جمعه / ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۰:۰۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۸۳۶۸
گزارشگر : ۳۵۱۶
تسنیم
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

با ۲.۵ میلیارد تومان وارد صنعت مرغداری گوشتی شوید

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی گفت: یک واحد مرغداری ۲۰ هزار قطعه ای را در شرایط فعلی می‌توان با ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومان خریداری یا احداث و برای حداقل ۴ تا ۵ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کرد.

در این شماره «کشاورزی ناجی اقتصاد» به صنعت مرغ گوشتی هزینه ها، مشکلات و در آمد های آنها پرداخته شده است. 
 
بر اساس اعلام مسئولان بیشترین سرمایه گذاری انجام شده بعد از صنعت نفت را در این صنعت شاهد هستیم و ظرفیت تولید در این بخش حتی بیشتر از نیاز کشور است و  اما نه تنها روند سرمایه گذاری در این بخش متوقف نشده بلکه تولیدکنندگان و سرمایه گذاران کماکان از ورود به این بخش استقبال میکنند.
 
میزان سودهی ارتباط مستقیمی با قیمت مرغ در بازار و نرخ نهاده های تولید دارد که به قول  اسدالله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی، «فعالان این بخش گاهی در آمد متوسط و نرمال و گاهی زیان سنگین دارند و گاهی نیز سود سرشار نصیب آنها خواهد شد؛ همه چیز متکی به شانس و اما و اگر است.»
 
در مصاحبه ذیل با اسدالله نژاد هرچقدر تلاش کردیم که او میزان درآمد حدودی یک واحد 20 هزار راسی را به ما اعلام نکرد و آن را غیرقابل پیش بینی دانست، حتی میزان درآمد سقف و کف نیز اعلام نشد.
 
شاید در باره میزان سودهی یک واحد 40 هزار راسی ذکر همین نکته بس که اختلاف قیمت هزار و خرده ای تومانی هرکیلوگرم مرغ زنده در زمان فروش محصول، می تواند 120 میلیون تومان درآمد ایجاد کند.
 
 دوره های پرورش مرغ گوشتی 32 روز است، یعنی تولید کنندگان می توانند بعد از این مدت محصول خود را به بازار عرضه کنند هرچند که تولید کنندگان به دلایل مختلف که در مصاحبه نیز به ان اشاره می‌شود مرغ خود را دیرتر روانه کشتارگاه می‌کنند.
 
یکی از مواردی که در افزایش سوددهی مرغداران تاثیر بسیار زیادی دارد، صادرات است و هر زمان که صادرات آزاد بوده میزان سوددهی تولیدکنندگان نیز بیشتر شده است. در شرایط فعلی نیز نرخ ارز بالارفته، شرایط برای صادرات این محصول محیا تر شده است.
 
 تمایل زیاد به صادرات مرغ و سوددهی زیاد صادرات این محصول به دلیل تفاوت نرخ ریال و دلار این نگرانی را برای مسئولان ایجاد کرده که بازار به یکباره از این محصول و دیگر کالاهای اساسی  و مصرفی مردم خالی شود به همین خاطر صادرات مرغ مشمول 5 هزار تومان تعرفه گمرکی شده است؛ البته در این شرایط نیز کماکان قیمت تمام شده تولید واحدهای صنعتی پایین تراز دیگر تولیدکنندگان در منطقه است.
 
لازم به ذکر است که نهاده های تولید در این بخش مانند خوراک طیور و انرژی، مشمول یارانه و حمایت دولت می‌شود.
 
با 2.5 میلیارد تومان وارد صنعت مرغداری گوشتی شوید
 
 حبیب اسدالله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: صنعت طیور شامل بخش های مرغ گوشتی، مادر، لاین، اجداد می شود و زیر بخش های مختلفی را در خود جای داده به گونه ای که پس از صنعت نفت ، بیشترین حجم سرمایه گذاری و اشتغال را دارا است.
 
وی افزود:  با توجه به زیر ساخت هایی که در دوران مختلف به ویژه در دوره ریاست جمهوری دهم و یازدهم ایجاد شده است  امروز نه تنها  در این به خودکفایی رسیده ایم بلکه ظرفیت تولید مازادی وجود دارد، این میزان تولید به شکلی است که  اگر صادرات این محصول به مشکل بخورد تولیدات روی دست مرغداران باغی خواهد ماند.
 
یک میلیون تن ظرفیت خالی در مرغداری های کشور
 
اسدالله نژاد ادامه داد: در این شرایط مجبور هستیم برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا با تغییر فواصل جوجه ریزی تولید را مدیریت کنیم و حتی برخی از ظرفیت ها را خالی نگه داریم .
 
نائب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور با بیان اینکه صنایع طیور کشور با ظرفیت کامل فعالیت نمی‌کند ادامه داد: در حال حاضر حدود 2 میلیون و 300 تا 2 میلیون و 400 هزار تن مرغ در کشور تولید می شود که نیاز بازار نیز همین اندازه است اما امکان  تولید 3 میلیون و 200 هزار تا 3 میلیون و 300 هزار تن  مرغ در کشور وجود دارد که با باز شدن مسیر صادرات می توان برای تولید آن برنامه ریزی کرد.

120 میلیون تومان افزایش سود با تغییر قیمت مرغ 
 
وی در ارتباط با هزینه های احداث یک واحد مرغداری گفت: قیمت نهاده های تولید،مرغ و جوجه در صنعت طیور به صورت روزانه تغییر می‌کند و نمی توان برآورد درستی از این هزینه ها و سود و زیان احتمالی تولید داشت.
 
اسدالله نژاد با ذکر مثالی در این ارتباط گفت: دو واحد 40 هزار قطعه ای  با شاخصهای تولید و بهره وری یکسان را در نظر بگیرد که تولید کننده مرغ  با وزن 2.5 کیوگرمی هستند و 100 تن گوشت مرغ  تولید می کنند؛ در صورتی که مرغ زنده خودرا به موقع  و با قیمت مناسبی وارد بازار نکنند تفاوت درآمد فاحشی خواهند داشت؛ به طوری که واحدی که مرغ  خود را با  قیمت هر 10 هزار و800 تومان وارد بازار کرده با کسی که مرغ  زنده  را با قیمت 9 هزار و 400 تومان در بازار فروخته است حدود  120 میلیون تومان اختلاف در آمد دارند .
 
 وی افزود:  قیمت قطعه جوجه نیز در یک هفته اخیر 700 تومان کاهش یافته است به طوری که در یک واحد 40 هزار قطعه ای و حدود 28 میلیون تومان تفاوت در قیمت  تمام شده  ایجاد می کند.
 
اسدالله نژاد اظهار داشت: یک واحد مرغداری 20 هزار قطعه ای را در شرایط فعلی می توان با 2 تا 2.5 میلیارد تومان خریداری یا احداث و  برای حداقل 4 تا 5 نفر به صورت مستقیم اشتغالزاییکرد.
 
وی در پاسخ به اینکه این واحد 20 هزار قطعه ای از هر دوره پرورش خود چقدر سود به دست می آروند گفت: به درستی نمی توان برآورد درستی از میزان سودی مرغداران گوشتی ارائه داد زیرا قیمت هزینه های تولید و شرایط بازار بسیار در این زمینه تعیین کننده هستند به طوری که فعالان این بخش گاهی در آمد متوسط و نرمال و گاهی زیان سنگین  دارند و گاهی نیز سود سرشار نصیب آنها خواهد شد؛ همه چیز متکی به شانس و اما و اگر است.
 
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور ادامه داد: در شرایط فعلی تولید ایران مزیت رقابتی بالایی برای صادرات دارد و قیمت مرغ در ایران پایین ترین در منطقه است.
 
وی تصریح کرد: قیمت مرغ برای مصرف کننده در کشورهایی مانند کانادا بیش از 30 هزار تومان و در کشورهای حاشیه خلیج فارس 19 تا 20 هزار تومان و در کشور ترکیه قیمت مرغ 18 هزار تومان تا 26 هزار تومان به فروش می رسد.
 
اسدالله نژاد با بیان اینکه در صورت حذف ارز 4200 تومان برای تامین نهادههای تولید ،قیمت  تمام شده هر کیلو مرغ در کشورمان در مقایسه با کشورهای دیگر کماکان رقابتی خواهد بود گفت: در این صورت مرغ زنده به قیمت حدود 13 هزار تومان و مرغ گرم با قیمت  حدود 19 هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد که در مقایسه با قیمت سایر مواد پروتئینی و قیمت جهانی عدد بالایی نیست.
 
 
وی در ارتباط با شرایط کیفی گوشت مرغ  تولید شده در ایران گفت: مرغی که در ایران به ویژه در شمال کشور تولید می شود ،محصول با کیفیت و به طور طبیعی بدون آنتی بیوتیک و یا با حداقل مصرف آن است و شرایط کشتار و بسته بندی در کشورمان  نیز بالا رفته است و حتی برخی کشتارگاه های ایران کد صادارتی دریافت کرده اند.
 
این مقام مسئول با اشاره به ممنوعیت های یک باره در صادرات مرغ گفت: سیاستگذاری بدون برنامه از سوی دولت با اعمال ممنوعیت یکباره صادرات و یا وضع عوارض سنگین مشکلاتی برای  تولیدکنندگان و صادر کنندگان  این بخش ایجاد  و منجر شده  که صادرات تداوم نداشته باشد و بازارهای صادراتی که برای به دست آوردن آنها زحمت زیادی کشیده شده از دست برود.
 
وی افزود: به طور معمول به محض اینکه قیمت مرغ در بازار داخلی افزایش مییابد جلوی صادرات گرفته می شود که اینگونه تصمیمات منطقی و به نفع تولید نیست.
 
ضریب تبدیل
 
اسدالله نژاد درباره وضعیت بهره وری صنعت مرغ گوشتی ایران گفت: متوسط ضریب تبدیل دراستانهای مختلف کشور تفاوت دارد  اما در استانهای شمالی کشور که شرایط برای تولید بیشتر مهیا است  ضریب تبدیلی در حدود   1.75 است اما  این رقم در برخی از استان ها به واسطه شرایط اقلیمی، وضعیت بیماری‌ها ومیانگین بالای تلفات به2.1 می رسد، یعنی به ازای 2.1 کیلوگرم دان، یک کیلوگرم  گوشت مرغ تولید می‌شود.
 
وی با بیان اینکه ضریب تبدیل در کشور های پیشرفته 1.6 است اظهار داشت: با توجه به اینکه در کشورهای پیشرفته مرغ را با وزن سایز و اندازه های کوچک تولید و عرضه می کنند ضریب تبدیل  مناسب تری دارند.
 
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور اظهار داشت: به هراندازهای مرغ زودتر و سبک تر وارد بازار شود ضریب تبدیل مناسب تری خواهد داشت اما در کشورمان به خاطر اینکه مردم به مصرف مرغ با وزن بالا علاقه دارند و کشتار گاه نیز از کشتار مرغ سنگین استقبال می کنند، مرغ از مرغداری های کشور با وزن های بالایی روانه کشتار گاه می شود.
 
وی با بیان اینکه کشتار مرغ سنگین سودی بیشتری را به جهت افت کشتار کمتر نصیب کشتارگاهها می‌کند گفت: در شرایط طبیعی و نرمال تولید، ضریب تبدیل برای مرغ 32 روزه  باوزن 1.8 کیلوکرم حدود 1.6 است اما همین مرغ در صورتی که وزن آن به 2.4 کیلوگرم برسد ضریب تبدیل آن ممکن است به  1.8 تغییر کند.
 
وی افزود: مابه التفاوت این ضریبها سالانه چند صد میلیارد تومان است؛ تولید مرغ سنگین باعث افزایش ضایعات و از دست رفتن سرمایههای عمومی می شود.
 
این فعال بخش خصوص گفت: دولت وظیفه دارد که برای مصرف مرغ سایز در جامعه اطلاع رسانی کنند و ذائقه و سبک خرید مردم را در این بخش تغییر دهد.
 
اسدالله نژاد با بیان اینکه  وزن استاندارد مرغ  1.2 تا 1.8 است گفت: در کشورهای توسعه یافته اگر وزن مرغ بالا رود، قیمت آن ارزان می شود اما این شرایط در ایران بالعکس است.
(جمعه ۲۲ شهریور ۱۳۹۸) ۱۰:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها