شنبه / ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ / ۰۷:۳۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۸۳۸۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تاثیر توسعه تولید زیتون در سیاست‌های سازگاری با کم‌آبی/ ایران سیزدهمین تولیدکننده زیتون دنیا

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بخش کشاورزی یکی از عمده مصرف‌کننده‌های آب در کشورمان است و به همین دلیل توسعه و تولید محصولاتی مانند زیتون که به آب کمتری نیاز دارند گامی مؤثر در اصلاح الگوی مصرف و گذر از بحران کم‌آبی است.

محمدعلی طهماسبی معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسشی درباره میزان تولید، سطح زیر کشت، جایگاه جهانی و ارزآوری محصولات باغی ایران به خصوص زیتون اظهار داشت: میزان تولید میوه زیتون در سال 97، 102648 گزارش شده است که از این میزان 7142 تن روغن و 59872 تن کنسرو زیتون فرآوری شده است.
وی با بیان اینکه سطح زیر کشت زیتون در سال 97، 90 هزار هکتار گزارش شده است، گفت: کشور ایران به لحاظ سطح زیر کشت رتبه سیزدهم را در دنیا به خود اختصاص داده است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره ظرفیت‌های موجود و برنامه توسعه برای آینده این محصول باغی اظهار داشت: افزایش ضریب امنیت غذایی در کشور با تولید روغن سالم و مفید، دستیابی به تراز مثبت تجاری غذایی در طول برنامه ششم توسعه از طریق افزایش تولید روغن زیتون، توسعه پایدار کشاورزی با حفاظت از منابع طبیعی پایه، ارتقاء بهره‌وری آب در تولید محصولات کشاورزی و بهره‌برداری بهینه از سایر نهاده‌های تولید از جمله اهداف و سیاست‌های طرح وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید زیتون است.
طهماسبی ظرفیت‌های موجود تولید زیتون را وجود ارقام بومی با عملکردهای بالا و تحمل بالا به تنش‌های محیطی، ارتقای سطح فرهنگ مصرف روغن زیتون به عنوان کالای اساسی در سبد خانوار، افزایش دانش و آگاهی نسبت به شناسایی انواع روغن‌های زیتون و همکاری بخش‌های تحقیقاتی در اجرای یافته‌های تحقیقاتی اعلام کرد.
* تاثیر توسعه تولید زیتون در سیاست‌های سازگاری با کم‌آبی
معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بخش کشاورزی یکی از عمده مصرف‌کننده‌های آب در کشورمان است، لذا توسعه و تولید محصولاتی مانند زیتون که به آب کمتری نیاز دارند (3500 تا 4500 مترمکعب) گامی مؤثر در اصلاح الگوی مصرف و گذر از بحران کم‌آبی است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره نقش و نفوذ تحقیقات در توسعه تولید زیتون گفت: بخش‌های مختلف تحقیقاتی با همکاری دفتر طرح زیتون نسبت به شناسایی و بررسی چالش‌های بخش اجرا اقدام نموده و براساس یافته‌های تحقیقاتی که تاکنون به دست آمده است، اقدام به برنامه‌ریزی و معرفی پروژه‌های اجرایی با کلیه زیربخش‌ها مرتبط نموده است.
* مقایسه تولید زیتون در ایران و ترکیه
طهماسبی در پاسخ به پرسشی درباره مقایسه وضعیت ایران و ترکیه در تولید زیتون گفت: کشور ترکیه با سطح زیر کشت بیش از 800 هزار هکتار هفتمین کشور تولیدکننده زیتون در دنیا است. میزان تولید روغن زیتون این کشور بیش از 160 هزار تن و میزان تولید کنسرو زیتون آن بیش از 300 هزار تن است؛ لذا این کشور در تولید روغن رتبه پنجم و در تولید کنسرو رتبه سوم را به خود اختصاص داده است و ترکیه پنجمین کشور صادرکننده روغن و چهارمین کشور صادرکننده کنسرو دنیا به حساب می‌آید.
وی اضافه کرد: کشور ما با سطح زیر کشت 90 هزار هکتار سیزدهمین کشور و با تولید بیش از 60 هزار تن کنسر, زیتون نهمین کشور تولیدکننده کنسرو در دنیا به حساب می‌آید.
معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسشی درباره تناسب سرعت پیشرفت‌ در بخش باغبانی با استانداردهای جهانی، اظهار داشت: با توجه به عضویت کشورمان در شورای بین‌المللی زیتون و همکاری با سایر بخش‌های بین‌المللی مرتبط مانند کمیته کدکس، استانداردهای بین‌المللی و امثال آن، استانداردهای ملی براساس استانداردهای بین‌المللی تدوین و اجرا می‌شود. همچنین دوره‌های آموزشی در خصوص عملیات‌های اجرایی زیتون براساس آخرین یافته‌های بین‌المللی برای بهره‌برداران و کارشناسان برگزار می‌گردد و از آخرین یافته‌های بین‌المللی برای توسعه و اصلاح باغ‌های زیتون استفاده می‌گردد.

(شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸) ۰۷:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها