یکشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۰
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۸۸۴۲۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

روایت ادیب از یک رانت بزرگ در ممنوعیت واردات برنج

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی قیمت برنج در هند مدعی شد، عده‌ای تحت پوشش حمایت از تولید داخل، واردات برنج را ممنوع کرده‌اند تا ۴۰۰ هزار تن برنج وارداتی موجود در انبارها را بفروشند.

محمد حسین ادیب کارشناس اقتصادی در یادداشتی به تحلیل وضعیت تجارت بین الملل با تمرکز بر کشورهای هند و چین و آمریکا پرداخت و تاکید کرد، قیمت برنج در هند 30 درصد کاهش یافته و عده‌ای تحت پوشش حمایت از تولید داخل، واردات برنج را ممنوع کرده‌اند تا 400 هزار تن برنج وارداتی موجود در انبارها را بفروشند، سخن بر سر 30 درصد اختلاف است.
به سبب تعرفه آمریکا بر صادرات چین، انبارهای چین لب به لب کالاست و به سبب کاهش صادرات ، قیمت کالاهای وارداتی ایران در خیلی از انواع 20 درصد سقوط کرده است نگارنده از کالایی مطلع است که در چین ٤٨ درصد کاهش قیمت داشته است.
قیمت پارچه 20 درصد  در چین کاهش یافته و وارد کننده ایرانی که در اردیبهشت اقدام به واردات از چین کرده 20 درصد هم در دلار ضرر کرده است این وارد کننده 40 درصد زیان کرده است.
بطور متوسط قیمت مواد برقی در چین 20 درصد کاهش یافته و وارد کننده ایرانی مواد برقی از چین علاوه بر کاهش 20 درصد در خرید، در دلار  نیز 20 درصد ضرر کرده و جمع ضرر 40 درصد است .
شرکتهای بورسی 500 هزار میلیارد تومان به بانک و بازار بدهکارند و اگر بابت استقراض نیز ٦ درصد هزینه لحاظ  شود جمع ضرر به ٤٦ درصد می رسد.
تحریم های آمریکا از ١٦ اردیبهشت شروع شد و فعالین اقتصادی ایران تصور می‌کردند با آغاز تحریم موج سنگین تورمی ایجاد می‌شود که عکس آن اتفاق افتاد.
یک جای تحلیل های فعالین اقتصادی ایران ایراد دارد.
فضای تلگرامی در داغ کردن این فضا نقش داشت، به نظر می‌رسد حضور تلگرام در فضای اقتصادی ایران دارد به پایان یک دوره نزدیک می‌شود مردم از این گونه تحلیل ها فاصله می‌گیرند و تلگرام وارد دوره جدیدی می‌شود. کانالی اقتصادی که سال 97 بطور متوسط 89 هزار بازدید کننده داشت و سیگنالهای تورمی « بخرید بخرید » می داد دیروز 1500 نفر بازدید کننده داشت.
البته در حوزه‌هایی هم طی سه ماه گذشته تورم بوده و این موارد را هم نباید ندیده گرفت و در حوزه‌هایی در آینده همچنان تورم خواهد بود،  اما کم نیستند فعالین اقتصادی که با کاهش 20 درصدی قیمت مواد در بازار جهانی، کاهش 20 درصدی قیمت دلار  و پرداخت ٦ درصد بهره ، ٤٦ درصد طی سه ماه زیان کرده‌اند.
عده ای که کم نیستند هر چه را در سال ٩٧ ناشی از تورم بدست آوردند طی سه ماه از دست دادند.
قیمت بعضی از مواد پتروشیمی 20 تا 30 درصد کاهش داشته است کسانی که با دریافت وام از بانک اقدام به ذخیره سازی موادپتروشیمی کرده اند تا از ١٦ اردیبهشت گران تر شود قابل تامل‌اند.
بزرگترین بازنده ضد تورم ایجاد شده، کسانی هستند که  از تورم سال ٩٧ منتفع شدند اینها با سود بالا در سال ٩٧ تصور کردند همین فضا ادامه خواهد داشت عمده کسانی که از تورم سال ٩٧ منتفع شدند در سال ٩٨ از زیان منتفع شدند.
مطالب فوق به معنای این نیست که تورم در ایران به ضد تورم تبدیل شده با رشد ٢٥ درصدی نقدینگی، تورم دوباره خود را پیدا خواهد کرد مگر اینکه بانکها ورشکست شوند.


(یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۸) ۱۲:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها