یکشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ / ۰۸:۲۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۸۱۵۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سرمایه گذاری ۸۲۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی

رئیس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون هشت هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان در بخش مکانیزاسیون کشاورزی سرمایه‌گذاری انجام‌شده است.

«کامبیز عباسی» با اشاره به میزان تسهیلات جذب شده از سال ۹۲ تاکنون افزود: از این میزان سرمایه‌گذاری بیش از ۶ هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی، ۲۰ درصد آورده شخصی کشاورزان و حدود ۱۲ درصد خریدهای نقدی بوده است.
وی درباره اقدامات این مرکز در سال رونق تولید اظهارداشت: یکی از فاکتورهای مهم در افزایش بهره وری و رونق تولید استفاده حداکثری از منابع و عوامل تولید و همچنین توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی است.
رئیس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی این میزان سرمایه‌گذاری را در بخش کشاورزی یک اتفاق نادر برشمرد و تصریح کرد: این کالای سرمایه‌ای و اثرگذار، در عرصه تولید نفوذ بالایی دارد.
وی به عدم توقف توسعه مکانیزاسیون از زمان اعمال تحریم تاکنون اشاره کرد و گفت: در تحریم ها علیرغم تمام محدودیت‌ها روند توسعه مکانیزاسیون متوقف نشد و در سال ۹۸ با وجود این که در شرایط بسیار سخت تحریم قرار گرفتیم اما تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل خط اعتباری شماره هفت مکانیزاسیون کشاورزی کشور جذب‌شده است.
وی افزود: روند نوسان قیمت در ماشین‌های کشاورزی به‌مراتب از سایر بخش‌ها کنترل‌شده تر بوده و کارخانه‌ها، تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان توانستند با کمترین نوسان ماشین‌ها را به دست کشاورزان برسانند.
عباسی ادامه داد: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون حدود ۲۰ هزار دستگاه بذرکار در اختیار کشاورزان قرارگرفته و تعداد دستگاه‌های بذرکار موجود در انبار مرکز مکانیزاسیون در حال حاضر به ۵۰ هزار دستگاه رسیده است.
وی یکی از عوامل و فاکتورهای مهم در خوداتکایی محصولات کشاورزی به‌ویژه در حوزه گندم استفاده از ماشین‌آلات مکانیزه و کشت مکانیزه دانست و اظهارداشت: توسعه مکانیزاسیون بر کاهش ضایعات کشاورزی تاثیر بسزایی دارد و میزان ضایعات برداشت غلات به کمتر از چهاردرصد رسیده که در سنوات گذشته کم نظیر بوده است.
رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی اضافه کرد: از ابتدای سال ۹۲ تاکنون بیش از ۱۲۰هزار دستگاه تراکتور، حدود ۳ هزار و ۴۰۰ دستگاه کمباین برداشت غلات، بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ دستگاه کمباین برداشت برنج، بیش از ۳ هزار و ۱۰۰ کمباین نشاکار در اختیار کشاورزان قرارگرفته است.
عباسی ادامه داد: در ۶ سال گذشته، ناوگان مکانیزاسیون کشاورزی کشور به‌صورت میانگین بین ۴۰ تا ۵۰ درصد نوسازی شده است.
وی درباره  استفاده از پهپادهای سم‌پاشی گفت: برای اجرای عملیات سم‌پاشی، توانستیم تکنیک‌های سم‌پاشی نوین را وارد عرصه کنیم، برای اولین بار توسعه پهپادهای کشاورزی در سطح وسیع در کشور مورداستفاده قرار گرفت که این پهپادها سهم خوبی را در مبارزه با آفت ملخ داشتند.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی افزود: این پهپادها ظرفیت بالایی برای حمل سم دارند و مصرف سموم را به میزان بالایی کاهش می‌دهند، در یک روز حدود ۴۰ تا ۵۰ هکتار را پوشش می‌دهد و سرعت کار بالایی داشته و برای سم‌پاشی مناطق صعب‌العبور هم از آن استفاده می‌شود.
وی با اشاره به میزان جذب سرمایه برای بخش مکانیزاسیون کشاورزی در سال گذشته عنوان کرد: در سال ۹۷ و با وجود شروع تحریم‌ها، حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات جذب بخش مکانیزاسیون کشاورزی شد و اگر با آورده شخصی کشاورزان محاسبه شود، بیش از ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این حوزه اتفاق افتاد.
عباسی بیان کرد: در فنّاوری‌های نوین مانند سامانه‌های ضد تگرگ، مبارزه با سرمازدگی، مبارزه با خشک‌سالی، تکنیک‌های نوین در عملیات برداشت باغبانی، سیستم‌های تصفیه‌ آب، سیستم‌های هواده در شیلات و سیستم‌های نوین شیردوشی اتفاقات بسیار بزرگی در مکانیزاسیون رقم خورده است.
وی با اشاره به طرح پلاک گذاری ماشین‌های کشاورزی اظهار کرد: تا پیش از سال ۹۲ کمتر از ۲۰ هزار دستگاه کمباین و تراکتور پلاک گذاری شده بود که از زمان شروع دولت تاکنون میزان پلاک گذاری به ۲۴۱هزار دستگاه رسیده است.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ادامه داد: با پلاک گذاری خودروهای کشاورزی به سمت راه‌اندازی کارت سوخت برای ماشین‌های کشاورزی پلاک شده حرکت کردیم و با همکاری‌های پلیس راهور، وزارت اطلاعات و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کارت سوخت را به‌صورت پایلوت در سه استان تهران، سمنان و کهکیلویه و بویراحمد بر روی کارت‌بانکی تعبیه کردیم تا تراکتور و کمباین‌های پلاک‌دار بتوانند با استفاده از کارت سوخت سوخت‌گیری کنند.
وی افزود: با این اقدام یک تراکتوردار و کمباین دار هم می‌تواند مانند صاحبان خودروهای دیگر باکارت سوخت خود سوخت‌گیری کرده و سوخت آن بر روی کارت ذخیره و نظام‌مند شود. این عملیات در این سه استان از تیرماه شروع‌شده و ادامه خواهد داشت.
عباسی در رابطه با طرح جایگزینی ماشین‌آلات فرسوده گفت: طرح جایگزینی ماشین‌های فرسوده هم از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است به همین منظور مقرر شد با همکاری شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت شرایطی  برای پلاک گذاری  و کارت سوخت فراهم شده است،‌ ماشین‌های فرسوده هم از محل صرفه‌جویی سوخت این ماشین‌ها و با مشوق‌های در نظر گرفته‌شده جایگزین کنیم که این طرح هم در این سه استان شروع می‌شود.
وی تصریح کرد: همچنین در قالب یک تفاهم‌نامه با بانک کشاورزی قرار شد از محل صرفه‌جویی سوخت، تراکتورهای نو جایگزین تراکتور فرسوده شود که بخشی را به‌عنوان مشوق د راختیار کشاورزان قرار بدهیم تا آنها با این مشوق و تسهیلاتی که در اختیارش قرار می‌دهیم، یک کمباین و تراکتور نو خریداری کنند که این امر نه تنها در کاهش مصرف سوخت و بهبود فرایند کشاورزی بلکه در منافع ملی کشور تاثیرگذار است.


(یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۸) ۰۸:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها