یکشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ / ۰۸:۱۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۸۱۴۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

زیان ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومانی تولیدکنندگان جوجه یکروزه/مازاد جوجه یکروزه معدوم شد

فارغی گفت: با توجه به مازاد تولید و نبود کشش بازار، تولیدکنندگان جوجه یکروزه با زیان ماهانه ۹۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومانی در فروش روبرو هستند.

غلامعلی فارغی دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه با اشاره به اینکه بازار جوجه یکروزه تعریفی ندارد، اظهار کرد: با وجود ممنوعیت صادرات و تولید مازاد بر نیاز داخل، تولیدکنندگان در حال معدوم سازی هستند که با این وجود جای این سوال مطرح است که آیا معدوم کردن جوجه بهتر است یا صادرات؟
وی تولید ماهانه جوجه یکروزه را ۱۲۰ میلیون قطعه اعلام کرد و افزود: با توجه به نیاز ماهانه حداکثر ۱۱۰ میلیون قطعه نیاز است مازاد تولید به منظور کنترل بازار و کاهش زیان تولیدکنندگان به بازار‌های هدف صادر شود که متاسفانه مسئولان امر به دلایل نامعلوم از صادرات جلوگیری می‌کنند.
فارغی قیمت تمام شده جوجه یکروزه را ۲ هزار و ۲۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون هر قطعه جوجه یکروزه با نرخ یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۹۰۰ تومان از تولیدکنندگان خریداری می‌شود که این امر بیانگر زیان ۷۰۰ تا یک‌هزار تومانی در فروش هر قطعه جوجه یکروزه است.
دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه با اشاره به اینکه تولیدکنندگان ماهانه با زیان ۹۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومانی در فروش روبرو هستند، بیان کرد: با وجود آنکه تولیدکنندگان از ابتدای سال تاکنون حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از ناحیه فروش هر قطعه جوجه یکروزه متضرر شدند، با استمرار این روند دیگر قادر به ادامه تولید در کشور نخواهند بود.
وی ادامه داد: با وجود آنکه تولید جوجه یکروزه در ورطه نابودی است، آیا مسئولی در کشور نیست که در سال رونق تولید به داد تولیدکنندگان برسد.
فارغی قیمت واقعی هر قطعه جوجه یکروزه با احتساب سود تولیدکننده را ۳ هزار تومان اعلام کرد و گفت: ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب هر قطعه جوجه یکروزه را ۲ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام کرده که متاسفانه به سبب مازاد تولید و کاهش رغبت مرغداران به جوجه ریزی هر قطعه جوجه یکروزه کمتر از نرخ مصوب خود در بازار به فروش می‌رسد که این امر اجحاف دد حق مصرف کننده است.
این مقام مسئول با انتقاد از تصمیم مسئولان ستاد تنظیم بازار برای واردات مرغ بیان کرد: در شرایطی که جوجه تولید داخل در حال معدوم سازی و ریختن در چاه هاست، مسئولان ستاد تنظیم بازار قرارداد ۱۰ هزار تنی واردات گوشت مرغ از برزیل را منعقد کردند که این امر نشان می‌دهد مسئولان خود را به خواب زدند.
فارغی در پایان احیای وزارت بازرگانی را عامل اصلی واردات مرغ و نابودی تولید داخل دانست و گفت: با توجه به آنکه مسئولان وزارت صمت آمار تولید وزارت جهاد کشاورزی را قبول ندارد، از این رو دود دعوای میان ۲ وزارتخانه به چشم تولیدکنندگان می‌رود.


(یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۸) ۰۸:۱۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها