چهارشنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ / ۲۳:۰۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۸۲۶۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

خرید برگ سبز چای به ۱۰۳ هزار تن رسید/ پرداخت ۷۲ درصد مطالبات چایکاران

جهان ساز گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۰۳ هزار تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر ۲۸۸ میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده است.

حبیب جهان‌ساز رئیس سازمان چای درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی برگ سبز چای اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۰۳ هزار تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر ۲۸۸ میلیارد تومان از چایکاران ۲ استان گیلان و مازندران خریداری شده است.
وی از پرداخت ۷۲ درصد مطالبات چای کاران خبر داد و گفت: تاکنون ۲۰۴ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت و مابقی پس از تخصیص اعتبار و پرداخت قدرالسهم کارخانه‌ها به حساب چایکاران واریز می‌شود.
به گفته جهان ساز، ۵۵ هزار تن برگ سبز چای خریداری شده معادل ۵۴ درصد درجه یک و ۴۸ هزار تن معادل ۴۶ درصد درجه دو است.
رئیس سازمان چای با اشاره به اینکه میزان خرید تضمینی برگ سبز چای نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد رشد داشته است، بیان کرد: با توجه به بارش‌های اخیر و جبران خشکی فصل تابستان پیش بینی می‌شود که تا پایان فصل برداشت رشد خرید تضمینی برگ سبز چای ادامه یابد.
وی بازگشت چایکاران به باغات، احیای ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات چای، بهبود اجرای عملیات به زراعی و شرایط مساعد اقلیمی را دلیل اصلی رشد خرید تضمینی برگ سبز چای نسبت به مدت مشابه سال قبل اعلام کرد و گفت: با استمرار شرایط مساعد اقلیمی پیش بینی می‌شود که میزان خرید برگ سبز چای تا پایان فصل برداشت به ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تن برسد.
جهان ساز ادامه داد: از مجموع بهای برگ سبز خریداری شده تاکنون حدود ۲۴ هزار تن چای خشک استحصال شده که در صورت تحقق تولید ۱۲۰ هزار تن برگ سبز چای پیش بینی می‌شود که ۲۶ درصد نیاز کشور از منابع تولید داخل تامین شود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه کارخانه‌های چای مشکلی در فروش چای خشک تولیدی ندارند، افزود: با توجه به تغییر ذائقه مصرف کنندگان در سال‌های اخیر و برندسازی محصول، تقاضا برای خرید چای ایرانی بدون اسانس افزایش یافته که با این وجود کارخانه‌ها در فروش چای تولیدی مشکلی ندارند.
وی در پایان افزایش مجدد قیمت چای داخل را تکذیب کرد و گفت: قیمت کنونی چای نسبت به چای بهاره و تابستانه ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است به طوریکه هم اکنون هر کیلو چای در عمده فروشی با نرخ ۳۷ تا ۳۸ هزار تومان عرضه می‌شود.

(چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸) ۲۳:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها