چهارشنبه / ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۸۴۹۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

جلوگیری از ایجاد انحصار در حوزه بذر/باید به صادرکننده نخود و عدس تبدیل شویم

معاون تولیدات گیاهی وزارت جهادکشاورزی گفت: باید از ایجاد انحصار در حوزه بذر به شدت جلوگیری کرد، بذر خوب هزینه دارد اما نباید به عنوان کالای دست نیافتنی باشد.

عباس کشاورزبا بیان اینکه یکی از ابزارهایی که باعث شده ما با انتظاراتمان فاصله بگیریم، عدم استمرار است چرا که اگر کاری با استمرار باشد به نتیجه می رسد، افزود: مؤسسه دیم و خاک و آب در پنج سال اخیر از بسیاری از چارچوب ها عدول کردند و تأثیرگذار بودند.
وی با بیان اینکه کار بر روی تحقیقات دیم کشور یکی از سخت ترین، پیچیده ترین و معضل ترین کارهای اجتماعی است، افزود: دیم از یک فضای اجتماعی، اقتصادی و ناپایداری ثابت رنج می برد، دیم در فضای فرسایشی شدید بوده و 45 درصد در آیش است به طوریکه زمین را 9 ماه بدون پوشش در زیر باد و باران رها می کنیم و سه ماه از آن کار می کشیم که فرسایش در این نوع زمین بیداد می کند.
کشاورز با بیان اینکه آسیب پذیرترین اقشار جامعه ما دیم کاران هستند چرا که چشم آنها همیشه به آسمان و باران است، ادامه داد: در قانون تشکیل وزارتخانه ۳ وظیفه برای ما مشخص شده که شامل مسئول افزایش تولید، حفظ منابع و درآمد کشاورزان است که در دیم این کار سختی است.
این مقام مسئول با بیان اینکه به حکم وظیفه اخلاقی رویکرد خود را در دیم تغیر دادیم، عنوان کرد: با علم امروز نسخه دیم آماده است و اینکه در دیم اول به فکر پایداری سپس افزایش درآمد کشاورز و در نهایت افزایش درآمد ملی باشیم.
وی با اشاره به اینکه دیم در شرایط عادی 70 درصد غله و مابقی آیش است که این نسخه آسیب پذیری برای زمین است، تأکید کرد: در ادبیات دنیا همه کشاورزی بالای هزار متر از دریا، کشاورزی کوهستانی است که در این استان ها دامداری بیشتر رونق دارد و در این استان ها در دیم باید به دامداری کشاورز نیز توجه کرد.
کشاورز با بیان اینکه کشاورزان باید از آب باران و برف حداکثر استفاده را ببرند، خاطرنشان کرد: محصولات غلات، محصولات علوفه ای، دانه روغنی و حبوبات باید در دیم وارد شوند.
وی با بیان اینکه سیاست ما واگذاری به بخش خصوصی است و باید بخش خصوصی این آمادگی را داشته باشد، درباره توزیع بذرها نیز گفت: بذرها را به شرکت هایی می دهیم که در رتبه بندی بالا باشند.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه خودکفایی گندم را حفظ کنید که یکی از راهکارها دیم است، اظهار کرد: حتما باید به صادرکننده نخود و عدس تبدیل شویم و در مقابل واردات شیر، گوشت و بخش اعظمی از گوشت سفید حبوبات ما باید به کمک صادرات بشتابد.

(چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸) ۱۲:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها