چهارشنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۶:۵۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۸۲۶۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

نان خشک جایگزین سبوس در واحد‌های دامداری شد/ صادرات بیش از یک میلیون تن محصولات لبنی

سلطانی گفت: با توجه به افزایش غیر منطقی سبوس، بسیاری از دامداری‌های سنتی و صنعتی، نان خشک را جایگزین سبوس کردند.

سعید سلطانی مدیر عامل اتحادیه دامداران با اشاره به اینکه بازار ذرت و کنجاله سویا نسبت به چند ماه اخیر تا حدودی متعادل شده است، اظهار کرد: این در حالی است که قیمت سبوس ظرف مدت ۵ تا ۶ ماه از ۵۳۰ به یک هزار و ۲۵۰ تومان افزایش یافت که با احتساب کرایه حمل و نقل برای دامدار یک هزار و ۴۰۰ تومان تمام می‌شود.
او با اشاره به اینکه افزایش نرخ سبوس بر قیمت تمام شده تولید گوشت و شیر تاثیر منفی می‌گذارد، افزود: براین اساس طی نامه‌ای به مقام‌معظم‌رهبری اعتراض خود را اعلام کردیم چرا که سبوس تنها نهاده دامی که به طور صد در صد در داخل تامین‌ می شود.
سلطانی با بیان اینکه قیمت کنونی شیر خام از تورم کمتر است، گفت: براساس قانون افزایش بهره وری، تولیدکنندگان می‌توانند محصول خود را در بورس کالا عرضه کنند که به همین خاطر همانند سایر محصولات باید قیمت تضمینی برای شیر و گوشت مطابق با تورم اعلام شود، در حالیکه نرخ کنونی شیر خام سنخیتی با تورم ندارد.
به گفته او، ستاد تنظیم بازار در خرداد نرخ هر کیلو شیر خام از دامدار را  ۲ هزار و ۳۹۰ تومان اعلام کرد که با وجود رشد چشمگیر هزینه های تولید با نرخ واقعی فاصله معناداری دارد.
سلطانی ادامه داد: با توجه به افزایش غیر منطقی سبوس، بسیاری از دامداری‌های سنتی و صنعتی براساس گزارشات رسیده، نان خشک را جایگزین سبوس کردند چرا که قیمت نان خشک بسیار ارزانتر از سبوس است.
رشد ۵ درصدی تولید شیر خام در کشور
مدیر عامل اتحادیه دامداران در بخش دیگر اظهارات خود وضعیت تولید شیر خام را‌مطلوب ارزیابی کرد و افزود: امسال مجموع تولید شیرخام با رشد ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۱ میلیون‌تن خواهد رسید که با این وجود امکان صادرات بیش از یک میلیون تن محصولات لبنی به بازار‌های هدف فراهم است.
او در پایان تصریح کرد: با انجام کار‌های اصلاح نژادی و اضافه شدن دام‌های اصیل، متوسط تولید شیرخام در کشور افزایش می‌یابد.

(چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸) ۱۶:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها