دوشنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ / ۲۲:۴۷
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۸۲۱۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس اقتصاد

کاهش ۲۲ درصدی واردات در سال ۹۷/ صادرات کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی، ممنوعیت دائمی گرفت

مدرس خیابانی گفت: برای کالا‌هایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرد ممنوعیت دائمی صادرات قرار خواهیم داد، بنابراین صادرات آن‌ها فعلا ممنوع خواهد بود.

مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در نشست تبیین استراتژی‌های جدید حوزه تجارت خارجی کشور که در نمایشگاه بین المللی برگزار شد، گفت: اکنون در شرایطی هستیم که صادرات  یکی از اولویت‌های مهم کشور به شمار می رود.
او ادامه داد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، باید درب‌های چاه‌های نفت بسته و بر پایه‌ منابع غیرنفتی باشیم و امیدواریم به زودی در این مسیر حرکت کنیم.
مدرس خیابانی تصریح کرد: خوشبختانه تمام حوزه‌های ما مزیت صادرات را دارند و از یک طرف واردات کشور کاهش و صادرات افزایش پیدا کرده است و این جای امید و نوید بخش برای کشور است.
قائم مقام وزیر امور بازرگانی در وزارت صمت افزود: در مقابل با سیاست‌های اتخاذ شده در مدیریت کنترل واردات کالا‌های غیرضروری کاهش پیدا کرده و توانسته ایم این نوع کالا‌ها را خودمان در کشور تولید کنیم.
کاهش ۹ درصدی واردات در امسال
او تصریح کرد: میزان واردات در سال ۹۷ به میزان ۲۲ درصد کاهش یافته است و امسال نیز ۹ درصد کاهش را تجربه کرده‌ایم؛ ضمن اینکه حدود ۱۶۵۰ قلم کالا با ممنوعیت واردات مواجه هستند. زمانی که کالایی قابل تولید در داخل است، واردات آن ضرورتی ندارد.
مدرس خیابانی گفت: امروز صادرات برای ما از نان شب هم واجب تر است، ولی باید به این که در جنگ نابرابر قرار داریم و امروز همانند دوران دفاع مقدس یک جنگ اقتصاد نابرابر است.
او بیان کرد:امروز صادرات مسئله مهم کشور است و باید از فرصت و موقعیت‌های واحد‌های تولیدی استفاده کنیم.در جنگ اقتصادی هستیم و باید از تمام دارایی و امکانات خودمان استفاده کنیم تا پیروز میدان جنگ اقتصادی شویم.
قائم مقام وزیر امور بازرگانی در وزارت صمت اضافه کرد: در بحث کالا‌های اساسی باید یک دستورالعمل مطلوبی تنطیم کنیم و قرار است تمامی دستورالعمل‌های سال‌های قبل تا شهریور بازنگری شود.
مدرس خیابانی افزود: باید یک کارگروهی در زمینه شورای عالی صادرات تنظیم شود و هر هفته جلسه‌ای در این خصوص برای رسیدگی به کار صادرات شکل بگیرد.
مدرس خیابانی افزود: برای کالا‌هایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرد ممنوعیت دائمی صادرات قرار خواهیم داد، بنابراین صادرات آن‌ها فعلا ممنوع خواهد بود. اما ممنوعیت‌های مقطعی صادرات به تدریج کاهش خواهد یافت؛ ضمن اینکه ما از قبل باید برای کالا‌ها برنامه ریزی داشته باشیم و اولویت ما نیز تولید و صادرات است.
 جنگ تحریمی به نوعی همان جنگ تحمیلی است
مدرس خیابانی با معادل دانستن جنگ تحریمی با جنگ تحمیلی گفت: این دو جنگ هر دو نابرابر بوده‌اند چرا که تمامی قدرت‌های بزرگ دنیا در مقابل ما صف کشیده و با تمام قوا جنگیده‌اند، اما در نهایت ما در جنگ تحمیلی پیروز شدیم و اکنون نیز در جنگ تحریمی نابرابر، تمام تلاش خود را داریم تا پیروز شویم.
وی با تأکید بر اینکه صادرکننده کشور‌های رقیب در حوزه کشتیرانی، حمل و نقل، مراودات بانکی و انتقال پول، با موانعی غیربرابر با صادرکنندگان ایرانی مواجه هستند، گفت: صادرکنندگان خط‌شکن بازار‌ها هستند تا آن‌ها را برای حضور تولیدکنندگان و کالا‌های تولید داخلی، باز نمایند؛ بنابراین اگر ما جنگ را باور داشته باشیم، با تمام قوا، تمام داشته‌های خود را به میدان می‌آوریم.
دستورالعمل‌های مُخل تجارت بازنگری می‌شوند
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برخی دستگاه‌ها طبق رویه‌ها، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های خود، اجازه نمی‌دهند که تولید و صادرات، روان کار کنند و به نظر می‌رسد دلیل آن، نپذیرفتن شرایط جنگی است بنابراین باید رویه‌ها و دستورالعمل‌ها را منطبق با شرایط روز، طراحی کرده و اجازه ندهیم تا این دستورالعمل‌ها، روند تولید و صادرات کشور را کُند کنند ضمن اینکه در بخش تأمین کالا‌های اساسی و مایحتاج بنگاه‌های تولیدی نیز باید کار را روانتر پیش برده و دستورالعمل‌ها را بازنگری کنیم.
وی با بیان اینکه مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی مأمور شده تا تمام بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی به گمرک یا سایر دستگاه‌ها که بعضاً با هم تضاد داشته و تجارت و صادرات را دچار مشکل می‌کنند، مورد بازنگری قرار دهد، گفت: قرار بر این است که این مؤسسه از سال ۹۷ تمام بخشنامه‌های معارض تولید و صادرات را شناسایی و به سمت دستورالعمل‌زدایی و کم کردن آئین‌نامه‌ها پیش رود به نحوی که با درک شرایط جنگی نابرابر، زمینه‌ای را فراهم کند تا صادرکننده و تاجر حمایت شوند.

(دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸) ۲۲:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها