سه شنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۳:۰۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۸۲۳۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

برداشت سیب زمینی در مهر به اوج می‌رسد/قیمت هر کیلو سیب زمینی سر مزرعه ۲ هزار و ۶۰۰ تومان

نیازی گفت: با توجه به آنکه برداشت سیب زمینی از مناطق سردسیر در مهر به اوج خود می‌رسد، پیش بینی می‌شود سیب زمینی قابل ملاحظه‌ای در بازار توزیع شود.

رحیم نیازی رئیس انجمن ملی سیب زمینی با اشاره به اینکه برداشت سیب زمینی تا ۲ ماه آینده در کشور ادامه دارد، اظهار کرد: هم اکنون برداشت سیب زمینی از استان‌های اردبیل، کرمانشاه و همدان در حال انجام است و در هفته‌های آتی استان‌های زنجان، خراسان رضوی و شمالی، چهار محال بختیاری و اصفهان به مدار برداشت افزوده می‌شوند.
وی سطح زیر کشت سیب زمینی در مناطق سردسیر را ۹۳ تا ۹۴ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه برداشت سیب زمینی از مناطق سردسیر در مهر به اوج خود می‌رسد، از این رو پیش بینی می‌شود سیب زمینی قابل ملاحظه‌ای در بازار توزیع شود.
نیازی قیمت کنونی هر کیلو سیب زمینی سر مزرعه را ۲ هزار و ۱۰۰ تا ۲ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: اگر سیب زمینی ۲ برابر مبدا در خرده فروشی عرضه شود، این موضوع هیچ ارتباطی به تولیدکننده ندارد و تنها به مشکلات نظارتی مربوط می‌شود.
رئیس انجمن ملی سیب زمینی تولید سیب زمینی در مناطق سردسیر را بیش از ۳ میلیون تن اعلام کرد و افزود: با احتساب سایر مناطق پیش بینی می‌شود که تولید سیب زمینی از ۵ میلیون تن کمتر نباشد، اما تا پایان فصل برداشت نمی‌توان آمار دقیقی اعلام کرد.
این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت سایر کالاها، مصرف سیب زمینی در سبد خانوار افزایش یافته است که مابقی مازاد تولید با کسر سیب زمینی بذری به بازار‌های هدف صادر می‌شود.
وی در پایان نظارت بر خرده فروشی‌ها را امری ضروری دانست و گفت: با وجود تعادل قیمت سیب زمینی سر مزرعه، دستگاه‌های نظارتی با اعمال نظارت‌های بیشتر بر بازار باید از گران فروشی جلوگیری کنند چرا که فشار بر تولیدکننده به منظور تعدیل قیمت به ضرر پایداری تولید تمام می‌شود.

(سه شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸) ۱۳:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها