پنج شنبه / ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۳:۱۹
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۸۳۴۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

رئیس سازمان شیلات: آبزی‌پروری بیشتر از میزان صید باشد

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به برنامه‌های اندیشیده شده تا افق ۱۴۰۰ با یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولیدات شیلاتی، تأکید کرد که باید آبزی‌پروری بیشتر از میزان صید باشد.

نبی الله خون میرزایی اظهار کرد: در سال ۵۷ از مجموع ۳۲ هزار تن تولیدات شیلاتی ایران، بیش از ۲۹ هزار تن صید و سه هزار تن آبزی پروری بود که در حال حاضر از یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن تولید، حدود ۵۰۰ هزار تن تولیدات آبزی پروری است.
 وی با بیان اینکه باید آبزی پروری در شیلات بیشتر از میزان صید باشد افزود: در افق برنامه ریزی سازمان شیلات در سال ۱۴۰۰ برای یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولیدات شیلاتی ، ۸۰۰ هزار تن آبزی پروری و حدود ۷۰۰ هزار تن صید پیش بینی شده است.
خون میرزایی با اشاره به لزوم رعایت میزان صید و جلوگیری از هرگونه صید بی رویه و غیر مجاز جهت کاهش آسیب زیستگاه های آبزیان تاکید کرد: باید علاوه بر جلوگیری از هرگونه آسیب، در راستای محافظت و حراست از اکوسیستم دریا و تالاب به جهت ابعاد اجتماعی ، اقتصادی ، اشتغال و افزایش تولید جامعه صیادی اهتمام بیشتری داشته باشیم .
وی با بیان اینکه ضعیف شدن سبد صیادی و گردش مالی خانوده صیادان پیامدهای اجتماعی به دنبال دارد، تصریح کرد: آینده اشتغال جامعه صیادی یکی از مهمترین دغدغه های سازمان شیلات است و در صورت عدم اصلاح روش ها و عدم بازسازی ذخائر به اندازه برداشت و مدیریت منابع ، وضعیت معیشت جامعه صیادی به خطر می افتد.
رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه گیلان نیروهای انسانی کارآمد و باتجربه ای در بخش های اجرا، تحقیقات و بهره برداری دارد گفت: رویکرد بین المللی سازمان شیلات، کاهش فشار بر منابع موجود و تقویت آبزی پروری با استفاده از همه ظرفیت هاست.
خون میرزایی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت های مناطق آزاد برای صادرات محصول و تمرکز بر پرورش ماهی در دریا در دستور کار شیلات ایران است افزود: با وجود اینکه شیلات ایران در تمام حوزه های صادرات ، تجارت و آبزی پروری پیشروست ولی از برنامه های تکلیفی اقتصاد مقاومتی در خصوص پرورش ماهی در قفس، عقب مانده که ضعف پشتیبانی و منابع مالی، مهمترین دلیل آن است .
وی با اشاره به لزوم تامین سرمایه از سوی ارگان ها و سازمان ها خصوصا سرمایه گذاری بخش خصوصی برای توسعه پرورش ماهی در قفس ادامه داد: ایجاد اشتغال پایدار جامعه صیادی خصوصا در روستاها در دستور کار سازمان شیلات است و برای ایجاد اشتغال برای جامعه روستایی و نگه داشتن روستاییان در روستا ، استفاده از ظرفیت های موجود بدون نیاز به منابع مالی گسترده با ایجاد کارهای کوچک و آبزی پروری های خرد در دستور کار شیلات است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: گیلان و مازندران شرایط بهتری نسبت به سایر استان های کشور برای ایجاد اشتغال جامعه روستایی دارند.
گیلان با تولید بالغ بر ۴۷ هزار تن ماهیان گرمابی و سردآبی، از استان های برتر در تولیدات شیلاتی است. گیلان همچنین از مراکز مهم تکثیر و پرورش ماهی در کشور محسوب می شود و دارای سه مرکز تکثیر ماهی شامل مرکز شهید انصاری در رشت، شهید بهشتی در سنگر و مرکز سیاهکل است.


(پنج شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۸) ۱۳:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها