یکشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ / ۲۲:۴۹
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۸۱۸۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس سرویس عمومی

برندهای بین‌المللی کشور انگشت‌شمار است

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفت: ما در موضوع برند در استان جزو فعال‌ترین بخش‌های کشور هستیم. باید دبیرخانه برند در استان را برای رسیدگی به این موضوع تعیین کنیم.

علی شریعتی‌مقدم امروز در نشست «آشنایی با مالکیت فکری و توسعه برند در سطح بین‌المللی با تاکید بر نشان‌های جغرافیایی و تاثیر آن بر توسعه صادرات» در محل اتاق بازرگانی خراسان رضوی، اظهار کرد: اقتصاد استان به بخش خصوصی وابسته است. ما در موضوع برند در استان جزو فعال‌ترین بخش‌های کشور هستیم.
وی افزود: این موضوع در استان با همت انجمن مدیران صنایع استان و با همکاری اتاق بازرگانی شکل گرفته و هفت دوره همایش برند داشتیم که هر نوبت در سطح بسیار بالایی برگزار شد. اساتید داخلی و گاه بین‌المللی و کارآفرینان شرکت کرده، کارگاه‌های آموزشی داشتیم و کار اصولی در این بخش برگزار شده است.
شریعتی‌مقدم بیان کرد: یک اتفاق خوب اینکه در خراسان ثبت جهانی زعفران و قنات اتفاق افتاده و باید در این زمینه‌های برندهای جغرافیایی بیشتر تلاش کنیم. مهم‌تر اینکه استاندار مثلث اقتصادی تعریف کرده و ده‌ها معین اقتصادی روی مناطق مختلف شروع به فعالیت کردند. ایده ما در کمیسیون کشاورزی و اتاق این است که معین‌ها روی توسعه مناطق مختلف فعالیت و برنامه‌ریزی می‌کنند و اگر ارزش افزوده‌ای بخواهد ایجاد شود باید مبتنی بر شناسایی هر منطقه و وضعیت‌ها و ارتقای آن باشد.
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران ادامه داد: برند در این حوزه مهم بوده و هویت‌بخشی را انجام می‌دهد. باید دبیرخانه برند در استان برای این موضوع تعیین کنیم. ممکن است بخش‌هایی در شهر مشهد باشد که برند زیارتی و غذا است و بتوانیم جنبه‌های قوی‌تری از این موضوع را در توسعه استان رقم بزنیم.
در ادامه محمدحسین روشنک، رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی عنوان کرد: بزرگ‌ترین برند ما در تاریخ، برند عاشورا است. برند مخصوص کالا نیست، بلکه مربوط به شاخصه‌ها نیز هست که شاخصه‌های بزرگی داریم و مقاومت و تلاش خود را مدیون این شاخصه‌ها هستیم.
وی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب که کالا کوپنی شد، موضوع برند از بین رفت یا متوقف شد و دیگر ضرورتی برای وجود نداشت. بعد از تمام شدن دوران کوپنی به نظر رسید که باید برند مجددا در کشور احیا شود. ما در اتحادیه صادرکنندگان بحث برند را مطرح کرده و پیگیری کردیم، در آن زمان کسی متوجه نمی‌شد و کارها چندان آشکار نبود. در همین راستا ایده دیگری نیز بود که تولید بدون کارخانه است و هر دو به نام خراسان ثبت شده است.
روشنک اضافه کرد: تولید بدون کارخانه نوین بوده و با برون‌سپاری تولید متفاوت است. یعنی کسی صاحب برند است، کارخانه بسته‌بندی ندارد، به کارخانه می‌رود و می‌گوید اگر ظرفیت خالی وجود دارد، با برند، مسئولیت و مشخصات آن فرد بدون رد و نشانی از تولید خود تولید کند و بدون داشتن کارخانه صاحب محصول شود.
رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی افزود: این کار سه خاصیت دارد، یکی اینکه مجبور نیستیم پول خود را روی زمین صرف کنیم و کارخانه‌ها با۴۰ تا ۶۰ درصد کار می‌کنند، دوم اینکه سرمایه بخش تجارت را به سمت تولید می‌برد و سوم اینکه ما تخصص برندساز و بازرگان را از بین نمی‌بریم، تولیدکننده کار تولید انجام می‌دهد و بازرگان نیز می‌تواند کار تجارت را انجام دهد.
وی گفت: در ایران برند 25 تا ۳۰ درصد جایگاه خود را پیدا کرده و ۷۵ درصد عقب هستیم. این عدد در خراسان ۳۵ درصد است، برند کارخانه‌ای است که اگر راه بیفتد سال‌های سال محصول می‌دهد.
در بخش دیگری از جلسه امیرمهدی مرادی، دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی، تصریح کرد: بر اساس برنامه ۵ ساله همایش برندینگ تلاش کردیم تا مبانی برند را به کارآفرینان آموزش دهیم و تاحدود زیادی در استان موفق بودیم. اساتید مطرحی در کشور نبودند که ظرف این هفت سال مباحث علمی خود را در این همایش ارایه نداده باشند و دانش کشور در زمینه برند را کامل ارایه کردیم.
وی ادامه داد: سازمان توسعه تجارت قصد دارد بعد از گام‌های اولی که ما برداشتیم، در مناطق مختلف برندها را شناسایی کرده و کمک کنند این برندها در مناطق مختلف خلق شود، بعد در سطح ملی مطرح شده و در نهایت حمایت اصلی را از برند بین‌المللی داشته باشند.
وی ادامه داد: برندهای بین‌المللی ما در کشور انگشت‌شمار هستند زیرا تولید انبوه و رقابت جدی در بازار خارجی نداشتیم، مگر در محصولاتی که انحصار تولید داریم، می‌توانیم ادعا کنیم صاحب برند هستیم اما هنوز در زمینه حفظ، ثبت و مباحث حقوقی در سطح دنیا کمتر کاری انجام دادیم.
مرادی بیان کرد: تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری داشتیم و شهرداری پیگیر است که مشهد را به عنوان مرکز زبان فارسی دنیا جا بیندازد. آن‌ها معتقدند که از مشهد به شعاع هزار کیلومتر تمام فارسی‌زبانان در این منطقه هستند و اگر بتوانند این را ثبت جهانی کنند، یک مزیت فرهنگی در شهر و استان ما است. سایر کشورها بسیاری از بزرگان علم و دانش را به نام خود ثبت می‌کنند.
دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی گفت: سازمان توسعه تجارت برنامه‌ریزی کرده که بعد از برندهای منطقه‌ای به برندهای کشوری برسد و تحت عنوان "Persian Originality " آنالیز کرده و به واحدهایی که استانداردهای خاص را داشته باشند اعطا کند، قرار است در سطح جهانی از آن حمایت شود.
وی ادامه داد: انجمن مدیران نیز تلاش می‌کند تا به عنوان نماینده سازمان توسعه تجارت در این زمینه فعالیت کند. بحث ثبت برندهای منطقه‌ای باید توجه شود، مزیت‌های خاصی داریم که غیر از زعفران می‌توانیم از زیره، انار و زرشک نیز نام ببریم.


(یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۸) ۲۲:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها