یکشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۴:۱۹
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۸۱۷۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس سرویس عمومی

یک نفس عمیق، پاداش حذف ملخ صحرایی از سیستان و بلوچستان

ملخ صحرایی مهمان ناخوانده سیستان و بلوچستان از اسفند سال گذشته تا تیر امسال بعد از پنج ماه تلاش شبانه‌روزی و بی‌امان تلاشگران حوزه کشاورزی استان از این استان بیرون رانده و پاکسازی شد.

ملخ‌های صحرایی از نظر کشاورزی آفت بسیار خطرناک محسوب می‌شود به طوری که در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین برده و با توجه به قدرت تخریبی بالا امکان بروز قحطی در منطقه مورد هجوم را بالا می‌برد.
این نوع از ملخ تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف‌های هرز را می خورد و با قدرت پرواز بسیار زیاد می‌تواند در یک شبانه‌روز تا ۱۵۰ کیلومتر نیز پرواز کند.
دسته پروازی ملخ صحرایی بعد از استان‌های بوشهر، فارس و خوزستان از اواخر اسفند سال گذشته وارد سیستان و بلوچستان شد.
تلاش‌گران عرصه جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با توجه به آگاهی از اینکه چنانچه در مبارزه با این آفت خطرناک غفلتی انجام شود امنیت اقتصادی را که از ارکان امنیت ملی است تهدید می‌کند با استقرار شبانه‌روزی در مناطق جنوبی استان به مبارزه بی‌امان با این آفت پرداختند به طوری که با وجود تخصیص نیافتن اعتبار، با استفاده از اعتبارات داخلی سازمان لحظه‌ای دست از کار نکشیدند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به آخرین گزارش ارسالی از سازمان خواروبار کشاورزی(فائو) مبنی بر هجوم دسته‌های ملخ از آن سوی مرز و استان‌های دیگر به سیستان و بلوچستان مبارزه با این آفت از ۱۳ اسفند سال گذشته در این استان آغاز شد.
غلام‌حیدر زورقی افزود: براساس آمارها هر ملخ صحرایی می‌تواند هم ‌وزن خودش یعنی ۲ گرم در روز غذا بخورد و هر کیلومترمربع از دسته پروازی متراکم شامل ۵۰ میلیون ملخ  روزانه قادرند ۱۰۰ تن از پوشش گیاهی را از بین ببرند.
وی افزود: ملخ‌ها به صورت دسته‌های بزرگ پرواز می‌کنند و هرجا که هجوم می‌آورند به سرعت سرسبزی را می‌خورند و نابود می‌کنند و اگر سرسبزی نباشد چوب‌های خشک و اگر هیچ چیز در مقابلشان نباشد از خاک و کلوخ نیز تغذیه می‌کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: این آمارها نشان می‌دهد اگر مبارزه شبانه‌روزی همکاران ما در استان علیه ملخ صحرایی انجام نمی‌شد تمام اراضی کشاورزی، مراتع و اندک طبیعت سرسبز این استان طعمه ملخ‌های مهاجم شده و حاصل دسترنج ده‌ها ساله کشاورزان یک شبه نابود و ویران می‌شد.
زورقی افزود: در این راستا از نخستین ریزش ملخ صحرایی مهاجر به مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان تا زمان مبارزه کامل یعنی تیر امسال مبارزه علیه این آفت در بیش‌از ۲۱۱ هزار و ۵۳۵ هکتار از مراتع و اراضی استان انجام شد.
وی ادامه داد: ۱۰۰ هزار و ۳۶۰ هکتار از سطح مبارزه این مدت علیه ملخ پوره و ۱۱۱ هزار و ۱۷۵ هکتار علیه ملخ بالدار بوده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: با تلاش شبانه روزی همکاران جهاد کشاورزی استان در پایان تیر امسال مبارزه با این آفت بین المللی به پایان رسید.
وی افزود: نخستین حمله ملخ صحرایی به سیستان و بلوچستان در شهرستان کنارک بود و بتدریج مهاجرت ملخ از آنسوی مرز به استان شدت گرفت به طوری که ۱۳ شهرستان مرکزی و جنوبی استان را آلوده کرد.
زورقی تصریح کرد: با تلاش شبانه روزی ۶۰ اکیپ دیده‌بانی و مبارزه سازمان جهاد کشاورزی استان و شهرستان‌ها با همراهی مستمر بهره برداران  بخش کشاورزی کار مبارزه با ملخ صحرایی مهاجر در گستره وسیع استان به موقع انجام و از  آسیب رسانی جدی  به مزارع و باغات  جلوگیری شد.

(یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۸) ۱۴:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها