سه شنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۴:۳۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۸۰۸۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

اختصاص 150 میلیون یورو برای اجرای آبیاری نوین در کشور/طرح الگوی کشت آماده اجرا شد

معاون حفاظت از آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: معاونت زراعت و اصلاح نباتات، طرح الگوی کشت را اجرایی می‌کند و گزارش آن در شورای عالی آب به بحث گذاشته شده و به زودی در معاونت زراعت اجرایی خواهد شد.

امروز علیمراد اکبری در حاشیه همایش ملی کشاورزی و رونق تولید در پاسخ به سؤال خبرنگار ما که میزان اعتبار طرح‌های نوین آبیاری امسال چقدر است و چه سطحی از زمین‌ها به این سامانه تجهیز می‌شود، گفت: امسال 150 میلیون یورو اعتبار برای توسعه آبیاری‌های نوین در کشور تخصیص یافته که معادل آن با ارز نیمایی 1500 میلیارد تومان است و قرار است به 150 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شود.
معاون حفاظت از آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال 45 هزار هکتار از این اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده است، گفت: 130 هزار هکتار هم در حال اجرا است.
اکبری در پاسخ به سؤال خبرنگار ما که شما متولی بخش آب و خاک هستید اما عدم اجرای الگوی کشت در کشور منابع آب و خاک را هدر می‌دهد، گفت: متولی اجرای طرح الگوی کشت معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی است و ارتباطی به معاونت آب و خاک ندارد.
خبرنگار ما با سؤالی در مورد اینکه چرا در یک وزارتخانه تصمیم‌گیری واحد وجود ندارد، در یک معاونت عدم اجرای طرح به زیان برنامه‌های معاونت دیگر تمام می‌شود، گفت: اجرای الگوی کشت بسیار سخت است، الزاماتی دارد که باید همه آنها مدنظر قرار بگیرد این الزامات از آمایش سرزمین گرفته تا ملاحظات اقتصادی کشاورزان را شامل می‌شود.
وی ادامه داد: اجرای الگوی کشت تنها محدود به بررسی‌های زمین‌های کشاورزی و اینکه چه استانی چه محصولی را به چه میزانی کشت کند، نیست بلکه سود آن محصول است که تعیین می‌کند کشاورز چه بکارد و چه نکارد.
به گزارش فارس، منظور این مقام مسؤول این است که اگر کشاورزی هندوانه را برای خود از نظر اقتصادی به صرفه می‌داند دیگر اقدام به کشت محصول اساسی مانند گندم نمی‌کند.
خبرنگار ما با طرح سؤالی درباره اینکه آیا نمی‌توانید با انجام تعیین نرخ تضمینی مناسب و یا اعمال مشوق‌ها و تسهیلات برای کشاورزانی که محصول اساسی می‌کارند آنها را به سمت کشت محصولات اساسی و کم کردن سطح کشت محصولات آب‌بری که زیاد برای کشور مورد نیاز نیست بکنید، گفت: بله، می‌توان با مدیریت، کشاورزان را به سمت محصولات اساسی سوق داد اما مؤلفه‌های زیادی هم در کنار آن وجود دارد که باید اصلاح شود.

(سه شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۸) ۱۴:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها