چهارشنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۶:۴۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۸۲۵۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

حمله احتمالی بیوتروریستی به مزارع تخم چشم زده قزل‌آلا را وزارت اطلاعات و دامپزشکی باید تایید کند

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران در واکنش به احتمال بیوتروریسم بودن آلودگی مزارع تخم ماهی قزل‌الا گفت: با وجود اینکه بیماری‌های حوزه آبزی‌پروری بسیار زیاد است اما تایید بیوتروریسم بودن این موضوع باید توسط سازمان دامپزشکی و وزارت اطلاعات صورت گیرد.

حسینعلی عبدالحی معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات امروز در نشست خبری اظهار کرد: ایران رتبه اول تولید قزل‌آلا در دنیا را بر اساس آمار سال 2017 فائو دارد و در تمام استان‌های ما تقریبا این محصول استفاده می‌شود.
وی افزود: 70 هزار تن ماهی قزل‌آلا در کشور تولید می‌شود که 95 درصد آن در داخل کشور مصرف می‌شود.
عبدالحی گفت: بر اساس فرهنگسازی انجام شده و پرورش این محصول در نقاط مختلف کشور سعی شده که ماهی قزل‌آلا در تمام روستاها و مناطق دورافتاده کشور ورود داشته باشد.
صنعت قزل‌آلا 27 هزار نفر اشتغالزایی دارد
معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات تصریح کرد: صنعت پرورش ماهی قزل‌آلا برای 27 هزار نفر به طور مستقیم اشتغالزایی ایجاد کرده است و 6 هزار واحد پرورش این محصول را در کشور داریم.
عبدالحی افزود: 580 میلیون دلار ارزش تجاری پرورش ماهی قزل‌آلا در کشورمان است که ارزش پایه تولید این محصول نیز به 200 میلیون دلار می‌رسد.
وی گفت: حضور صادرکنندگان ماهی قزل‌آلا در بازارهای منطقه ضعیف است و در بازارهای جهانی حضوری نداریم اما با توجه به اینکه ماهی قزل‌الا بازارهای جهانی در دنیا دارد می‌توانیم حضور بیشتری در دیگر کشورها داشته باشیم.
معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات در ارتباط با واردات تخم چشم زده قزل‌آلا گفت: برای واردات این محصول به کشور هیچ‌گونه انحصاری وجود ندارد و تمام شرکت‌ها می‌توانند متقاضی واردات باشند.
وی افزود: شرکت‌های اصلاح نژادی که در دنیا مانند آکوالند فعالیت می‌کنند از بزرگترین شرکت‌ها به حساب می‌آیند که در ایران ما به طور همزمان نتوانسته‌ایم برای اصلاح نژاد تخم ماهی چشم‌زده ورود کنیم تا اکنون بتوانیم با آنها رقابت داشته باشیم.
عبدالحی گفت: با توجه به اینکه تولیدات تخم چشم‌زده قزل‌آلا در کشورمان به اندازه نیست و از طرفی نمونه‌های خارجی عملکرد بهتری دارند، پرواربندان و تولیدکنندگان قزل‌آلا تمایل به استفاده از تخم خارجی دارند و ما نیز اجازه واردات آن را داده‌ایم.
معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات افزود: واردکنندگان را مکلف کرده‌ایم که حتما وقتی محصولی را به کشوری وارد می‌کنند باید در داخل تولید کنند که در این راستا اخیرا نیز یک شرکت بین‌المللی در ایران سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی انجام داده و محصولات آن در آینده وارد بازار خواهد شد.
این مقام مسئول یادآور شد که کیفیت تولید تخم ماهی چشم‌زده قزل‌آلا هنوز نمی‌تواند با نمونه خارجی خود رقابت کند و لازم است که تولیدکنندگان ایرانی و تشکل‌ها خود برای اصلاح نژاد این محصول ورود کنند تا با ارتقاء کیفیت جلوی واردات گرفته شود.
احتمال بیوتروریسمی مزارع تکثیر تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا
عبدالحی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه ایران در سال‌های گذشته به طور کامل نیاز خود به تخم چشم زده قزل‌آلا را در داخل کشور تامین می‌کرد اما اکنون حجم زیادی از این محصول را وارد می‌کند آیا بر اساس ادعای تکثیرکنندگان تخم ماهی چشم زده موضوع بیوتروریسمی در کار بوده است گفت: بیماری در همه کشورها وجود دارد و یکی از عمده مشکلات آبزی‌پروری به حساب می‌آید. در کشورهای نروژ و اسکاتلند که از تولیدکنندگان مطرح دنیا هستند با وجود سال‌ها تحقیق و توسعه مشکلات بیماری وجود دارد و ضرر و زیان زیادی را به تولیدکنندگان وارد می‌کند.
وی افزود: این بیماری‌ها ممکن است از طریق انسان یا تخم ماهی انتقال پیدا کند که بنده نظر شخصی‌ام این است که موضوعات بیوتروریسمی در این ارتباط مطرح نیست اما این موضوع را به طور قطع نمی‌توانم تایید کنم زیرا سازمان دامپزشکی کشور و وزارت اطلاعات باید در این زمینه اعلام نظر کنند.
معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات یادآور شد: در کشوری مانند انگلیس که سال‌ها ادعا می‌کرد، عاری از بیماری است اکنون با بیماری‌های حوزه پرورش ماهیان مواجه شده است.
انتشار واردکنندگان تخم چشم‌زده نیازمند مجوز رئیس سازمان شیلات است
بنابراین گزارش عیسی گلشاهی مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان نیز در این نشست اظهار کرد: در کشور ما 6.4 گرم پروتئین روزانه مردم از طریق آبزیان تامین می‌شود که بر اساس برنامه این میزان باید دو برابر افزایش یابد.
وی در ارتباط با واردات تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا نیز تصریح کرد: 18 شرکت از زمان آغاز واردات تخم چشم‌زده قزل‌آلا به واردات این محصول اقدام کرده‌اند بنابراین نمی‌توان واردات این محصول را انحصاری دانست.
گلشاهی با ذکر مثالی افزود: شرکت‌هایی مانند سامسونگ و ال جی توانسته‌اند بازارهای منطقه را محاصره کنند اما این شرکت‌ها تنها با شرکت‌های محدودی در ایران کار می‌کنند که نمی‌توان نام آن را انحصار گذاشت.
مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان ادامه داد: بر اساس دستورالعمل بانکی مرکزی تنها شرکت‌هایی می‌توانند متقاضای واردات کالا باشند که کارت بازرگانی آنها مربوط به قبل از سال 96 باشد. همچنین حجم واردات آنها حداکثر باید با متوسط واردات در سال‌های 95 تا 96 باشد.
وی در واکنش به اعلام حجم واردات توسط شرکت‌های مختلف گفت: بنده نمی‌توانم لیست واردکنندگان و حجم واردات کالا توسط آنها را اعلام کنم و این امر با موافقت ریاست سازمان شیلات ایران امکانپذیر است.
گلشاهی در پاسخ به سوال دیگر در ارتباط با اختلاف آمار واردات تخم ماهی قزل‌آلا سازمان دامپزشکی و گمرک و همچنین هزینه‌های گمرکات این محصول در سال‌های 96 و 97 گفت: بر اساس آمار سازمان دامپزشکی کشور 258 میلیون قطعه تخم چشم‌زده به کشور با ارزش 5.7 میلیون دلار به کشور وارد شده است.
مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان افزود: تحریم‌ها باعث شده که هزینه‌های واردات تخم چشم‌زده قزل‌آلا افزایش یابد به طوریکه ما برای واردات این محصول مجبور به جابجایی آن از طریق کشور ثالث هستیم و با توجه به افزایش زمان حمل و نقل هزینه‌های بسته‌بندی افزایش یافته و باید از یونولیت و یخ بیشتری استفاده شود.
اختلاف آمار و هزینه واردات تخم چشم‌زده قزل‌آلا میان گمرک و سازمان دامپزشکی
گلشاهی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه براساس اعلام مدیر عامل اتحادیه ماهیان سردآبی هزینه واردات تخم ماهی چشم زده قزل‌آلا در سال‌های 96 - 97 دو برابر افزایش یافته آیا این امر تنها به خاطر یخ و یونولیت و انتقال محصول از کشور ثالث است گفت: اینکه هزینه واردات تخم ماهی چشم‌زده دو برابر افزایش یافته است ادعای آقا فرهی است و ایشان آمار گمرک را استناد قرار داده است اما باید توجه داشت که آمار گمرک و سازمان دامپزشکی با یکدیگر همخوانی ندارد.
وی در توضیح بیشتر گفت: احتمال می‌رود که گمرک حجم واردات تخم چشم‌زده قزل‌الا را به صورت ناخالص در نظر گرفته است اما آمار سازمان دامپزشکی بر اساس وزن خالص اعلام شده که این پایه آماری منجر به اختلاف آمار میان دو دستگاه و در نتیجه تغییر هزینه در واردات شده است.
مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان ادامه داد: بعد از مصاحبه‌ای که آقای فرهی (مدیر عامل اتحادیه پرورش‌دهندگان ماهی سردآبی) انجام داده‌اند واردکنندگان ما دیگر نتوانسته‌اند از کشورهای اسپانیا و فرانسه واردات داشته باشند.
وی در پایان با اشاره به رتبه ایران در تولید آبزیان گفت: در حال حاضر دارای رتبه اول قزل‌آلا، دوازدهم میگو، سوم ماهیان خاویاری و در مجموع نوزدهمین پرورش‌دهندگان ماهیان پرورشی در دنیا هستیم.
ورود یک شرکت خارجی برای تولید تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا در ایران
بنابراین گزارش مهدی شکوری مدیر کل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات در این نشست خبری اظهار کرد: با توجه به اینکه در سقف صید آبزیان از توسعه‌ای که باید اتفاق بیفتد تنها در بخش ماهیان پرورشی بویژه پرورش ماهی در قفس است.
وی افزود: منابع آب شیرین ایران محدود است بنابراین لازم است بحث مکانیزاسیون و افزایش بهره‌وری در این ارتباط در دستور کار قرارگیرد تا بتوانیم تولید در واحد سطح و توسعه کیفی داشته باشیم.
شکوری در ارتباط با واردات تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا نیز گفت: برخی از شرکت‌های خارجی اخیرا به ایران آمده‌اند و با شرکت‌های ایرانی مشارکت می‌کنند.
مدیر کل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات افزود: به زودی عملیات اجرایی این شرکت‌ها آغاز خواهد شد و به واردکنندگان فشار آورده‌ایم که حتما باید فناوری‌های جدید را به ایران بیاورند.
وی تاکید کرد: با توجه به شرایط خاص کشور، سازمان شیلات ایران برای اصلاح تخم ماهی چشم زده ماهی قزل‌الا توان تامین اعتبار لازم را ندارد و لازم است اتحادیه‌ها در این ارتباط ورود داشته باشند.

(چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸) ۱۶:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها