چهارشنبه / ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۸۴۹۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

پیازکاران جنوب کرمان در انتظار تدبیر دوباره دولت

افزایش ۲ هزار هکتاری سطح زیر کشت پیاز در جنوب کرمان، کشاورزان این دیار را به تدبیر دوباره دولت و باز شدن درهای صادرات امیدوار کرده است.

سال زراعی گذشته، سال طلایی پیاز بود چرا که با تدبیر دولت و باز شدن درهای صادرات، قیمت این محصول به اوج خود رسید و این اتفاق نه تنها مرهمی بر زخم‌های کهنه پیازکاران شد بلکه تشویق و ترغیب سایر کشاورزان و مردم عادی را برای کشت پیاز به دنبال داشت.
البته این تشویق باعث شد امسال سطح زیر کشت پیاز در جنوب کرمان افزایش قابل توجهی داشته باشد و بسیاری از فعالان اقتصادی بر این باورند که اگر دولت، تدبیر سال گذشته را تکرار نکند، بسیاری از پیازکاران این منطقه ورشکست شده و چه بسا حاصل زحماتشان همچون سال های ۹۵ و ۹۶ در زمین‌های کشاورزی مانده و خوراک احشام شود، پس می‌طلبد مسئولان مربوط برای جلوگیری از جاری شدن اشک کشاورزان، تدابیر لازم را اتخاذ کنند.
افزایش سطح زیر کشت پیاز
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: برنامه ابلاغی کشت پیاز در جنوب کرمان، سه هزار هکتار بوده که با توجه به بررسی کارشناسان، سطح زیر کشت این منطقه از معیار وزارت جهاد کشاورزی بیشتر شده است.
سعید برخوری افزود: در طرح اول بیش از ۲۱ تن بذر خزانه در مزارع جنوب کرمان کشت شده است.
وی از افزایش سطح زیر کشت پیاز طرح اول نسبت به سال گذشته در جنوب استان کرمان خبر داد و اظهار داشت: امسال سطح زیر کشت پیاز در این منطقه بالا رفته که با توجه به پایین بودن قیمت محصولات کشاورزی در بقیه استان‌ها، اگر چاره‌ای اندیشیده نشود مشکلات برداشت و عرضه پیاز برای کشاورزان جنوب استان کرمان دوباره تکرار خواهد شد.
توزیع عادلانه بذر پیاز در سال زارعی جاري
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان همچنین از توزیع عادلانه بذر پیاز در سال زارعی جاری خبر داد و گفت: امسال جلسات متعددی با دستگاه‌های مربوطه در مورد نحوه توزیع بذر بین کشاورزان برگزار کردیم و مقرر شد که بذر پیاز تنها به کسانی اختصاص داده شود که در سامانه پهنه‌بندی ثبت‌نام کرده‌اند.
برخوری از توزیع یک و نیم تُن بذر پیاز طی روزهای اخیر خبر داد و افزود: بذر پیاز طبق برنامه‌های تدوین شده توزیع خواهد شد ضمن آنکه برای بذرهایی که به صورت غیر یارانه‌ای وارد بازار شده‌اند نیز در حال تدوین قیمت هستیم و این توزیع با نظارت اداره کل تعزیرات استان انجام خواهد شد.
وی با تاکید بر نظارت دقیق بر قیمت‌گذاری و توزیع بذر پیاز در جنوب استان کرمان، بیان کرد: نظارت بر بازار و قیمت‌ها بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است اما برای حمایت از کشاورزان، سازمان جهادکشاورزی نیز وارد عمل می‌شود.
برخوری به همه کشاورزانی که قصد خرید بذر را دارند توصیه کرد که تنها از فروشگاه های معتبر و با دریافت فاکتور، اقدام به خرید کنند و اگر قیمت ها با فاکتور ارائه شده همخوانی نداشته باشد، می توانند به اداره تعزیرات شکایت کنند.
قیمت بذرهای آزاد به زودی اعلام می‌شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان تصریح کرد: بیش از ۲۰ نمونه بذر در بازار وجود دارد که قیمت بخشی از این بذرها یارانه‌ای بوده و هیچ فروشگاهی نمی‌تواند حتی یک قوطی را بدون نظر سازمان جهادکشاورزی به فروش برساند.
مذاکره با شرکت های صادراتی در عمان
برخوری همچنین از پیگیری‌های صورت گرفته در راستای صادرات محصول پیاز از جنوب استان کرمان خبر داد و گفت: به منظور صاردات محصولات کشاورزی، پیگیر مذاکره با شرکت های صادراتی در کشور عمان هستیم.
وی از واگذاری مجوز صادرات محصولات کشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و افزود: اگر چه امسال صادرات و واردات محصولات کشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده ولی این امر باعث نمی‌شود که از حق کشاورزان دفاع نکنیم.
هیچ شکایتی در مورد پیازهای عقیم سال گذشته ارائه نشده است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان به بذرهای عقیم سال گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بذرهای مورد نظر توسط کشاورزان از واسطه‌های بی نام و نشان خریداری شده، تاکنون پرونده‌ای در این زمینه تشکیل نشده و شاکی هم وجود ندارد اما به کشاورزان توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از تکرار مشکلات سال گذشته، بذرهای خود را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنند.
وی نوسانات ارز را بر قیمت بذر تاثیرگذار دانست و تصریح کرد: به دلیل نوسانات ارزی و بحث واردات، تا حدودی قیمت بذر در بازار بالا رفته و همین اتفاق منجر به این شده که برخی کشاورزان از بذرهای غیراصلاح شده استفاده کنند و این کشاورزان قطعا متضرر خواهند شد.
پیگیر صدور مجوز صادرات پیاز هستیم
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی هم گفت: پیگیر صدور مجوز صادرات پیاز هستیم تا همچون سال گذشته شاهد استمرار دوران طلایی این محصول باشیم.
یحیی کمالی پور افزود: متاسفانه کشاورزان امسال به توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی توجه نکردند و شاهد افزایش بی‌رویه کشت پیاز هستیم و این مساله، دغدغه مهمی برای ما است.
وی به دیدار خود با استاندار کرمان اشاره کرد و گفت: وضعیت کشت بی‌رویه پیاز در این دیدار مورد بحث قرار گرفت تا تدابیر لازم اتخاذ شود.
امسال بیشتر مردم پیاز کاشتند
کارشناس کشاورزی هم با بیان اینکه در فصل زراعی جاری بیشتر مردم پیاز کشت کرده‌اند، گفت: با توجه به قیمت نجومی پیاز در سال گذشته، کشاورز و غیر کشاورز به کشت این محصول روی آورده‌اند و این اتفاق جای نگرانی دارد.
حسین مسلمی افزود: اگر مسئولان برنامه‌ریزی لازم را برای صادرات و بازاریابی انجام ندهند شاهد شکست اقتصادی بزرگی در بخش کشاورزی خواهیم بود که این مساله تبعات زیادی برای بخش‌های مختلف به دنبال خواهد داشت.
وی اظهار داشت: طبق پیش‌بینی کارشناسان، بیش از پنج هزار هکتار از اراضی هفت شهرستان جنوبی استان کرمان در فصل زراعی جاری به کشت پیاز اختصاص یافته که این مساله زنگ خطری برای مسئولان است.
افزایش هزینه کشت پیاز
کشاورز جنوب کرمانی از افزایش بی رویه قیمت زمین، کود، بذر و سایر نهاده‌های کشاورزی انتقاد کرد و گفت: وقتی افراد غیر کشاورز به مقوله کشاورزی ورود می‌کنند شاهد افزایش قیمت‌ها و درنهایت افزایش محصول خواهیم بود.
محسن سالاری طوهان به تجربه ۱۲ ساله خود در زمینه کشاورزی اشاره کرد و افزود: با این حجم کشت پیاز اگر مسئولان کشوری، استانی و محلی تدابیر لازم را اتخاذ نکنند شاهد از بین رفتن دست رنج کشاورزان خواهیم بود.
وی تصریح کرد: امسال با توجه به نوسانات ارز و کشت بی‌رویه پیاز شاهد افزایش نجومی هزینه تمام شده محصول پیاز هستیم لذا اگر قیمت‌ها متناسب نباشد شاهد ضربه سنگینی به کشاورزی منطقه خواهیم بود.
سال گذشته در مزارع جنوب کرمان تنها ۱۰ تن بذر کشت شده بود و این در حالی است که امسال ۲۱ تن بذر کشت شده است.
سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان مستقل از مرکز استان، هفت شهرستان را تحت پوشش دارد.
جنوب کرمان با یک میلیون نفر جمعیت، یک سوم مساحت استان را به خود اختصاص داده است.

(چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸) ۱۲:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها