شنبه / ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۱:۲۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۸۲۹۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

یک سم کشاورزی سرطان‌زا در تولیدات مونستانتو /آلمان استفاده این سم را کنار گذاشت

مصرف علف‌کش گلیفوسات مشکوک به سرطان‌زایی که توسط شرکت جنجالی مونستانتو تولید می‌شود از فهرست کشاورزی آلمان و اتحادیه اروپا کنار گذاشته می‌شود.

آلمان اعلام کرد که استفاده از علف‌کش جنجالی گلیفوسات را به دلیل اینکه جمعیت حشرات مفید را کاهش می‌دهد، کنار خواهد گذاشت. حشرات مفید در طبیعت به عنوان مبارز طبیعی بیماری‌ها و علف‌های هرز به حساب می‌آید و کاهش جمعیت آنها خسارات جبران‌ناپذیری بر اکوسیستم طبیعت وارد می‌کند.
علف‌کش گلیفوسات که از سوی بسیاری از کارشناسان مشکوک به عامل ایجاد سرطان در انسان نیز است، قرار است تا پایان سال 2023 از چرخه مصرف حذف شود. این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از وزرای کشاورزی کشورهای عضو اتحادیه اروپا زمان مصرف آن اکنون به پایان رسیده و باید کنار گذاشته شود.
بر اساس این گزارش زیست‌شناسان بارها در باره کاهش جمعیت حشرات در جهان هشدار داده‌اند که می‌تواند روی تنوع گونه‌ها تاثیر خسارت‌زایی داشته باشد و به اکوسیستم طبیعت آسیب وارد کند. کاهش جمعیت حشرات می‌تواند زنجیره غذایی طبیعی را از بین ببرد و به گرده‌افشانی طبیعی گل‌ها خسارت وارد کند.
سونجا اسکولز، وزیر محیط زیست آلمان هشدار داده هر آنچه که به حشرات آسیب می‌رساند، به انسان هم آسیب خواهد رساند.
وی همچنین تاکید کرده زمانی که میوه‌های ما به سمت لوکس شدن می‌رود باید نگران آینده باشیم. به این مفهوم زمانی که میوه‌ها در شرایط طبیعی به عمل می‌آیند، معمولا ظاهر خیلی زیبا و لوکس ندارند، اما طبیعی، مفید و مغذی هستند.
به گفته وی دنیا بدون حشرات جایی برای سکونت و زندگی نخواهد بود.
گروه‌های کشاورزی و صنایع شیمیایی برای تداوم استفاده از گلیفوسات لابی کردند که این علف‌کش تحت نام تجاری رانداپ به بازار عرضه می‌شود و توسط شعب شرکت بایر وابسته به شرکت مونست‌تانتو تولید می‌شود.
شرکت مونست تانتو در سال‌های گذشته به خاطر تولید محصولات تراریخته که مشکوک به سرطان‌زایی است و همچنین سموم شیمیایی سرطان‌زا تحت انتقادهای شدیدی قرار گرفته است.
در ایران؛ این علف‌کش سالهاست به عنوان علف‌کش مزارع باریک‌برگ استفاده می‌شود.
مونسانتو، شرکت عمومی آمریکایی و چندملیتی صنایع کشاورزی و زیست فناوری (بیوتکنولوژی) است، که دفتر مرکزی آن در شهر کرو کور، میزوری قرار دارد.
شرکت مونسانتو، یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه مهندسی ژنتیک بوده، همچنین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان بذر و علف‌کش در جهان محسوب می‌شود. این شرکت در سال ۱۹۰۱ توسط جان فرانسیس کوئینی تأسیس شد و از دهه ۱۹۴۰ به جمع تولیدکنندگان عمده پلاستیک، شامل انواع یونولیت و الیاف مصنوعی پیوست.
شرکت مونسانتو به عنوان یک شرکت شیمیایی، به دست‌آوردهای قابل‌توجهی دست یافته‌است. به عنوان نمونه این شرکت، اولین تولیدکننده انبوه ال‌ئی‌دی در جهان است. مونسانتو در طول دوران فعالیت خود، چندین بار اقدام به تولید محصولات جنجالی نموده است، که از جمله آن‌ها می‌توان به ددت، پی‌سی‌بی و عامل نارنجی اشاره کرد.
در تاریخ ۱۰ اوت ۲۰۱۸ دادگاهی در سان‌فرانسیسکو شرکت مونسانتو را به جرم فروش سموم حاوی گلیفوسات، محکوم به پرداخت ۲۹۰ میلیون دلار به لی جانسون باغبان مبتلا به سرطان کرد.
شرکت مونسانتو که متعلق به یکی از بدنام‌ترین خانواده‌های یهودی صهیونیست است، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مواد سمی و بمبهای شیمیایی و اتمی طی قرن بیستم میلادی به‌شمار می‌رود که در حال حاضر نبض جریان تولید و تجارت محصولات تراریخته را در اختیار دارد.
ششم ژانویه سال 2005 دادگاههای آمریکا در پرونده‌ای علیه مونسانتو، این شرکت را محکوم کردند؛ این کمپانی برای دستیابی به کشتزارها و منسوجات پنبه و بازار کشور اندونزی، به 140 کارمند عالی‌رتبه و دون‌پایه اندونزی رشوه پرداخت کرده بود که پرداخت این رشوه‌ها در دادگاه به اثبات رسید.

(شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸) ۱۱:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها