شنبه / ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۷:۰۴
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۸۳۰۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

خرید و فروش و جابجایی دام زنده فاقد پلاک ممنوع است

مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی کشور گفت: هرگونه خرید و فروش و جابجایی دام زنده فاقد پلاک ممنوع است.

مختارعلی عباسی در اولین همایش هویت‌گذاری دام در استان گیلان، این طرح را اولین گام برای انتخاب دام مولد دانست و افزود: در این طرح جابجایی دام با کدپستی تعریف می‌شود و با کامل شدن آن می‌توان آمار دقیق و طبق آن برنامه دقیق در تولید و مدیریت دام داشته باشیم.
وی با بیان اینکه بحث هویت‌گذاری دام بحث روز در کشور است، اظهار کرد: هویت‌گذاری در دنیا برای کنترل‌های بهداشتی و کنترل کشتارگاه استفاده می‌شود.
مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی کشور با اشاره به جدی شدن قاچاق دام در سال گذشته گفت: برای جلوگیری از نقل و انتقال دام، شیوه‌نامه‌ای تعیین شد و مالکین دام موظف شدند اطلاعات دام را گزارش و جابجایی را ثبت کنند.
وی ارتباط مستقیم دولت را با دامپرور غیرممکن عنوان و تصریح کرد: تشکل‌ها و اتحادیه‌ها این ارتباط را میسر کرده و خدمات‌رسانی را به دامدار تسریع می‌کنند، معرفی دام توسط اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها و بعد از آماده‌سازی به شهرستان‌ها تحویل داده می‌شود. دامدار تنها درخواست می‌کند و مراکز پیگیری فرایند و معرفی پلاک و دریافت هستند.
این مسوول اذعان کرد: برای پلاک‌گذاری باید قوانین بین‌المللی رعایت شود که ما آن را انجام می‌دهیم.
عباسی با بیان این که در سامانه هویت‌گذاری سرعت ثبت بالا رفته است، اذعان کرد: پلاک‌گذاری اصالت دام را نشان می‌دهد، در گذشته سامانه اصلاح نژاد و هویت‌گذاری یکی بوده است که اکنون جداسازی شده تا تداخل در فرآیند ایجاد نشود.
مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی کشور ابتدا و انتهای دام‌های پلاک‌گذاری را قابل ردیابی بیان و اظهار کرد: از مشکلات و چالش‌های هویت‌گذاری دام وارداتی بودن مواد اولیه جهت ساخت پلاک گوش، مقرون به صرفه بودن واردات پلاک گوش استاندارد که البته دو تا سه کارخانه تولید پلاک داریم و در حال افزایش آن هستیم، پایین بودن توان مالی اتحادیه‌ها برای خریداری پلاک شماره گوش دانست.
وی دهیاری‌ها را برای انتقال اطلاعات مراکز به دامداری و بالعکس بسیار موثر دانست و گفت: تمامی مالکین دام‌ زنده موظفند با مراجعه به تعاونی دامداران شهرستان خود نسبت به ثبت و پلاک‌گذاری دام‌های خود در سامانه پنجره واحد کشاورزی اقدام و تغییرات آن را به روز کنند.
عباسی با بیان این که اجرای این طرح از مرداد ماه سال جاری در حال انجام است، افزود: هرگونه خرید و فروش و جابجایی دام زنده فاقد پلاک ممنوع و قاچاق محسوب و مشمول قوانین مبارزه با قاچاق می‌شود.
وی ادامه داد: برای جابجایی و حمل و نقل دام زنده مالکین یا مباشرین حمل دام زنده از مبدا تمامی استان‌ها به مقصد استان دیگر موظفند در هنگام تردد مجوزهایی همچون سند حمل بار از سازمان راهداری حمل و نقل جاده‌ای، گواهی بهداشتی حمل دام از سازمان دامپزشکی کشور را اخذ کنند.
مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی کشور در پایان مزایای پلاک‌گذاری دام را هویت‌دار شدن دام‌های گله، پیشگیری از سرقت دام، تسهیل در دریافت خدمات دامپزشکی و تسهیلات بانکی، افزایش سرعت و دقت در امر بیمه دام کشور و برنامه‌ریزی برای تولید علوفه مورد نیاز دام بر اساس آمار دامی کشور و همچنین امکان برنامه‌ریزی اصلاح نژاد جهت بهبود کیفی و کمی تولیدات دامی عنوان کرد.

(شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸) ۱۷:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها