دوشنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ / ۰۸:۱۱
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۸۸۴۴۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

انتقال اختیارات تنظیم بازار برنج از وزارت جهاد‏ به وزارت صمت

مهرفرد گفت: اختیارات وزارت جهاد کشاورزی در مورد تنظیم بازار برنج از ۲ مرداد امسال به وزارت صنعت‏، معدن و تجارت منتقل شده است.

علی اکبر مهرفرد در ارتباط تلفنی با تحریریه بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی از ۲ مرداد امسال تا کنون در مورد تنظیم بازار برنج‏، ثبت سفارش و تائید و تخصیص ارز آن هیچ اختیاری ندارد و همه اختیارات به وزارت صنعت‏، معدن و تجارت منتقل شده است. اما پیش از آن‏، در یک فرآیند، حدود ۹۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شد و رویه وزارت جهاد کشاورزی در ۴ سال گذشته بر این بود که از حدود ۳ میلیون تن مصرف برنج کشور حدود ۲ میلیون تن در داخل تولید و بقیه وارد شود.
وی ادامه داد: رویه این بوده است که در ۴ ماه فصل برداشت برنج داخلی، برنج خارجی وارد نشود و در ۸ ماه دیگر وارد شود.
مهرفرد اضافه کرد: امسال کارگروه تنظیم بازار تصویب کرد که این محدودیت به علت نگرانی‌های ناشی از شرایط تحریم، برداشته شود و از آن موقع، محدودیت برداشته شد.
وی افزود: از آن موقع، هیچ محدودیتی در تائید و تامین ارز نداشتیم و همه را تائید کردیم و مسئول تامین ارز، بانک مرکزی است.
معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی درباره نحوه عرضه برنج و حذف واسطه‌ها گفت: نظر کارشناسی ما این بود که تشکل‌های تولیدکننده، تولیدکنندگان و تعاونی ها، شالی کوبی هایشان را توسعه دهند و برندسازی کنند و جلوی اختلاط برنج داخلی و خارجی را بگیرند و خودشان عرضه کنند تا ورود واسطه‌ها و دلالان کمتر شود.
وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه سیاست‌هایی داشت و صنایع تبدیلی را گسترش داد و برند‌هایی را ایجاد کرد، اما هنوز سوداگران بازار برنج، وجود دارند.
مهرفرد اضافه کرد: فروشگاه‌های عرضه محصولات کشاورزی در سراسر کشور، سازمان تعاونی روستایی است که تشکل و اتحادیه کشاورزان است و عرضه مستقیم دارند و حدود ۲ تا ۳ هزار فروشگاه در سطح کشور دارند و برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم مستقیم از کشاورزان می‌خرند و عرضه می‌کنند.

(دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸) ۰۸:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها