یکشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۴:۱۴
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۸۱۶۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس سرویس عمومی

۹ اقدام آستان قدس برای توسعه دانش‌بنیان صنایع غذایی/نداشتن استاندارد نان عامل بیماری‌های گوارشی

رئیس سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی با تاکید بر این که ۷۰ درصد قیمت خوراک گوشت و شیر وابسته به خوراک دام است، گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد خوراک دام از خارج وارد می‌شود و ما برای آن که بتوانیم در صنایع غذایی همانند صنعت برق به خودکفایی برسیم، باید فناوری‌های اولویت‌دار را شناسایی کنیم و در این صنعت به کار بریم.

فاطمی امین امروز در گردهمایی فناورانه صنایع، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های صنعت غذایی با بیان این که ۳۷ درصد از سبد هزینه‌های خانوارها صرف مواد غذایی می‌شود، افزود:‌ اگر ما به دنبال ایجاد زندگی مطلوب برای جامعه هستیم، باید هزینه‌های خانوارها را مدیریت کنیم و زمانی که ۳۷ درصد درآمد خانواده‌ها صرف مواد غذایی می‌شود، نشان از اهمیت این صنعت دارد.
وی با تاکید بر این که بخش اعظمی از تمرکز ایمنی زیستی و سلامت مربوط به صنایع غذایی می‌شود، یادآور شد: در حال حاضر ۷۰ درصد از خوراک دام کشور از واردات است، به این معنا که ۷۰ درصد قیمت گوشت و شیر کشور مربوط به خوراک دام می‌شود.
فاطمی امین با اشاره به خودکفایی کشور در حوزه‌هایی چون صنایع برق و تولید بنزین، اظهار کرد:‌ این اقدام باعث شده است که هر چند تحریم‌ها می‌تواند برای کشور مشکل زا باشد، ولی نمی‌تواند تاب آوری ما را کاهش دهد. از این رو لازم است تا ما معماری کلان در حوزه‌ صنایع غذایی داشته باشیم، ضمن آن که اولویت‌های ما در این صنعت مشخص باشد و سازوکارهایی ایجاد کنیم که کلیه عوامل صنایع غذایی در جهت منافع کشور حرکت کند.
رئیس سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی با تاکید بر نقش موثر فناوری در صنایع غذایی، یاد آور شد: بر این اساس در آستان قدس رضوی زیست بوم کاملی از ارائه خدمات زیرساختی ایجاد کرده‌ایم و در این راستا اعتقاد داریم که در حوزه صنایع عذایی نباید اقلامی را تولید کنیم که سایر شرکت‌ها قادر به تولید آن هستند، بلکه ما به دنبال ایجاد زیرساختهایی برای تسهیل کسب و کارهای صنایع غذایی هستیم.
وی ادامه داد: بر این اساس ما ۸ اقدام را در این سازمان اجرایی کردیم که از جمله آن می‌توان به ایجاد شبکه بازار رضوی اشاره کرد؛ این شبکه شامل سامانه‌ فرودگاه اینترنتی است که به منظور ارتقای سطح زندگی ایرانی اسلامی است.
۷۰ درصد بیماری‌های گوارشی ناشی از  نداشتن استانداردهای نان است
فاطمی امین کیفیت رضوی را از دیگر اقدامات این سازمان نام برد و توضیح داد: در کنار نشان حلال، نشان طیب را  عرضه کردیم؛ چرا که مشاهده شده است که ۷۰ درصد بیماری‌های گوارشی ناشی از  نداشتن استانداردهای نان است؛ از  این رو با ایجاد موسسه طیب اقدام به افزایش کیفیت نان کردیم.
وی شرکت کشاورزی رضوی را از دیگر اقدامات این سازمان نام برد و گفت: در این قالب علاوه بر مدیریت اراضی رضوی وارد مدیریت اراضی کشور شده‌ایم.
به گفته‌ وی صنایع غذایی رضوی از دیگر اقدامات این سازمان است که تمرکز آن بر روی تولید محصولات دانش‌بنیان صنایع غذایی است.
فاطمی امین با اشاره به اقدامات این سازمان در زمینه بذر و نهال، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۹۵ درصد وزن صیفی جات وارداتی است و در ۴۰ سال گذشته ۴ شرکت آمریکایی و اسراییلی امپراطوری بذر را در اختیار دارند و ما با راه‌اندازی موسسه بذر و نهال اقدام به فعالیت در این زمینه کرده‌ایم.
وی دامپروری  و زنجیره تامین ارزش را از دیگر اقدامات سازمان قدس رضوی برای توسعه صنایع غذایی نام برد و گفت: در قالب زنجیره تامین ارزش توانستیم در بوشهر که سابقه‌ کشت فلفل دلمه‌ای را نداشت؛ اقدام به تولید این محصول کنیم؛ به گونه‌ای که کیفیت آن از نمونه‌ اسراییلی ارتقاء یافته است.
وی پزشکی پیشگیرانه را از دیگر اقدامات این سازمان ذکر کرد و یاد آور شد: در حوزه‌ پزشکی نباید یک داروی خاص را برای همه بیماران به طور یکسان تجویز کرد، بلکه باید متناسب با ژنتیک هر فرد شود.
فاطمی امین با اشاره به ایجاد شرکت فناوری و نوآوری رضوی، تاکید کرد: ‌در قالب این شرکت تلاش می‌شود که از مرحله بذر تا دامپروری، بسته‌بندی و توزیع فناوری‌های مورد نیاز را شناسایی و از آن بهره برداری کنیم.
وی خاطر نشان کرد:‌ ما در تلاش هستیم تا با همکاری سازمان اقتصادی کوثر ظرف سه سال آینده صنایع غذایی را همانند صنایع تولید بنزین و برق به گونه‌ای ارتقاء دهیم که نه تنها دچار مشکل نشویم، بلکه بتوانیم به سایر کشورها کمک کنیم و قدرتیرا  که در برخی از صنایع به دست آورده‌ایم، در صنایع غذایی نیز کسب کنیم.

(یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۸) ۱۴:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها