دوشنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۸:۵۳
سرویس : نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...
کد خبر : ۸۸۴۶۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...

همایش ملی روز جهانی پنبه در کاشمر برگزار می شود

معاون اداره کل پنبه و دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: همایش ملی روز جهانی پنبه برای نخستین بار ۱۵ مهر ماه در کاشمر برگزار می شود.

مسعود حکیمی روز دوشنبه در نشست هماهنگی و برنامه ریزی برای همایش ملی پنبه در کاشمر افزود: پنبه محصول استراتژیک در کشور است و یکی از برنامه های مهم دولت در سال های اخیر اجرای طرح پنبه بوده که در این راستا اقداماتی در زمینه دستیابی به ارقام مورد نظر با همکاری موسسه تحقیقات کشور و واردات بذر انجام شده و در برخی برنامه ها از جمله توسعه برداشت ماشینی آن پیشرفت هایی به دست آمده است.
وی اظهار داشت: امسال بیش از ۸۰ هزار هکتار از کشتزارهای کشور به کشت پنبه اختصاص یافت که نسبت به پارسال ۱۵ درصد افزایش نشان می دهد.
وی گفت: گرچه کشت پنبه در سال های قبل به دلیل نوسانات قیمت، کاهش چشمگیر داشته اما با اجرای برخی سیاستها، پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۲۰۰ هزار تن پنبه در کشور برداشت شود.
حکیمی افزود: در ۶۰ درصد اراضی سطح زیر کشت پنبه در کشور از بذرهای اصلاح شده استفاده می‌ شود و در راستای حمایت از پنبه کاران، پارسال به ازای هر هکتار ۳۰ میلیون ریال کمک هزینه کشت و تولید به آنان پرداخت شد که این رقم امسال به بیش از ۵۰ میلیون ریال رسیده است.
وی اظهار داشت: بیش از ۳۰ هزار بهره بردار در زمنیه کشت پنبه در کشور فعالند و استان‌های خراسان رضوی، گلستان، فارس، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و اردبیل از جمله مناطق پیشرو در کشت محصول پنبه محسوب می شوند.
معاون اداره کل پنبه و دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با ابراز خرسندی از اینکه شهرستان کاشمر با توجه به وجود مرکز تحقیقات پنبه و فعالیت کارخانه لنترگیری و کارخانه نساجی در برگزاری همایش ملی پنبه پیشقدم شده است گفت: امیدوارم خروجی این همایش به رفع مشکلات حوزه پنبه اعم از کاشت، داشت، برداشت و اقتصاد این محصول کمک کند.
مدیر عامل شرکت فولاد ترشیز و عضو هیات مدیره کارخانه نساجی مدرس کاشمر نیز به عنوان پشتیبان مالی همایش ملی پنبه گفت: با توجه به فعالیت کارخانه نساجی، متقاضی محصول پنبه در منطقه هستیم و بنا داریم با برگزاری این همایش کشاورزان را ترغیب کنیم محصولی بکارند که درگیر مشکلات بازار نشوند.
محمد صمیمی افزود: با برگزاری این همایش انتظار داریم ایستگاه تحقیقات پنبه شرق کشور در کاشمر، کشت و صنعت انابد و کارخانه نساجی در کاشمر به عنوان حلقه های مفقوده در زنجیره تولید تا مصرف در این زنجیره قرار گیرند تا بتوانیم در آینده سطح زیر کشت پنبه را ارتقا دهیم و کشاورزان نیز به درآمد قابل ملاحظه ای دست یابند.
رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر و دبیر همایش ملی پنبه نیز با اعلام آمادگی این مجموعه برای برگزازی همایش ملی پنبه با همکاری سایر دستگاه های اجرایی مرتبط گفت: این مرکز در راستای انجام مسئولیت اجتماعی خود طی سالهای اخیر توانسته است خود را به بدنه جامعه متصل کند.
هادی معماریان خلیل آباد افزود: با توجه به چشم انداز مرکز آموزش عالی کاشمر و رسالت این واحد دانشگاهی جهت حل مشکلات و معضلات منطقه به ویژه در زمینه مدیریت منابع آب و در راستای کمک به کشاورزان، برنامه هایی در دست اقدام داریم و همکاری در زمینه برگزای این همایش نیز در راستای انجام رسالت دانشگاه در رفع مشکلات منطقه است.
معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری کاشمر نیز گفت: با پیگیری های صورت گرفته و با همت وزارت جهاد کشاورزی، مجتمع فولاد ترشیز به عنوان معین اقتصادی شهرستان کاشمر، جهاد کشاورزی و ایستگاه تحقیقات کشاورزی، منابع طبیعی استان و مرکز آموزش عالی کاشمر همایش روز جهانی پنبه برای اولین بار در کشور در کاشمر برگزار خواهد شد.
مهدی نایه در افزود: شناسایی و احیای حلقه های مفقوده بازار رسانی محصول پنبه، ایجاد ارزش افزوده این محصول و ترغیب و احیای کشت پنبه بین کشاورزان از اهداف اصلی برگزاری این همایش است و ایستگاه تحقیقات کشاورزی کاشمر در زمینه اصلاح ارقام پنبه تاکنون سه رقم پنبه معرفی کرده که رقم کاشمر از رقم های معروف پنبه در کشور شناخته شده است.
وی اظهار داشت: وجود کشت و صنعت انابد از بزرگترین تولید کنندگان پنبه استان، کارخانه لنترگیری و کارخانه نساجی کاشمر از ظرفیت های بالفعل شهرستان و منطقه ترشیز در زمینه محصول پنبه به شمار می روند.
نایه در گفت: با توجه به افتتاح فاز دوم کارخانه نساجی مدرس نیاز به پنبه بیشتر احساس می شود لذا باید کشت این محصول استراتژیک در شهرستان و منطقه بیش از پیش مورد توجه قرارگیرد.
وی افزود: در حاشیه این همایش یک روزه، نمایشگاه جانبی دستاوردهای پنبه، تجهیزات و مکانیزاسیون و تحقیقات برگزار می شود.
۱۵ مهر و هفتم اکتبر روز جهانی پنبه نامگذاری شده است.
استان خراسان رضوی با ۲۵ هزار متر مربع سطح زیر کشت پنبه رتبه نخست کشور در این زمینه را دارد.
کاشمر در ۲۲۸ کیلومتری مشهد واقع است.

(دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸) ۱۸:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها