یکشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۵:۰۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۸۴۳۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

افزایش قیمت سبوس در نرخ شیرخام لحاظ نشده است

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار برای هرکیلوگرم شیرخام به قیمت دو هزار و ۵۰۰ تومان، نرخ سبوس ۸۶۰ تومان لحاظ شده است و قیمت یک هزار و ۲۵۰ تومانی سبوس منطقی نیست.

«سعید سلطانی سروستانی» روز یکشنبه درباره افزایش قیمت سبوس افزود: نرخ تمام شده شیرخام بیش از نرخ مصوب فعلی است اما ستاد تنظیم بازار تلاش داشت تا با متعادل نگه داشتن نرخ شیرخام ضرری متوجه مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نشود.
به گفته وی، براساس این مصوبه قیمت هر کیلوگرم سبوس ۸۶۰ تومان و مبلغ ۵۰ تومان بابت کرایه حمل و نقل در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه قیمت سبوس در هفت ماه گذشته دو بار افزایش ۵۰ درصدی پیدا کرده است اظهارداشت: قیمت هر کیلوگرم سبوس در دی و بهمن سال گذشته ۵۳۰ تومان بود. در اسفند سال ۹۷ این رقم به ۸۶۰ تومان و در اوایل سال ۹۸ پس از افزایش نرخ شیرخام به یک هزار و ۲۵۰ تومان افزایش یافت.
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران با بیان اینکه ۷۰ درصد هزینه های تولید شیرخام را خوراک دام تشکیل می دهد گفت: به طور حتم افزایش نرخ خوراک دام از جمله سبوس روی قیمت تمام شده شیرخام تاثیر دارد و می تواند برای تولیدکنندگان این محصول مشکلاتی را ایجاد کند.
وی با اشاره به اینکه لحاظ شدن قیمت ۱۲۵۰ تومانی سبوس در نرخ فعلی شیرخام کذب محض است تصریح کرد: در جلسه ستاد تنظیم بازار برای تعیین نرخ سبوس ۱۱ نماینده وزارتخانه ها و دستگاه های متولی از جمله وزارت جهاد کشاورزی حضور داشت اما از بخش خصوصی و اتحادیه های مربوطه کسی حضور نداشته است در حالی که پیش از این برای قیمت گذاری شیرخام در سال ۹۸ از بخش خصوصی اتحادیه ها نیز شرکت داشتند.
بالا بودن قیمت سبوس نسبت به آرد منطقی نیست
سلطانی گفت: در حال حاضر بیش از هفت میلیون تن گندم از کشاورزانی که اکثرا خودشان دامدار هستند، با قیمت هرکیلوگرم ۶۶۰ تومان خریداری و به کارخانجات آرد ارائه شده است که به طور مجدد دامدار باید سبوس را به دو برابر قیمت خریداری کند.
وی افزود: بالا بودن قیمت سبوس نسبت به نرخ آرد یکی از دیگر از چالش های این بخش است. در سالهای گذشته با چنین مشکلی روبرو شدیم تا جایی که برخی سودجو در بین کیسه های سبوس کیسه های آرد را که ارزان تر بود جایگزین می کردند و می فروختند.
سلطانی سروستانی گفت: می دانیم که کارخانجات آرد دچار مشکل هستند اما به طور حتم افزایش نرخ سبوس راهکار مناسبی برای رفع مشکل کارخانجات نیست زیرا ادامه این روند موجب زیان دامداران می شود و باید دولت چاره دیگری برای این موضوع بیابد.
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران اظهارداشت: محاسبه متوسط قیمت تمام شده شیرخام در خرداد امسال با سود ۱۰ درصدی برای تولیدکنندگان توسط نرم افزاری تهیه شد که بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.
وی با بیان اینکه سبوس مورد نیاز کشور وارداتی نیست تصریح کرد: سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن سبوس توسط کارخانجات آردسازی استحصال می شود که در اختیار دامداران قرار می گیرد و نیازی به واردات نیست.
سلطانی درباره وجود حواله خرید و فروش سبوس توسط دلالان گفت: دلالان در همه بخش ها حضور دارند و این امر برکسی پوشیده نیست اما می توان برای کوتاه کردن دست دلالان را کوتاه کرد و مسئولیت مدیریت تولید تا عرضه سبوس را به بخش خصوصی واگذار کرد تا صفر تا ۱۰۰ آن قابل کنترل باشد.
وی ادامه داد: برای بازگشت قیمت هر کیلوگرم سبوس به ۸۶۰ تومان تاکنون مکاتباتی با وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ریاست جمهوری داشته ایم و سخنگوی دولت اعلام کرده است که قیمت سبوس به نرخ قبلی بازگردانده می‌شود.

(یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۸) ۱۵:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها