جمعه / ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۰:۰۲
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۸۸۳۶۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

ماجرای واگذاری غرفه‌های میادین میوه و تره بار به نورچشمی‌ها چیست؟

برخی از ایثارگران از رانت موجود در واگذاری غرفه‌های میدان میوه و تره بار شهرداری تهران به آنان خبر می‌دهند.

اعضاء شورای شهر تهران در یکصدو بیست و یکمین جلسه این شورا که در تاریخ ۱۴ بهمن ماه سال ۹۷ برگزار شد، لایحه تعیین حق بهره‌برداری غرفه‌های بازار‌های میادین میوه و تره بار را بررسی و تصویب کردند.
 
زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در آن جلسه شورا با اشاره به این نکته که سازمان میدان میوه و تره بار حدود ۲۴۱ بازار و میدان در سطح پایتخت دارد گفت: ۲۵۰۰ غرفه موجود میادین میوه و تره‌بار هر چند وقت یکبار جهت واگذاری به مزایده گذاشته می‌شوند.
 
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ۲ درصد این آمار را سهم ایثارگران دانست که با محاسبه این ۲ درصد بالغ بر ۵۰ غرفه میدان میوه و تره بار شهرداری تهران باید به ایثارگران واگذار شود.
 
او با اشاره به تقسیم بندی غرف میدان میوه و تره بار گفت: با تقسیم بندی غرف میدان میوه وتره بار به قوی، متوسط و ضعیف همواره شاهد هستیم غرفی که از لحاظ مکانی موقعیت قوی دارند با قیمتی بیش از قیمت مزایده واگذار می‌شود و در مقابل آن کسانی وجود دارند که از سهمیه ایثارگران در واگذاری غرفه‌های میدان میوه و تره بار استفاده می‌کنند و پس از تصاحب غرف آن را به افراد غیر واگذار می‌کنند.
 
حال پس از گذشت ماه‌ها از تصویب این لایحه (لایحه تعیین حق بهره‌برداری غرفه‌های بازار‌های میادین میوه و تره بار) باز هم گزارش‌های مردمی از وجود رانت در این حوزه خبر می‌دهد، به طوری که واگذاری غرف قوی بدون برگزاری مزایده انجام می‌شود به نوعی نورچشمی‌ها در صف واگذاری غرف جلوتر از ایثارگران قرار می گیرند.
بیشتر بخوانید: واگذاری غرفه‌های میادین به ایثارگران از طریق مزایده امکان پذیر می‌شود 
 
سعید راد مدیر عامل سازمان میوه و تره بار شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نحوه واگذاری غرف میدان میوه و تره‌بار به ایثارگران گفت: واگذاری غرف میدان میوه و تره بار به فرزندان شاهد و ایثارگران زیر نظر اداره کل امور ایثارگری شهرداری تهران است.
 
مدیر عامل سازمان میوه و تره بار شهرداری تهران افزود: سازمان میوه و تره بار شهرداری تهران لیست غرف موجود را در اختیار اداره کل امور ایثارگران شهرداری تهران قرار می‌دهد و این اداره کار واگذاری آن‌ها را از طریق مزایده انجام می‌دهد.
 
او تأکید کرد: لیست غرف متناسب  برای واگذاری به ایثارگران از سال گذشته در اختیار اداره کل امور ایثارگران قرار گرفته و واگذاری آن‌ها تنها از سوی آن نهاد انجام و میدان میوه و تره بار شهرداری هیچ دخالتی در واگذاری آن ندارد.
 
رضا جلالی مدیر کل امور ایثارگران شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نحوه واگذار غرف میدان میوه و تره بار به ایثارگران گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته شاهد واگذاری بی ضابطه غرف میدان میوه و تره بار به ایثارگران بودیم.
 
مدیر کل امور ایثارگران شهرداری تهران افزود: پس از آن که مسئولیت اداره کل امور ایثارگران به عهده من سپرده شد(سال گذشته) در 7 شاخص نحوه واگذاری غرف به ایثارگران  را مشخص کردیم که در این باره نیز نزدیک به ۳ هزار پرونده تشکیل شد.
 
واگذاری غرفه‌های میدان میوه و تره بار
او در پاسخ به این سوال که 7 شاخص واگذاری غرف میدان میوه و تره بار به ایثارگران چیست، اظهار کرد: مواردی، چون درصد جانبازی، فرزند شهید و... جزء مواردی است که در واگذاری سهمیه غرف میدان میوه و تره بار به ایثارگران نقش دارد و به عنوان مثال جانبازان زیر ۲۵ درصد مشمول طرح واگذاری غرف میدان میوه و تره بار نمی‌شوند.
 
جلالی تصریح کرد: جانبازان زیر ۲۵ درصد تنها زمانی مشمول دریافت غرف میدان میوه و تره بار می‌شود که از امتیازی، چون برادر شهید، فرزند بیکار و تحصیلکرده بیکار برخوردار باشند.
 
مدیر کل امور ایثارگران شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که نحوه امتیازدهی به ایثارگران جهت واگذاری غرف میدان میوه و تره بار به چه شکل است، گفت: به عنوان مثال اگر جانبازی با ۷۰ درصد مراجعه کند ۷۰ امتیاز برای او در نظر گرفته می‌شود و مواردی، چون شاغل به کار نیز در امتیاز دهی به ایثارگران نقش دارد.
 
او با تأکید بر این نکته که در گذشته برخی غرف میدان میوه و تره بار با سفارش به ایثارگران واگذاری می‌شد، گفت: متأسفانه در گذشته شأن ایثارگران آن طور که باید حفظ نمی‌شد و به عنوان مثال از ۶۵ غرفه معرفی شده جهت مزایده تعداد ۲۵ غرفه به علت نامناسب بودن فضا و مکان برگشت می خورد.
 
جلالی افزود: سال گذشته که من مشغول به فعالیت شدم بسیاری از ایثارگران و جانبازان اعلام کردند که نحوه اجاره بها و جای گذاری غرفه‌ها به گونه‌ای نیست که حتی بتوانیم میزان اجراه آن را در بیاوریم.
 
مدیر کل امور ایثارگران شهرداری تهران تأکید کرد: درحال حاضر جانبازان و ایثارگرانی که امتیاز بالای ۲۰۰ را کسب کنند جهت حضور در مناقصه باز هم معرفی می‌شوند، اما باید به این نکته توجه کرد جای‌گذاری غرفه‌ها باید به گونه‌ای باشد که شأن و جایگاه ایثارگران حفظ شود.
(جمعه ۲۲ شهریور ۱۳۹۸) ۱۰:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها