چهارشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۸ / ۲۰:۲۱
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۸۱۰۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس سرویس عمومی

صادرات سالیانه ۴۴ میلیاردی برای ایران کم است

خیابانی گفت:حجم صادرات سالیانه ۴۴ میلیاردی برای کشوری مانند ایران قطعاً کم است.

حسین مدرس‌خیابانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در اولین نشست شورای هم‌اندیشی افزایش حمایت‌های صادراتی در شرایط تحریم با بیان اینکه امروز صادرکنندگان و تولیدکنندگان کشور، قهرمانان ملی هستند و صادرات و تولید در شرایط امروز از نان شب واجب‌تر است، اظهار کرد: بالارفتن نرخ ارز از یک سو و همچنین شرایط به‌وجود آمده در صادرات نفت باعث شده تا موقعیت بسیار خوبی برای تولید و صادرات در کشور ایجاد شود؛ چراکه افزایش نرخ ارز، واردات را از صرفه انداخته و همچنین ممنوعیت‌های وارداتی فضا را برای حضور کالا‌های تولید داخل در کشور مهیاتر کرده است.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی ادامه داد: همچنین این شرایط باعث شده تا علاوه بر رونق تولید، فرصت برای ارتقای کیفیت محصولات داخلی نیز افزایش یابد؛ چراکه تا پیش از این، درآمد‌های هنگفت فروش نفت و مقرون به صرفه بودن واردات اجازه نمی‌داد تا تولیدکنندگان، کیفیت محصولاتشان را ارتقا دهند و به سرعت کالا‌های خارجی جایگزین محصولات تولید داخل می‌شد، ولی امروز این فرصت برای تولیدکنندگان به‌وجود آمده است.
او با تأکید بر اینکه در شرایط امروز اگر تولیدکننده‌ای به فکر صادرات نباشد، قطعاً متضرر خواهد شد، افزود: خوشبختانه وضعیت ارزی کشور باعث شده تا بخش عمده‌ای از کالا‌های تولید داخل، دارای مزیت صادراتی باشند و از همین رو لازم است تا به‌جای آنکه برنامه‌ریزی‌ها برای صادراتِ تولید مازاد باشد، از همان ابتدا، تولید با هدف صادرات انجام شود.
مدرس خیابانی با بیان اینکه حجم صادرات ۴۴ میلیاردی سالیانه، برای کشور ایران قطعاً کم است، گفت: ۱۵ کشور همسایه ما سالانه بیش از ۱۲۰۰ میلیارد دلار واردات دارند، ولی ما سهم بسیار کمی از صادرات کالا به این کشور‌ها و تأمین نیاز همسایگان خود را داریم و این رقم قطعاً باید افزایش یابد.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در ادامه سخنانش با اشاره به نقش جدی صندوق ضمانت صادرات برای توسعه صادرات بخصوص در شرایط تحریم، گفت: در شرایطی که نیاز است ما ریال را از صادرات خود حذف کنیم، متأسفانه سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران به ریال است، در حالیکه این سرمایه باید به‌صورت ارزی باشد؛ چراکه این احتمال وجود دارد که در صورت ریالی بودن سرمایه این صندوق، با تغییر نرخ ارز، از سرمایه این صندوق کاسته شود. از همین رو لازم است تا اساسنامه صندوق ضمانت صادرات تغییر کند و این موضوع اصلاح شود.
او با بیان اینکه در شرایط تحریمی، هیچ مدیری نباید برای حمایت از صادرکنندگان و تولیدکنندگان واهمه داشته باشد، از ریسک‌پذیری صندوق ضمانت صادرات در افزایش پوشش‌های این صندوق برای صادرکنندگان تقدیر کرد.
مدرس خیابانی با تأکید بر لزوم تغییر کارکرد رایزنان بازرگانی کشورمان و جهت سازمان توسعه تجارت گفت: متأسفانه تا امروز، بعضاً تولیدکنندگان و تجار به‌دنبال رایزنان می‌افتادند، ولی باید این وضعیت تغییر کند و رایزنان بازرگانی به‌دنبال تجار باشند و رایزنان بازرگانی از یک سو راه ورود محصولات ایرانی به کشور‌های هدف را هموار و از سوی دیگر رفتار رقبای شرکت‌های ایرانی را در آن کشور‌ها رصد کنند و گزارشات خود را به فعالان اقتصادی اعلام کنند.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با تاکید بر اینکه تمرکز بر تجارت با ۱۵ کشور همسایه یک اولویت است، افزود: علی‌رغم این اولویت ما باید به تجارت با کشور‌های دیگر بخصوص شرق آفریقا نیز توجه داشته باشیم.
او با اعلام خبر فعال شدن میز‌های کالایی و میز‌های کشوری در سازمان توسعه تجارت گفت: اگر تا امروز صادرکنندگان به دنبال ما می‌گشتند، باید جهت این مسیر تغییر کند و ما به دنبال آن‌ها باشیم و میز‌های کالایی و کشوری در سازمان توسعه تجارت با رصد دقیق ظرفیت‌های تولید داخل در کشور، تحلیل‌های درستی درباره نیاز‌های کشور‌های هدف ارائه دهند.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با بیان اینکه تنها راه عبور از تحریم‌ها، افزایش تولید و صادرات است، به نقش شرکت‌های کوچک و متوسط در این بخش اشاره کرد و گفت: ما امروز نیاز داریم تا هم سبد شرکت‌های تجاری و صادراتی ما متنوع شود و هم سبد کالا‌های صادراتی کشور توسعه یابد.
مدرس خیابانی با تاکید بر لزوم فاصله گرفتن از موضوع خام‌فروشی و حرکت به سمت صادرات محصولاتی با ارزش افزوده گفت: این یک واقعیت است که صادرات مواد اولیه، به هیچ وجه افتخار نیست چراکه قرار بر این بود ما مواد اولیه را وارد کنیم و با ایجاد ارزش افزوده، محصولات نهایی را صادر کنیم؛ از همین رو نباید اجازه دهیم که جهت این مسیر عوض شود.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با اعلام خبر تعیین عوارض بر صادرات سنگ آهن بر اساس همین رویکرد، در پاسخ به انتقاداتی که این تصمیم را باعث از دست رفتن ظرفیت‌های صادراتی کشور می‌دانند تاکید کرد: ما با اعمال عوارض بر صادرات سنگ آهن به دنبال آن هستیم که بجای صادرات مواد خام، به سمت صادرات شمش و حتی مقاطع فولادی برویم که ارزش افزوده بالایی دارند و این تصمیم به هیچ وجه باعث از دست رفتن ظرفیت‌های صادراتی ما نمی‌شود بلکه ظرفیت‌های صادراتی را در صادرات کالا‌های با ارزش‌تر فراهم می‌کند.
وی بیان کرد: ما به دنبال آن هستیم که اگر در کشور پتانسیلی برای تولید محصولات نهایی وجود داشته باشد، حتماً با تنظیم نرخ عوارض صادراتی، صادرات مواد خام را کنترل کنیم.
مدرس خیابانی «برندسازی کالا‌های ایرانی» را یک ضرورت دانست و با تأکید بر لزوم حمایت از برند‌های ایرانی گفت: نکته قابل توجه اینجاست که نقطه تماس کالای ایرانی با مصرف‌کنندگان و مشتریان، شبکه توزیع است؛ از همین رو در جلسه اخیری که با فروشگاه‌های زنجیره‌ای داشتم، آن‌ها پیش‌قدم شدند تا عرضه کالا‌های خارجی را در این فروشگاه‌ها را که تولید مشابه در داخل کشور دارند، متوقف کنند.
او با بیان اینکه برند‌ها یک اعتبار قابل توجه هستند، گفت: ما پیشنهاد دادیم که با توجه به اعتبار بالای برندها، برند‌های مطرح بتوانند به‌عنوان بخشی از ضمانت‌نامه‌ها پذیرفته شوند.


(چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۸) ۲۰:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها