزمندگان جوان در کشور پیروزی بزرگی مانند آزادی خرمشهر را رقم زد که تاکتیکی ترین پیروزی در جهان محسوب  و در دانشکده‌های افسری تدریس می‌شود.
فروزنده با بیان اینکه امروز هم کشور ما نیاز به اعتماد دارد، گفت: اگر آقای وزیر جهاد کشاورزی به مدیران خود اعتماد نمی‌کرد موفقیت‌های بزرگ مانند پرورش ماهی در قفس یا گلخانه‌ها حاصل نمی‌شد.
وی در ادامه با بیان اینکه وضعیت اقتصادی امروزی کشور نسبت به آن زمان بسیار در شرایط عالی قرار دارد، گفت: آن زمان دولت میرحسین موسوی برای دادن هزار لوله برای احداث پل بعثت شرایط سختی داشت اما شرایط امروز از نظر اقتصادی قابل مقایسه با آن زمان نیست.
مشاوره رئیس‌جمهور ادامه داد: متاسفانه هر چه به پایان جنگ نزدیک شدیم اعتماد نیز کمتر شده و سوال و جواب‌ها بیشتر شد و به همان اندازه موفقیت‌ها کاهش یافت.
فروزنده  در ادامه با بیان اینکه امروز نیز در یک تحریم سنگین قرار داریم، گفت:‌مدیران ما باید ریسک پذیر باشند گاهی امکان اشتباه هم وجود دارد. امروز در فروش نفت شاید مجبور شویم به کسانی بر حسب ضرورت اعتماد کنیم که تا دو سال پیش آقای زنگنه به وزارت نفت هم راه نمی‌دهد.بنابراین همه تصمیمات امروز شاید مورد سؤال قرار گیرد ولی باید بدانیم که همه مسیرها بسته است و باید ریسک پذیر باشیم.
وی در ادامه با قدردانی از زحمات جهاد نصر گفت:‌یکی از نهادهایی که امروز می‌توان در شرایط بحران با قدرت به آن اعتماد کرد،‌ مؤسسه جهاد نصر است.
در ادامه سخنان مشاورر رئیس‌جمهور تعدادی از فرماندهان حاضر سؤالاتی را مطرح کردند که از تجربیات جنگ امروز در اداره کشور استفاده شود و انتقاد کردند که چرا استفاده نشده است.
فروزنده پاسخ داد: کتاب‌ها و پایان نامه‌های زیادی در این زمینه نوشته شده و پروژه‌های زیاد با تجربه جنگ ساخته شده و یکی از دلایلی که پروژه‌های بزرگ را به سپاه تحویل می‌دهند نیز به خاطر داشتن تجربیات فراوان دوران جنگ است. مثلا احیای اراضی 550 هزار هکتاری خوزستان  به تجربه جنگ انجام می‌شود. اما اینکه چرا در اداره همه بخش‌های کشور از تجربه جنگ استفاده نمی‌شود حرف درستی است و پاسخ این است که اداره کشور یک مسئله سیاسی است و ورود به همه مسائل با تجربه جنگ سخت است.
یکی از حاضران انتقاد کرد که چرا فرماندهان آن موقع اکنون مشغول هستند اما سربازانی که در رکاب آنها فعالیت کرده‌اند با مشکلات فراوانی امروز درگیر هستند و حتی از آنها تشکر و قدردانی نمی‌شود.

(پنج شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۸) ۱۴:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها